Czym jest optymalizacja strony internetowej
Temat optymalizacji strony internetowej można rozpatrywać w dwóch aspektach. Jednym jest jej optymalizacja pod względem pozycjonowania i wyników jej wyszukiwania na odpowiednie frazy i słowa kluczowe. Druga sprawa to optymalizacja strony internetowej pod względem jej funkcjonalności oraz szybkości, z jaką się ładuje. Wszystkie te elementy, czyli optymalizacja treści, kodu oraz grafiki strony są niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania oraz pozycjonowania w wynikach wyszukiwań. Pierwsza kwestia to wolne ładowanie się strony www. Przyczyn tego problemu może być wiele. Jedną z nich jest przeładowanie strony grafiką. Szczególnie dotyczy to dodawania wszelkich animacji Flashowych. Dlatego, jeżeli serwis nie wymaga ich użycia, lepiej zaniechać takiego procederu. Przy projekcie strony należy zwrócić uwagę na odpowiednie dopasowanie rozmiarów wstawianych na niej grafik oraz unikać tzw. „przycinania ich w locie” niezależnie czy ten proces odbywa się po stronie użytkownika czy na serwerze. Zdjęcia powinny być odpowiednio skompresowane, a do obróbki tekstu pożądane jest wykorzystanie stylów CSS. Kolejnym problem w przypadku wolno ładującej się witryny jest zbyt duża ilość zapytań wysyłanych do bazy danych, które powodują opóźnienia w wyświetlaniu się strony internetowej. Jeżeli serwis jest mało dynamiczny, a większość elementów znajdujących się na nim jest niezmienna, warto je przechowywać w pamięci podręcznej, czyli tzw. cache. Taki zabieg umożliwi szybsze wyświetlenie żądanej strony, a dodatkowo zminimalizuje obciążenie serwera, na którym dany serwis jest zawieszony. W przypadku stron bardzo dynamicznych, o często zmieniających się treściach, warto do cache przenieść wszelkie stałe elementy, chociażby szablon strony, oraz inne wyniki algorytmów czy zapytań do baz danych, które najbardziej obciążają serwer i tym samym spowalniają funkcjonowanie serwisu. Przy optymalizacji zapytań do bazy danych i ich przechowywaniu w pamięci podręcznej, należy mieć na uwadze ich odświeżanie oraz odpowiednie filtrowanie. Na prędkość zapytań do bazy ma wpływ odpowiednie indeksowanie kolumn w tabelach z danymi. Dzięki temu można pobierać dokładnie te dane, które nas interesują, bez potrzebnego obciążenia serwera. Dodatkowo filtrowanie, sumowanie czy inne czynności na bazach lepiej dokonywać po stronie serwera, a nie z poziomu kodu strony internetowej. Również i bałagan w kodzie strony pozostaje nie bez znaczenia dla jej funkcjonowania oraz prędkości wyświetleń. Każdy znak kodu ma swoją wagę, dlatego należy zwrócić uwagę, aby w kodzie nie pojawiały się puste linie, białe znaki czy nadmiar komentarza. W celu optymalizacji kodu, część reguły stylów CSS oraz kodu JavaScript można przenieść do plików zewnętrznych, które dołącza się następnie do strony. Ilość zapytań wysyłanych do serwera w celu pobrania treści można dodatkowo zredukować poprzez połączenia wielu plików zewnętrznych z CSS i JavaScript w jeden większy i skompresowaniu go. Ostatnią kwestią pozostaje odpowiednia optymalizacja strony internetowej pod względem osiąganych wyników wyszukiwań w wyszukiwarkach. Prawidłowo zoptymalizowana strona osiąga wyższe pozycje w wynikach wyszukiwań, jest szybciej indeksowana przez roboty...
