Jak przystosować strony www dla osób niedowidzących?
W Polsce niemal trzydzieści dziewięć milionów osób korzysta z Internetu. Wśród nich są osoby niepełnosprawne (niesłyszące, niewidome i niedowidzące), które dzięki zastosowaniu tak zwanych technologii asystujących doskonale radzą sobie w sieci. Z uwagi na wizualny charakter większości stron internetowych, wydaje się, że osoby głuche nie mają większych problemów z przyswojeniem udostępnionych treści. Jak natomiast sobie radzą osoby z dysfunkcją narządu wzroku? Wspomniane już rozwiązania asystujące, takie jak na przykład programy czytające (ang. screen reader – czytnik ekranowy), rozpoznające i interpretujące informacje wyświetlane na ekranie komputera, przedstawiające je w postaci głosowej (za pomocą mowy syntetycznej) lub wysyłające odpowiedni komunikat do brajlowskiego urządzenia wyjściowego, umożliwiają dosyć swobodne korzystanie ze stron internetowych pod warunkiem, że są one odpowiednio przystosowane. Zgodnie z międzynarodowymi standardami* obowiązującymi wszystkie instytucje publiczne w naszym kraju, strona internetowa, z której mogą korzystać osoby niewidome i niedowidzące powinna wyróżniać się dostępnością, przede wszystkim w zakresie: percepcji (poszczególne elementy witryny powinny być przedstawione w sposób przystępny), funkcjonalności (możliwość interakcji użytkownika z nawigacją strony oraz ze znajdującymi się na niej treściami), zrozumiałości (czytelność i możliwość działania w sposób przewidywalny), rzetelności, gwarantującej możliwość poprawnego odczytania elementów strony, na przykład przez programy czytające. Najprostszymi rozwiązaniami, jakie mogą wprowadzić twórcy stron – nawet po czasie – jest możliwość zmiany wielkości czcionki, odpowiedni dobór kolorystyki witryny (kolor liter, tła, kontrast) oraz udostępnianie narzędzia umożliwiającego nawiązanie swobodnego kontaktu z administratorem witryny (np. Skype). Zmianami, które znacząco wpływają na użyteczność strony, wymagającymi jednak modyfikacji kodu CSS, są na przykład: uporządkowanie struktury i znajdujących się na stronie treści, poprzez zamieszczenie przejrzystych list i nagłówków, rezygnację z rozbudowanych tabel oraz zrezygnowanie z szaty graficznej, złożonej z wielu elementów; rozdzielenie treści witryny od formy jej prezentacji (np. poprzez wyłączenie stylów), umożliwiające uzyskanie czytelnej treści; zamieszczenie opisów elementów graficznych oraz zamieszczonych na stronie odnośników, możliwych do przeczytania przez syntezatory mowy; możliwość formatowania znajdującego się na stronie tekstu – poprawy jego czytelności poprzez pogrubienie poszczególnych fragmentów, zwiększenie odstępów między literami i/lub wierszami, zmianę wyglądu kursora oraz możliwość zmiany odnośnika (linku). Wspomniany wyżej dokument rekomenduje ponadto wprowadzenie wersji tekstowej strony, pozwalającej na modyfikowanie znajdujących się na niej treści oraz wersji audio umożliwiającej przeczytanie przez zainstalowany na niej program poszczególnych treści (tekstu i opisów elementów grafiki), użycie tak zwanego elektronicznego tekstu, stosowanie odnośników umożliwiających omijanie nieistotnych elementów witryny, zastosowanie nawigacji obsługiwanej z poziomu klawiatury, umożliwienie pobierania plików PDF jako dokumentów do odczytu lub umieszczania ich wersji w DOC lub TXT, unikanie zamieszczania skanów dowolnych dokumentów (są one nieczytelne dla programów wspomagających), a także unikanie podkładów muzycznych i dźwiękowych wersji strony. _______________________ *Międzynarodowy Standard Dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), obecnie obowiązująca wersja...
Jak założyć bloga?
