Systemy bankowości internetowej – jak pogodzić funkcjonalność i bezpieczeństwo?
Jednym z podstawowych kanałów dostępu do banku jest obecnie system internetowy, w związku z tym wymagania klientów związane z jego obsługą stale rosną. Banki muszą więc na bieżąco reagować na potrzeby zmian, uwzględniając przy tym również profil swojego klienta. Czego innego bowiem oczekuje od systemu bankowego użytkownik prywatny, a czego innego klient biznesowy czy firma. Klienci z segmentu detalicznego chcą w szczególności posiadać możliwości złożenia zlecenia, założenia lokaty czy obserwacji dostępnego salda. Klienci korporacyjni natomiast potrzebują już bardziej złożonej usługi. Ponadto, systemy takie charakteryzuje konieczność pogodzenia ciągłego dostępu klientów do swoich danych, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów bezpieczeństwa w tym zakresie. W projektowaniu tego rodzaju witryn niezwykle ważna jest funkcjonalność. Wyróżnić można trzy kategorie segmentów, które każdy system bankowy powinien zawierać: segment informacyjny, dzięki któremu użytkownicy posiadają dostęp do aktualności, w tym różnego typu danych z zakresu makroekonomii, kursów walut, stóp procentowych, pozwala na obserwację trendów na rynkach finansowych, segment transakcyjny, czyli odpowiedzialny za zlecenia płatnicze od momentu ich utworzenia do realizacji, dokonywane z rachunków bankowych, lokat, kart płatniczych i innych produktów, wzbogacony o usługi specjalne dla klientów korporacyjnych, np. polecenia przelewu, zleceń masowych itp., segment komunikacyjny, służący efektywnej wymianie informacji między użytkownikiem systemu a bankiem, umożliwiający kontakt z doradcami i opiekunem klienta, składanie wniosków, wysyłanie powiadomień dla klientów wybranymi kanałami. Przeniesienie bankowości indywidualnej do globalnej sieci powoduje zagrożenie przestępstwami typowo internetowymi. Projektując więc system zabezpieczeń dla stron bankowych, należy zagwarantować bezbłędność przesyłanych danych, a także ochronę przed dostępem do nich osób trzecich, tak by sprostał on następującym zadaniom: zapewniał ochronę przed wykonywaniem transakcji na rachunku przez osoby nieupoważnione, uniemożliwiał osobom trzecim zapoznanie się z danymi dotyczącymi zarówno rachunku i wykonywanych na nim operacji, jak i samego użytkownika, zabezpieczał treść składanych zleceń przed ich przechwyceniem lub zmianą podczas transmisji. Niezwykle istotne jest, aby stosowane rozwiązania były stale kontrolowane, modyfikowane i ulepszane, ponieważ ze względu na duży postęp techniczny szybko stają się przestarzałe, i przez to zmniejszają bezpieczeństwo użytkowania. Lista zagrożeń jest bardzo długa, dlatego stworzenie dobrego systemu bankowego wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i intuicji. Zaufanie klientów jest czymś, na czego nadwyrężenie czy utratę bank nie może sobie pozwolić. Toteż projektując internetowe kanały dostępu, należy opierać się na kilku podstawowych założeniach dotyczących ich funkcjonalności oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa dla klientów i ich...
Jakie znaczenie mają wtyczki społecznościowe?
Dzięki swojej popularności i powszechnemu użytkowaniu, media społecznościowe wpisały się na stałe w standardy komunikacji interpersonalnej. Obecnie, służą one nie tylko zawieraniu i podtrzymywaniu znajomości, ale również wymianie informacji oraz kreowaniu i promowaniu wizerunku (osobistego lub marki). Przekazywaniu spersonalizowanej informacji o aktywności użytkowników poszczególnych portali służą między innymi wtyczki społecznościowe, instalowane na wybranych przez nas stronach internetowych. Znajdujące się na danych stronach, najczęściej w postaci kolorowych przycisków lub wysuwanych banerów, odpowiadające konkretnym serwisom wtyczki umożliwiają ich użytkownikom zaznaczanie swojej obecności na wskazanych portalach społecznościowych, na przykład poprzez udostępnienie interesujących ich zdjęć lub artykułów, znalezionych w sieci. Oprócz funkcji czysto towarzyskich, wtyczki społecznościowe mają istotne znaczenie w promowaniu stron internetowych – tak zwane SocialSeo umożliwia podniesienie pozycji wskazanej witryny w wyszukiwarce internetowej. Umieszczone na administrowanych