Wymagania dotyczące użyteczności dla strony mobilnej
Zdecydowanie coraz więcej użytkowników wykorzystuje urządzenia mobilne do przeszukiwania zasobów znajdujących się w sieci. Priorytetem dla takiego użytkownika jest możliwość dotarcia w miarę szybki i bezproblemowy sposób do poszukiwanych przez niego informacji. Stąd tak istotne jest odpowiednie dopasowanie aplikacji mobilnej, aby dostarczała ona niezbędnej wiedzy, nie zmuszając przy tym poszukującego do żmudnych przeklików i przewijania ekranu. Mimo, że telefony, tablety i inne urządzenia mobilne mają coraz lepsze i większe wyświetlacze, nie zmienia to faktu, że do wyświetlenia tekstu jest znacznie mniej miejsca niż w tradycyjnym laptopie czy komputerze stacjonarnym. Dlatego nie wystarczy kompresja samej strony www i dopasowanie jej rozmiarami do niewielkich wyświetlaczy urządzeń mobilnych. Aplikacje powinny być w taki sposób skonstruowane, aby ich przeglądanie nie wymagało zużycia dużego transferu danych, a mało istotne informacje nie przesłaniały istotnych treści danej strony. Oczekiwania użytkownika Osoby korzystające z aplikacji mobilnych mają zupełnie inne oczekiwania względem przeglądanych stron, w porównaniu z użytkownikami desktopowymi. Z reguły zależy im na dotarciu do podstawowych i najważniejszych informacji, przekazanych w miarę skondensowany sposób. Mniej istotnym staje się oprawa graficzna strony czy część rozrywkowa. Połowicznym rozwiązaniem jest stosowanie programów takich jak Opea Mini, które kompresują daną witrynę do wielkości przekątnej telefonu. Strony w tym wydaniu często stają się mało lub wcale nieczytelne, a dotarcie do jakiejkolwiek informacji jest bardzo utrudnione. Menu Zasadnicznym wyróżnikiem, charakteryzującym użyteczną aplikację mobilną jest odpowiednio zbudowane menu. Przy jego projektowaniu należy wziąć pod uwagę sposób, w jaki mobilny użytkownik obsługuje ekran. Najczęściej jest to forma dotykowa za pomocą palca lub rysika. Dlatego projektowanie menu wyboru, które wymusza na użytkowniku przytrzymanie danej zakładki, a następnie przesunięcie się po drzewie wybory w inne miejsce, nie jest dobrym rozwiązaniem. W momencie oderwanie palca menu zwinie się, a poszukiwana informacja stanie się ponownie niemożliwa do wyświetlenia. Pożądanym jest natomiast tworzenie w miarę przejrzystych ikon wyboru, ze stosunkowo dużą powierzchnią akcji. Aczkolwiek przy mocno rozbudowanej ścieżce dostępu z wykorzystaniem ikon należy pamiętać o zminimalizowaniu ilości przeklików, jakich musi dokonać użytkownik. Zmuszanie go do kilku, kilkunastu kliknięć w celu dotarcia do informacji, będzie skutkowało odejściem internauty od danej aplikacji. Przy projektowaniu mobilnej wersji strony ważnym jest również wzięcie pod uwagę systemu operacyjnego, z jakiego użytkownik może korzystać. Przykładowo w przypadku platformy Android może dojść do automatycznego rozwijania się niektórych elementów strony, które przysłonią pozostałą jej część. Tym samym dalsza nawigacja zostanie znacząco ograniczona lub wręcz będzie niemożliwa. Zawartość strony, czyli kontent W przypadku stron desktopowych ważna jest atrakcyjna szata graficzna, która przyciąga wzrok oraz zachęca do klikania w poszczególne ikony. W przypadku użytkownika mobilnego, wykorzystującego smartfona czy tablet, kluczową rolę odgrywa zawartość merytoryczna aplikacji. Sama grafika staje się sprawą drugorzędną. Aplikacja ma być przede wszystkim użyteczna, czyli szybko się...