Większość z użytkowników sieci z pewnością spotkała się nie raz z rodzajem strony internetowej jaką jest blog. Za sprawą popularnych ostatnimi czasy blogerek i blogerów, tego typu dzienniki sieciowe (ang. web log) stają się coraz bardziej powszechne. Tak zwana blogosfera (społeczność blogowa) skupia strony, na których poruszane są właściwie wszystkie tematy – obecnie najbardziej rozpowszechnionymi obszarami są: moda, kuchnia, podróże, nagrania wideo (wideoblogi) i szeroko rozumiane kwestie parentingowe (rodzicielskie). Specyficzny charakter bloga pozwala między innymi na archiwizację jego zawartości, kategoryzację wpisów (podział na poszczególne działy tematyczne), oznaczanie wątków oraz komentowanie zamieszczanych treści przez czytelników, pozwalające na nawiązywanie z nimi względnie stałej relacji. W zależności od tego, czy blog prowadzony jest z pobudek osobistych (ma charakter czysto personalny), czy stanowi formę strony/wizytówki firmowej, powodami do jego założenia mogą być: chęć pokazania swojej pasji lub dzielenia się swoją wiedzą, prezentacja oferty swojej firmy (marki), prowadzenie działań marketingowych, na przykład poprzez marketing treści (content marketing) i tym podobne. Z reguły niewymagający specjalistycznej wiedzy, dotyczącej programowania, blog może być założony, a następnie prowadzony właściwie przez każdego. Jak to zrobić? Większą część sukcesu stanowi pomysł na samą stronę. Rodzaj, tematyka i jakość treści (wpisy tekstowe, filmy, zdjęcia) jakie będą na niej zamieszczane, będą kluczowe dla pozyskania liczby stałych odbiorców (a o to przecież chodzi). Określenie charakteru i adresatów bloga jest również istotne z punktu widzenia ewentualnego prowadzenia działalności komercyjnej, polegającej na przykład na wyświetlaniu reklam lub sprzedaży znajdujących się na stronie treści. Następnym krokiem jest wymyślenie nazwy, która docelowo ma stać się marką samą w sobie. Mając na uwadze cel, jaki chcemy osiągnąć, możemy wybrać nazwę jednoznacznie wskazującą na zawartość i charakter witryny lub pokusić się o określenie nie tyle oczywiste, co intrygujące, które później wypromujemy. Z nazwą bloga wiąże się również wybór odpowiedniej domeny (adresu internetowego), pozwalającej na jego znalezienie w sieci. Założenie bloga wymaga wyboru miejsca, na którym będzie on się znajdował. W zależności od naszych potrzeb, możemy wybrać tak zwany hosting własny (płatna opcja) lub skorzystać z jednej z bezpłatnie dostępnych w sieci platform. Niewątpliwie, zaletą drugiego rozwiązania jest brak konieczności ponoszenia jakichkolwiek opłat. Jako serwisy ułatwiające blogowanie, oferują one wiele opcji, pozwalających na atrakcyjne i funkcjonalne prowadzenie strony (szablony, widżety – elementy umożliwiające urozmaicić bloga, motywy graficzne, rozwiązania techniczne i inne). Niewątpliwymi zaletami platform blogowych są ponadto: wsparcie ze strony administratorów oraz innych blogerów (nieformalne grupy użytkowników, tematyczne fora internetowe), miejsce na rozbudowanym serwerze, możliwość skomponowania bloga z gotowych elementów, większy dostęp do potencjalnych odbiorców, pomoc w pozycjonowaniu oraz automatyczne aktualizacje. Niedogodnościami wynikającymi z ich korzystania są natomiast konieczność używania tak zwanej subdomeny (nazwa bloga plus nazwa platformy), ograniczony hosting (miejsce na serwerze) – uzależniony od polityki jego właściciela, ograniczony...
Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?