przez nas stronach www wtyczki, stanowiące odnośniki do wybranych serwisów społecznościowych, integrują je ze sobą, pozwalając na bezpośrednie odwiedzenie naszego konta, a tym samym zwiększenie liczby linków i wiarygodności zarządzanej strony. W połączeniu z dobrze prowadzonym profilem społecznościowym, stanowią one doskonałe uzupełnienie kampanii e-marketingowej. Jak każde narzędzie, wtyczka społecznościowa w pewnych okolicznościach może okazać się mało użyteczna. Aby tak się nie stało, powinniśmy zadbać o jej poprawne działanie. Przede wszystkim, na jej funkcjonalność istotny wpływ będzie miała łatwość w jej instalacji oraz obsłudze. Określone portale społecznościowe udostępniają gotowe wtyczki do pobrania i zainstalowania na wybranych przez nas witrynach lub umożliwiają wygenerowanie kodu do samodzielnego wklejenia go w odpowiednie miejsce kodu strony. Prawidłowo zainstalowana aplikacja zapewni nam ich bezproblemowe działanie. Stanowiąc wizualny element strony internetowej, wtyczki społecznościowe powinny być w nią odpowiednio wkomponowane. Nie ma nic gorszego, niż przeglądanie witryny internetowej (i jej podstron) przy nieustannym „wyskakiwaniu” komunikatów zachęcających do skorzystania z poszczególnych serwisów. Obecne trendy w projektowaniu stron internetowych wskazują na ich minimalistyczny wygląd – wtyczki odsyłające nas do portali społecznościowych powinny być do niego dopasowane. Modyfikując w odpowiedni sposób kod samej wtyczki, poprzez zmianę koloru, kształtu bądź sposobu jej wyświetlania, można dostosować ją do naszych...
Tło muzyczne stron www
Projektując strony internetowe, oprócz dobrze wykonanej grafiki i unikalnego charakteru zamieszczonych na niej treści, warto pomyśleć o dodatkowych elementach, wpływających na jej atrakcyjność. Dosyć powszechnym jest instalowanie plików muzycznych, stanowiących tło dźwiękowe strony. Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio dobrana oprawa muzyczna przyczynia się do wzrostu zainteresowania potencjalnych klientów oferowanymi przez nas usługami lub produktami – poprzez rodzenie pozytywnych skojarzeń z prezentowaną na stronie treścią, może ona stanowić świetne uzupełnienie przyjętej przez nas strategii e-marketingowej. Przed instalacją wybranych plików muzycznych na tworzonej stronie, warto zastanowić się nad jej formą i nad tym, co chcemy przez to osiągnąć. Wielu użytkowników internetu, a więc potencjalnych odwiedzających naszą witrynę, podczas przeglądania interesujących ich treści słucha „własnej” muzyki. Otwierając stronę z automatycznie odtwarzanym utworem może spotkać ich niespodzianka w postaci nakładania się dźwięków, zniechęcająca tym samym do dalszego pobytu na niej, co dodatkowo może zostać spotęgowane przez nieodpowiednio dobraną głośność odtwarzanego utworu. Najczęściej stosowanymi formami instalacji podkładów muzycznych stron www są: dźwięk automatycznie odtwarzany po uruchomieniu strony, bez możliwości jego wyłączenia lub wyciszenia, dźwięk odtwarzany automatycznie z możliwością jego wyłączenia lub wyciszenia za pomocą widocznych przycisków, widoczny na stronie internetowej panel, pozwalający na włączenie dźwięku i regulację jego głośności, umieszczony, zazwyczaj na stronie głównej, link umożliwiający ściągnięcie i odtworzenie proponowanego przez nas pliku dźwiękowego. Wybór konkretnego sposobu odtwarzania muzyki zależy od wielu czynników, jednak dbając o komfort osób odwiedzających daną witrynę warto pozostawiać im możliwość wyboru co do odsłuchania i/lub regulacji głośności umieszczonych na niej plików. Decydując się na wstawienie w tło strony internetowej automatycznie odtwarzanych plików dźwiękowych, musimy także pamiętać o parametrach technicznych. Przeciętne pliki muzyczne (Mp3) charakteryzują się dużymi rozmiarami, co może znacznie wydłużyć czas wczytywania całej strony i jeszcze bardziej zniechęcić użytkowników do pozostania na niej – warto zatem poszukać plików w innych, o wiele mniejszych formatach, takich jak na przykład *.MIDI. Istotne w tej kwestii jest również umożliwienie osobom odwiedzającym witrynę korzystanie z jej treści bez konieczności czekania na uprzednie załadowanie całego pliku muzycznego, poprzez odpowiednie wstawienie polecenia w kodzie...