Największe grzechy twórców stron internetowych
Właściwe przygotowanie serwisu internetowego wcale nie należy do najprostszych rzeczy. I nie chodzi tu wcale o trudności związane z czysto technicznymi rzeczami, czyli programowaniem, znajomością specjalistycznego języka, czy optymalizacją witryny pod wyszukiwarki. Problem niejednokrotnie zaczyna się przy samej fazie projektowania strony i podstron, gdzie często zdarza się, że pomijany jest aspekt „użyteczności” tworzonej strony pod względem osób ją w przyszłości przeglądających. Serwis internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty, funkcjonalny. Zawierać treści zgodne z profilem witryny. Zastosowana grafika nie może być przesadzona. Poszczególne elementy graficzne w postaci obrazków i zastosowanej czcionki powinny być spójne na wszystkich podstronach i nie wywoływać uczucia chaosu u przeglądającego ją użytkownika. Nie można również zapominać o optymalizacji własnych kosztów. Dlatego, jeżeli jest to sklep internetowy, czy nawet zwykły sklep, ale z wystawioną ofertą produktów do sprzedaży, opisy poszczególnych towarów powinny być jasne i szczegółowe. Ograniczy to pojawiającą się w przyszłości ilość telefonów czy maili z zapytaniami o dodatkowe informacje odnośnie produktów. Poza tym unikalny i jasny opis dodatkowo zachęci potencjalnego użytkownika przeglądającego witrynę do pozostania na niej i zrealizowania swoich potrzeb zakupowych. Oto kilka najczęściej popełnianych błędów twórców stron internetowych, które potrafią skutecznie zniechęcić internautę: 1. Mało przemyślana szata graficzna, w tym źle dopasowane kolory do branży, której witryna dotyczy Na wstępie można spotkać strony z tak zwaną stroną powitalną. Nie ma na niej treści, a jedynie aktywny przycisk wymuszający wykonanie kolejnej akcji typu „wejście”. Taka podstrona nie wnosi nic do samej treści strony, a jedynie wywołuje zniechęcenie do dalszej eksploracji. Wewnątrz serwisu wszystko przeładowane jest grafiką, do tego poukładaną w nieco chaotyczny sposób. Użytkownik atakowany jest mnóstwem bodźców wizualnych, które odciągają go od właściwych treści na stronie. Układ graficzny dotyczy również sposobu konstruowania menu strony. Niejasne opisy poszczególnych zakładek, w tym z użyciem wielu czcionek jednocześnie, skutecznie odstraszają od dalszego klikania. 2. Strony grające i flashowe Nie ma chyba nic bardziej irytującego, jak strona internetowa wybuchająca toną dźwięków sekundy po załadowaniu. Zabieg niestety kompletnie nieudany – nie każdy internauta jest melomanem. Do tego dochodzi problem ze znalezieniem na stronie odpowiedniego buttona, który muzykę wyłączy. To czasem graniczy z cudem. Druga strona medalu to ciężkie pliki graficzne zamieszczone we flashu. Z jednej strony twórca serwisu może wykazać się tutaj swoim talentem graficznym, bądź firma może zamieścić obrazki w dobrej jakości. Jednak należy mieć na uwadze, że nie każdy użytkownik korzysta z najszybszego połączenia internetowego i superwydajnego procesora w komputerze. Skutkiem tego będzie problem z wczytaniem się grafiki flashowej, długim ładowaniem strony, a w konsekwencji opuszczeniem jej przez internautę. 3. Banery, logotypy, treść na stronie Często na stronach sklepów internetowych pojawiają się banery promujące dany produkt czy usługę. Jeżeli jednak baner jest zbyt duży, nachalny i...
Skuteczny copywriting – dobre teksty w internecie
Tym, co wyróżnia daną stronę internetową pośród tysiąca innych, oprócz przyjaznej nawigacji i estetyki, jest dobrze napisany tekst. Skuteczna i oddziałująca na odbiorcę treść WWW to marzenie każdego właściciela witryny. Poniżej przedstawiamy kilka porad, które pomogą uskutecznić copywriting, a tym samym – uatrakcyjnić internetową ofertę danej firmy. Treści ukazywane na stronach internetowych muszą przyciągać potencjalnego klienta oraz pobudzać w nim chęć do skorzystania z oferty wybranej firmy. W tekstach tych internauci szukają informacji na temat produktów i usług wybranego przedsiębiorstwa, aby następnie zdecydować, czy chcą z nich skorzystać. Nie jest łatwo zainteresować potencjalnego klienta swoją ofertą, która częstokroć niknie pośród wielu konkurencyjnych produktów innych marek. Dobrze napisany tekst potrafi zbudować profesjonalny wizerunek firmy. Stąd ogromną waga przekazu, nie zaś wyłącznie samej estetyki i ogólnego wrażenia. Jakich błędów powinno się unikać, aby skutecznie pisać teksty do Internetu? należy przedstawiać czytelnikowi wyłącznie takie treści, które z jego punktu widzenia są istotne i wyeliminować tzw. „lanie wody”, stawiać na użyteczność tekstu, który będzie przydatny odbiorcy i będzie zaspokajał