Posiadanie strony internetowej – zwłaszcza w przypadku aktywności w obszarze gospodarczym, artystycznym lub społecznym/pozarządowym, jest w dzisiejszych czasach swojego rodzaju normą. W zależności od charakteru prowadzonej działalności, nasza strona może mieć na przykład formę bloga, galerii zdjęć, serwisu informacyjnego czy sklepu internetowego. Oprócz określenia jej zawartości, grupy odbiorców, do których będziemy chcieli dotrzeć oraz rezultatów, jakie ostatecznie będziemy chcieli osiągnąć, warto zastanowić się nad jej wykonaniem, sprowadzającym się nie tylko do zaprojektowania i zrealizowania koncepcji graficznej, ale również do napisania i dostosowania kodu strony do parametrów przeglądarek i wyszukiwarek internetowych oraz urządzeń mobilnych (zadbanie o responsywność witryny). Posiadając podstawową wiedzę z zakresu działania i obsługi stron www, możemy pokusić się o samodzielne wykonanie prostej strony. Korzystając z wielu darmowych platform, oferujących gotowe szablony i rozwiązania pozwalające na określone modyfikowanie kodu, mamy możliwość stworzenia witryny, która (choć w ograniczonym zakresie) może, przynajmniej na początku, służyć nam jako platforma kontaktu z potencjalnymi klientami. Czy jednak tylko na tym nam zależy? Bez względu na dziedzinę, w jakiej działamy, kierując się profesjonalizmem, musimy zadbać o najdrobniejsze szczegóły. Jeżeli strona internetowa będzie stanowiła istotny element naszej działalności (a najprawdopodobniej będzie), warto zwrócić się do osób/podmiotów specjalizujących się w nie tylko w projektowaniu stron, ale również w ich wykonywaniu. Jak spośród wielu webmasterów wybrać tego właściwego? Podstawowymi wytycznymi, jakie z pewnością wpłyną na naszą ostateczną decyzję będą: środki, jakie jesteśmy w stanie przeznaczyć na ten cel, nasze zapotrzebowanie oraz kompetencje wykonawcy. Podobnie jak w przypadku realizacji innych projektów, tak i tutaj, popularna w niektórych branżach maksyma „tanio, szybko i dobrze” nie sprawdza się. Oczekując zaprojektowania i wykonania witryny mającej przyciągnąć uwagę odbiorców, musimy liczyć się z określonymi kosztami, których wysokość będzie oczywiście uzależniona, na przykład od stopnia zaawansowania zastosowanych rozwiązań. Istotne będą również nasze oczekiwania. Mając określoną wizję, na przykład tworzenia strony www w formie e-sklepu lub rozbudowanej witryny tematycznej, poszukajmy wykonawcy specjalizującego się w tego typu projektach. Kiedy już na takiego trafimy – dzięki rekomendacjom znajomych lub poleceniom osób działających w podobnej do naszej branży, przejrzyjmy jego stronę internetową i znajdujące się na niej portfolio. Jakość wykonania jego własnej witryny będzie świadczyła o jego podejściu do tematu (wszak nie jest prawdą, że dobry szewc chodzi bez butów), a ilość wykonanych projektów będzie wskazywała na zainteresowanie jego ofertą. Przeglądając wykonane przez danego autora strony, będziemy mogli ocenić jego styl, jakość pracy oraz to, czy podąża za obowiązującymi trendami. Poza tym, znając listę dotychczasowych klientów rozważanego przez nas wykonawcy, będziemy mieli możliwość skontaktowania się z nimi i poproszenia o opinię na jego temat. Istotna z naszego punktu widzenia będzie również jakość kontaktu z potencjalnym zleceniobiorcą. Odpowiadanie przez niego na nasze pytania oraz zadawanie własnych, będzie świadczyło...
Jak mierzyć konwersję na stronie?
Podstawowym narzędziem marketingu internetowego jest strona www. W większości przypadków, bez względu na jej charakter oraz poruszaną tematykę, służy ona zaprezentowaniu i zachęceniu odbiorców treści internetowych – będących potencjalnymi klientami, do skorzystania z przedstawianej oferty. Specyfika e-marketingu sprawia jednak, że skuteczność danej witryny nie jest wyłącznie zależna od wyniku sprzedaży produktów, usług czy wartości intelektualnych. Podstawowym celem podejmowanych działań jest pozyskanie (nawiązanie relacji) i utrzymanie jak największej, ściśle określonej grupy odbiorców. Analizując czynniki wpływające na efektywność stron internetowych, coraz częściej brane są pod uwagę takie wskaźniki, jak wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych, ruch użytkowników na stronie oraz tak zwany wskaźnik konwersji. O ile dwa pierwsze są najczęściej rezultatem mniej lub bardziej skutecznych zabiegów pozycjonowania strony (SEO), utożsamianych jednak ze sztucznym kreowaniem popularności witryny, o tyle określona konwersja wydaje się niejako naturalnym następstwem działań podejmowanych wokół oraz na danej stronie. Czym zatem ona jest? Konwesja (ang. conversion) oznacza określone – oczekiwane przez właściciela lub administratora witryny – działanie ze strony unikalnych użytkowników, będące bezpośrednią odpowiedzią na