Projektowanie stron www dla niewidomych i niedowidzących
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego niemal 2 miliony Polaków dotkniętych jest dysfunkcją oczu. Wśród nich znajdują się także osoby niewidome i niedowidzące, z myślą o których wprowadza się innowacyjne rozwiązania w niemal każdej dziedzinie życia, po to, aby umożliwić im normalne funkcjonowanie. Wśród takich dziedzin jest także internet, bez którego większość osób nie wyobraża sobie pracy, a nawet życia. Aby umożliwić korzystanie z sieci osobom dotkniętym tak poważnymi chorobami oczu, stosuje się różne rozwiązania, między innymi poprawiające widoczność stron internetowych, ich przejrzystość i czytelność. Są to najprostsze stosowane metody, a wśród nich między innymi: wprowadzenie możliwości zwiększenia czcionki na stronie, dobieranie odpowiedniej kolorystyki witryny, stosowanie różnego rodzaju narzędzi umożliwiających łatwy kontakt z administratorem witryny, np. poprzez stosowanie komunikatorów głosowych. Wśród rozwiązań bardziej zaawansowanych, projektanci stron www kreują witryny w oparciu o style CSS, co z kolei przekłada się na jakość ich odbioru przez osoby niedowidzące. Dzieje się tak poprzez: uporządkowanie struktury i treści strony, w tym pod względem hierarchii ważności informacji, stosowania prostszych form przekazu treści, rezygnacji ze skomplikowanych struktur graficznych, rozdzielenie sposobu prezentacji witryny od jej treści, co umożliwia osobom niedowidzącym wyłączenie stylów, w jakich stworzona została dana treść, i tym samym odczytanie jej bez rozpraszających elementów graficznych, umożliwienie odczytania tytułów i nagłówków za pomocą syntezatora mowy, możliwość formatowania tekstu, poprzez zastosowanie pogrubień, zmiany wielkości czcionki, zwiększenia odstępów między literami, i zmiany innych praktycznych elementów w wyglądzie strony, umożliwiające ich łatwiejsze odczytanie. Wśród najwyżej klasyfikowanych pod względem innowacyjności rozwiązań znajdują się syntezatory mowy, które umożliwiają poruszanie się po stronie także osobom niewidomym. Jednym z najlepszych tego typu produktów na świecie jest stworzony przez polską firmę syntezator mowy IVONA. Jego najnowsza wersja została wzbogacona o dodatkowe podprogramy IVONA Reader oraz NVDA screenreader, które razem tworzą Pakiet Rehabilitacyjny IVONA. Dla osób niewidomych jego stosowanie oznacza możliwość wydawania komend głosowych, odsłuchiwanie ebooków, odczytywanie zawartości ekranów, i wiele innych, które pozwalają na pełne korzystanie z zasobów internetu. Druga wersja syntezatora jest na tyle ulepszona i rozwinięta, że umożliwia programowi rozróżnianie rodzajów treści, w tym adresów, nagłówków, skrótów i innych reguł stosowanych w języku polskim. Ponadto IVONA intonuje we właściwy sposób odczytywaną treść, co podnosi komfort użytkowania i nie drażni...
Jak zwiększyć szybkość działania strony www?
Szybkość ładowania się i działania strony internetowej ma znaczenie nie tylko dla przeglądającego stronę, ale również dla robotów Google. Najgorszym z możliwych jest posiadanie pięknie stworzonej witryny, z wieloma podstronami, która wymaga długiego czasu ładowania się, niezależnie od prędkości przesyłu danych jaką posiada odbiorca. Wolno ładujące się strony, bądź strony, na których nie wgrywają się obrazki, mają znacznie niższą konwersję. Użytkownik wchodząc na taki serwis bardzo szybko rezygnuje z dalszego jej przeglądania. Z drugiej strony należy mieć na uwadze roboty wyszukiwarek. To między innymi od nich zależy pozycja strony w wyszukiwarce. Jeżeli roboty będą mogły poruszać się sprawniej po witrynie, będą w stanie szybciej ją zaindeksować. Zmniejszona zostanie również ilość danych, jakie Google będzie musiało zgromadzić. Należy zatem rozpatrzyć kilka istotnych czynników, które mogą mieć wpływ na szybkość ładowania się strony internetowej. Hosting Warto przeanalizować oferty dostępnych hostingów, ich cenę i wliczony w nią transfer i powierzchnię dyskową. Ważnym elementem pojawiającym się w tych usługach są Parametry Bezpieczeństwa. Określają one liczbę jednocześnie wykonywanych procesów PHP oraz maksymalny rozmiar baz danych, tak aby każdy korzystający z serwera użytkownik miał do niego równy dostęp, bez nadmiernego obciążenia maszyny. Cache – czyli wykorzystanie podręcznej pamięci przeglądarki Cachowanie polega na zapamiętywaniu przez przeglądarkę statycznych