jego potrzeby związane z wybranymi informacjami, należy uważać na błędy ortograficzne i logiczne, warto unikać branżowego słownictwa i pisać językiem przystępnym dla przeciętnego, niezwiązanego z daną branżą odbiorcy, w przypadku pisania tekstu na temat konkretnych usług bądź produktów, konieczne jest przedstawianie długoterminowych korzyści, pobudzających wyobraźnię oraz pozytywne skojarzenia u potencjalnego klienta, warto postawić na zwięzłość i rzeczowość, gdyż skuteczny copywriting nie wymaga długich tekstów; nie warto przedstawiać czytelnikowi każdego szczegółu, lecz skoncentrować się na konkretach (strona WWW to nie biografia firmy, lecz jej wizytówka, a tekst ma zachęcać, nie zaś zanudzać), dobrze jest zadbać o atrakcyjność tekstu i uczynić z niego prawdziwą perełkę za pomocą oryginalnego i niebanalnego podejścia, warto zadbać o przejrzystość tekstu z pomocą stosowania podziału na akapity, śródtytuły oraz wyliczenia, należy wzmacniać czytelność treści internetowej dzięki stosowaniu prostych, krótkich, pojedynczych zdań oraz wyrównania tekstu, zwiększenie konwersacyjności można osiągnąć za pomocą stosowania strony czynnej, pisania na „ty” bądź „wy”, używania czasowników i przewidywania pytań internautów, które można zadawać np. w śródtytułach. Tworzenie oryginalnych, zgodnych z zasadami marketingu i naprawdę skutecznych tekstów to umiejętność nie dana każdemu copywriterowi czy webwriterowi. Jest to swego rodzaju rzemiosło, dzięki któremu można zwiększyć poczytność danych tekstów. Aby uskutecznić copywriting i spowodować, aby tekst „wciągał” czytelnika, warto pamiętać o tym, że mniej znaczy więcej (im więcej treści, tym większy deficyt uwagi), a przejrzysty tekst czyta się sprawniej i...
Dedykowane a responsywne strony mobilne
Żyjemy w czasach, kiedy technologia dąży do tego, aby urządzenia elektroniczne zapewniały nam jak największą wygodę, użytkowość oraz prostotę i intuicyjność w działaniu. Liczba użytkowników smartfonów i tabletów rośnie, a co za tym idzie – rośnie też chęć do wiedzy oraz zdobywania informacji z każdego zakątka na ziemi. Rośnie także liczba użytkowników internetu mobilnego, nieodłącznie związanego z urządzeniami przenośnymi. I tu pojawia się problem. Zapewne wielu użytkowników smartfonów i tabletów zauważyło, że niektóre strony otwierane na tych urządzeniach albo nie włączają się poprawnie i występują błędy, zbyt długo się ładują, albo po prostu po załadowaniu wyglądają tak tragicznie i nieprzyjaźnie, że użytkownik nie ma dłużej ochoty na takiej stronie przebywać. Problem ten, przed pojawieniem się stron dedykowanych i responsywnych był dokuczliwy i negatywnie wpływał na chęć korzystania z internetu na urządzeniach mobilnych. Po prostu nie każdy chciał się męczyć z przewijaniem całej strony aby znaleźć interesującą go informację. Rozwój technologii sprawił, że istnieją dwa rozwiązania, które sprawią, że użytkownik z chęcią będzie odwiedzał witrynę i korzystał z jej usług. I tu pojawia się pytanie – jak (jako właściciel strony) ułatwić i zapewnić sobie wejścia na stronę? Porównajmy Twoje możliwości: Dedykowana strona mobilna Posiadając stronę internetową i wybierając dla niej opcję dedykowanej strony mobilnej możesz zauważyć, że ta wersja jest niezależna od tej komputerowej. Najczęściej treść strony jest zaprojektowana zupełnie od nowa. Możemy poznać taką stronę po adresie URL, który na początku ma wyróżnik „m”. Ten typ strony ładuje się szybciej od strony responsywnej, co jest ogromną zaletą dla mobilnych użytkowników. Niestety niedługo może się to zmienić, ponieważ tempo ładowania stron jest zależne i zmienia się wraz z rozwojem technologii – coraz więcej providerów internetu oferuje coraz większe prędkości za coraz niższe ceny. Strona responsywna Strona responsywna natomiast jest tak zbudowana, aby samodzielnie adaptować się do wielkości ekranu urządzenia i jego przeglądarki. Zarówno więc na smartfonie jak i na tablecie będzie wyglądać różnie, ale wygodnie i przede wszystkim czytelnie. Takie rozwiązanie ogranicza potrzebę zwiększania czy zmniejszania treści strony i ułatwia nawigację. Ważne jest też, że taki typ witryny ma za zadanie wyświetlać najistotniejsze treści dla mobilnych klientów i, co ważniejsze, to właściciel strony decyduje która treść zostanie wyróżniona w przypadku smartfona, komputera czy tabletu. W przypadku kiedy Twoja strona jest złożona lub ma za zadanie spełniać specyficzne potrzeby użytkownika, wybierz dedykowaną stronę mobilną. Jeśli dopiero budujesz swoją stronę wybierz opcję strony responsywnej, gdzie ważną kwestią jest szybkość ładowania danych oraz ogromna wygoda i intuicyjność...