skierowaną do nich ofertę i, co istotne, mające przełożenie na zyski z jej sprzedaży oraz profity płynące ze strony reklamodawców. W zależności od rodzaju prowadzonej strony (sklep internetowy, blog, portal informacyjny i tym podobne), jej celem (formą) będzie złożenie zamówienia i/lub dokonanie zakupu, skorzystanie z przedstawionej na stronie oferty, zapisanie się do newslettera oraz rejestracja użytkowników (założenie konta na stronie), będące jednoznaczne z pozyskaniem stałych odbiorców treści, kliknięcie w banner itd. Mierzenie konwersji danej strony internetowej sprowadza się do określenia jej wskaźnika (CR – conversion rate), wyrażonego w stosunku ilości konwersji (dokonanych działań – osiągniętego celu) do liczby osób odwiedzających witrynę. Ustalenie poziomu wskaźnika możliwe jest na przykład poprzez wykorzystanie narzędzi analitycznych, powszechnie dostępnych w sieci, takich jak na przykład Google Analytics. Dzięki ich zastosowaniu jesteśmy w stanie między innymi wygenerować raporty dotyczące interesujących nas wskaźników, eksportować je w określonych formatach, integrować z aplikacjami e-commerce (elektronicznej sprzedaży), a także pozyskiwać dane z nieograniczonej liczby stron internetowych – jeśli mamy taką potrzebę. Określenie wskaźnika konwersji możliwe jest również we własnym zakresie (tak zwanym ręcznym sposobem), poprzez zestawienie liczby unikalnych odwiedzin danej strony z ilością dokonanych przez jej użytkowników...
Co wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google?
Większość użytkowników sieci określa Google, jako najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową – jak wskazują analizy, ponad dziewięćdziesiąt procent internautów korzysta z jej zasobów. Nie wszyscy jednak wiedzą, że oprócz podstawowej funkcji, jaką jest wyszukiwanie informacji, Google stanowi również swojego rodzaju katalog stron. Zestawiając konkretne witryny, tworzy ranking najpopularniejszych portali o konkretnej tematyce. Jakie to ma znaczenie? Dla internautów wyniki Google stanowią gwarancję przedstawiania stron zawierających wartościowe treści, dla właścicieli i administratorów witryn potwierdzają jakość ich pozycjonowania (wszystkich zabiegów zmierzających do wypracowania jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania). Miejsce witryny w wynikach wyszukiwarki przekłada się na liczbę odwiedzających ją internautów, czyli potencjalnych nabywców promowanych za jej pomocą produktów lub usług albo klientów prezentowanej marki – im więcej osób wejdzie na daną stronę, tym większa szansa na sukces. Google stworzyło narzędzia pozwalające na monitorowanie i ustawianie indeksu stron: PageRank jest algorytmem wskazującym jakość stron internetowych, Googlebot (robot Google, robot indeksujący) sprawdza aktualizacje stron i unikalność prowadzących do nich linków. Wyniki pracy obu narzędzi mają decydujący wpływ na osiągnięcie danej pozycji strony w wynikach wyszukiwarki Google. Co dokładnie na nią wpływa? Popularne wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem stron jest „przypodobanie się robotom”. Polega to między innymi na dbałości o wygląd i treść danej witryny, parametry techniczne oraz parametry jakościowe. Każda strona internetowa powinna mieć przejrzystą hierarchię, udostępnioną mapę strony (site map) z wyraźnymi odnośnikami do poszczególnych elementów, statyczne linki tekstowe, przydatne i unikalne treści, zawierające wybrane słowa i/lub frazy kluczowe oraz zwięzłe parametry adresu URL (o ile są używane). Z myślą o jej przyszłym pozycjonowaniu, projektując stronę internetową, należy również zezwolić na jej indeksowanie bez identyfikatorów sesji lub wspomnianych wyżej parametrów URL, umieścić na serwerze internetowym plik robots.txt, informujący roboty Google o dostępnych lub niedostępnych dla nich katalogach, a także upewnić się, że wykorzystywany system zarządzania treścią tworzy strony i linki mogące być wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google. Ze względu na jakość pozycjonowania (pozycję strony w Google), warto również unikać stosowania ukrytych i/lub automatycznie generowanych treści, uczestniczenia w systemach wymiany linków oraz umieszczania słów kluczowych niemających związku z zawartością witryny. Okolicznościami wzmacniającymi pozycję strony w wyszukiwarce Google są ponadto czynniki bezpośrednio związane z zawartością strony i zastosowanymi rozwiązaniami usprawniającymi jej działanie (aktualne treści, linki wewnętrzne, zoptymalizowany kod HTML, optymalna liczba podstron, mechanizm pozwalający na szybkie ładowanie się strony) oraz z popularnością witryny w Internecie (ilość i jakość odnośników prowadzących do danej strony z innych portali, jakość stron linkujących nasz portal i aktywność w mediach...