Kiedy warto przebudować stronę www?
Strona WWW to wizytówka Twojej firmy. Jest ona najczęstszym pierwszym źródłem kontaktu klienta z przedsiębiorstwem, a pierwsze wrażenie odwiedzającego dotyczące serwisu wpływa na jego decyzję, czy zechce on zapoznać się z wybraną ofertą wirtualną, czy też będzie wolał opuścić stronę WWW. Jeśli zdarza się, że coraz mniej potencjalnych klientów odwiedza naszą witrynę internetową lub opuszcza ją zaraz po wejściu, to dobra chwila na zastanowienie się nad zmianami w serwisie. Oto najczęstsze powody, dla których warto przebudować stronę WWW: W przypadku, gdy strona dawno nie była aktualizowana, nie spełnia już swoich założeń biznesowych i jest w tyle za trendami w sieci. Serwis zaprojektowany według najnowszych trendów webmasterskich jest bardziej atrakcyjny dla klienta, a wybraną firmę postrzega się jako bardziej nowoczesną i nadążającą za modą. Gdy strona WWW nie wyświetla się poprawnie w aktualnych przeglądarkach bądź na urządzeniach mobilnych. Jeżeli odbiorca nie ma dostępu do serwisu, nie może zapoznać się z ofertą danej firmy. Kiedy witryna została stworzona w starych technologiach, postrzeganie przedsiębiorstwa jako nowoczesnego oraz godnego zaufania zostaje zaburzone i potencjalny klient ma odczucie, iż dana firma pozostaje daleko w rożnych dziedzinach, także i tej powiązanej z jej działalnością. W przypadku, gdy pozycja strony internetowej nie poprawia się w wyszukiwarkach. Bardzo często to układ oraz budowa danej witryny uniemożliwiają jej wyszukanie, a co za tym idzie – skorzystanie z oferty przedsiębiorstwa. Przy bardzo skomplikowanej nawigacji. Użytkownik nie jest w stanie znaleźć żadnych potrzebnych mu informacji na stronie WWW i nie potrafi się po niej poruszać. Serwis zbudowany jest chaotycznie, przez co zniechęca potencjalnego klienta do złożenia zamówienia czy też kontaktu z firmą. Gdy dany serwis nie przynosi zysków, nie skłania do kontaktu, nikt nie dokonuje zakupów przez stronę, a marka nie jest ani promowana, ani rozpoznawalna. Dodatkowo w takim przypadku zaleca się ponadto przeprowadzenie audytu zewnętrznego dlaczego tak się dzieje. Być może wynika to z tzw. wysokiego współczynnika odrzuceń (Bounce Rate), czyli procentu odwiedzin danej witryny lub odwiedzin, w czasie których potencjalny klient opuścił serwis po uruchomieniu strony wejściowej. Wtedy, gdy serwis nie wygląda profesjonalnie. Potencjalni klienci nabierają zaufania do firm czy marek tylko wówczas, kiedy ich strona WWW prezentuje się profesjonalnie. Przebudowę strony WWW najlepiej jest powierzyć profesjonaliście. Wtedy będziesz mieć pewność zamierzonego efektu i unikniesz wielu błędów. Co powinno ulec zmianie? Przede wszystkim szata graficzna. Aby dana strona internetowa „odżyła”, musi być ona profesjonalna, dostosowana do działalności wybranej firmy, zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google oraz zbudowana pod względem funkcjonalnym. Jeśli zastanawiasz się dlaczego tak mało osób odwiedza Twoją stronę internetową, nie zrzucaj tego na kryzys czy chwilowy brak zainteresowania Twoimi produktami. Zacznij analizę prezentowanej przez Ciebie witryny, a jeszcze lepiej – jej przebudowę (czy to...
Najnowsze komentarze