Jak skonstruować adres URL?
Tworzenie strony internetowej, podobnie jak realizacja jakiegokolwiek innego projektu, wymaga szczegółowego opracowania planu, uwzględniającego wszystkie składowe i parametry. Oprócz wyboru konkretnej nazwy domeny, projektu graficznego oraz odpowiedniego skomponowania struktury witryny, niezwykle istotne, zarówno ze względu na zachęcenie użytkowników sieci do odwiedzenia tworzonego portalu, jak i pod względem jakości pozycjonowania strony, jest właściwe skonstruowanie tak zwanego adresu URL. URL (ang. Uniform Resource Locator) jest ujednoliconym formatem adresowania wszelkich zasobów dostępnych w internecie (informacji, danych, plików, usług, poczty elektronicznej i tym podobnych). W zależności od charakteru zamieszczanych na stronie odnośników (plików) możemy zastosować bezwzględny adres URL – wykorzystywany w przypadku linków zewnętrznych, odsyłających do innych serwisów, zawierający pełną ścieżkę dostępu, będący niezależnym od lokalizacji danego pliku z linkiem lub względny adres URL, wykorzystywany przy zamieszczaniu linków prowadzących do wewnętrznych zasobów witryny, zawierający przesunięcie o kilka niższych/wyższych odnośników. W przypadku witryny internetowej (http) URL oznacza unikalny adres, pod którym znajduje się dana strona. Bez względu na rodzaj witryny, do której kieruje, każdy adres URL posiada określoną strukturę, składającą się z elementu wskazującego wykorzystywany protokół (http://), nazwy domeny (adresu danej domeny), tak zwanej domeny najwyższego rzędu (TLD) – części znajdującej się po kropce (na przykład „pl”), nazwy katalogu znajdującego się na serwerze oraz określenia dokładnego pliku umieszczonego na serwerze, razem z jego rozszerzeniem („plik.html”). Z myślą o wygodzie potencjalnych odbiorców strony oraz o efektywnym procesie pozycjonowania witryny, warto zastosować tak zwane przyjazne adresy URL (friendly URL), które dzięki zwięzłości i przejrzystości zapisu pozwalają na wygodne tworzenie zakładek do poszczególnych elementów treści, są łatwiejsze do odczytania i zapamiętania przez użytkowników sieci oraz do zaindeksowania przez wyszukiwarki internetowe. Długie i niezrozumiałe odnośniki (hiperłącza) nie zachęcają internautów do odwiedzania wskazywanej za ich pomocą witryny (nie są wiarygodne) – przyjazne adresy najczęściej zawierają słowa kluczowe, opisujące zawartość i charakter danej strony www. W celu skonstruowania poprawnego (skutecznego) adresu URL warto przestrzegać określonych zasad, takich jak: unikanie mało czytelnych, utrudniających zapamiętanie i odtworzenie adresu znaków – dopuszczalne są litery alfabetu łacińskiego (preferowane małe), cyfry, znak podkreślenia, myślnik oraz kropka w celu zapisania rozszerzenia w nazwie pliku; optymalna długość adresu wynosząca do dwudziestu znaków (dłuższe nazwy mogą zostać nie wyświetlone w całości w wyszukiwarce); brak znaków specjalnych i spacji – w celu rozdzielenia wyrazów należy stosować myślnik (podkreślnik łączy wyrazy w jedną frazę); rezygnacja z końcówek – taki adres będzie traktowany przez wyszukiwarkę jako słowo kluczowe (znaczenie w pozycjonowaniu); identyfikator strony powinien składać się z wszystkich adresów stron znajdujących się w strukturze danej witryny – powinien rozpoczynać się od katalogu głównego i kończyć się na wybranej podstronie; każda strona lub etykieta znajdująca się w strukturze witryny powinna posiadać zdefiniowaną nazwę przyjaznego...
Najnowsze komentarze