elementów strony. Dzięki temu użytkownikowi, który już serwis raz odwiedził, część elementów strony wyświetlana jest z pamięci podręcznej. Tym samym eliminowane jest nadmierne obciążenie serwera. Tym samym po ponownym uruchomieniu strony internetowej takie dane jak grafika, arkusze stylów czy kod javascript będą pobierane już z lokalnego komputera, nie ponownie zaciągane z serwera. Grafika i zamieszczane na stronie zdjęcia Po pierwsze to włączenie obrazów do sprite’ów CSS. Szczególnie przydatne rozwiązanie, gdy stworzona strona www zawiera wiele obrazków stanowiących ich tło. W tym momencie, gdy każdy z plików zapisany jest oddzielnie, to przy ładowaniu strony dla każdego obrazka wysyłane jest oddzielne zapytanie do serwera. Do tego dochodzi czas oczekiwania na odpowiedź serwera i czas pobrania pliku z grafiką. Natomiast w momencie, gdy wiele mniejszych elementów graficznych strony zostanie umiejscowiona w jednym dużym pliku, znacznie skróci się czas oczekiwania na otwarcie strony. Cykl zapytania będzie wykonywany tylko raz, mimo że pobierany plik będzie większy niż rozbite na małe części pliki, to i tak zmniejszenie zapętlenia wpłynie pozytywnie na wydajność strony. Po drugie to odpowiednie skalowanie grafiki. Jeżeli na stronie umieszczona jest bardzo duża grafika, gdzie jej parametry określone są jedynie przez atrybuty 'width” i „height’, to może dojść to sytuacji, gdy pobierany jest przy otwieraniu cały obrazek, a następnie i tak musi być skalowany przez przeglądarkę. Czyli zajmie to znacznie więcej czasu. Poza tym odpowiednie dopasowanie grafiki pozwoli na zoptymalizowanie wykorzystania miejsca na serwerze. Optymalizacja baz danych i prawidłowa organizacja plików Nadmierna...
Reklama internetowa a użyteczność strony www
Liczba istniejących w sieci stron internetowych rośnie z godziny na godzinę. Są to zarówno portale informacyjne zawierające ogólnie pojęte treści z branży wiadomości i rozrywki, strony firmowe przedsiębiorstw oraz strony prywatne. Niezależnie od tego strona internetowa powinna zawierać unikalne i wartościowe teksty przeznaczone dla danej grupy użytkowników. Z drugiej zaś strony, na prawie każdej stronie można znaleźć obecnie reklamy. Rynek reklamy internetowej rośnie nadal w ogromnym tempie, a środki przeznaczane z budżetów reklamowych przedsiębiorstw w znacznym stopniu nakierowane są właśnie na to medium. Reklama internetowa zapewnia dotarcie do szerokiego grona użytkowników, którzy mogą być danym produktem zainteresowani. Dodatkowo możliwe jest odpowiednie targetowanie przekazu reklamowego, tak aby zwielokrotnić ilość wyświetleń danej informacji dla określonego odbiorcy. Niemniej, nasycenie wszelkiego rodzaju stron internetowych różnego rodzaju reklamami powoduje, że internauta jest coraz bardziej odporny na ich przekaz. Dodatkowo, źle ulokowane reklamy na stronie, lub ich zbyt duże natężenie, może powodować zmniejszony ruch na danym serwisie. Skutkuje to w dalszym etapie zmniejszonymi wpływami w płatnych reklam dla właściciela danego serwisu www. Jak zatem zamieszczać reklamy na swojej stronie, aby można było na nich zarabiać, a jednocześnie żeby nie odstraszały potencjalnych przeglądających? W pierwszej kolejności należy postawić na uczciwość wobec odbiorcy. Reklama nie powinna być umieszczana w taki sposób, który mógłby sugerować, że jest integralną częścią zawartej na niej treści. Nie może wprowadzać w błąd, gdzie dopiero po kliknięciu w nią okazuje się, że treść stanowi przekaz reklamowy i nie związana jest z pozostałą częścią informacji. Dlatego przy wykorzystaniu reklam kontekstowych, gdzie linkowanie zewnętrzne stanowi jeden wyraz bądź fraza, należy w taki sposób dobrać anchor, aby nie sugerować po jego kliknięciu przejścia na własną podstronę. Użytkownik „lubi być świadomy”, że dana treść jest przekazem reklamowym. W tym przypadku lepsze już będą reklamy adkontekstowe z wyświetlającym się dymkiem z treścią reklamy. Z drugiej jednak strony, zbyt mocne nasycenie treści tego typu reklamą spowoduje jej zmniejszoną czytelność, a wyskakujące po najechaniu myszką dymki będą przesłaniały zawarte na niej informacje. Reklamy banerowe są obecnie najpopularniejszą formą reklam internetowych. Z reguły występują w postaci graficznych modułów, różnej wielkości, statycznych, animowanych bądź interaktywnych. W zależności od swojej wielkości i umiejscowienia na stronie mają swoje nazwy. Rzeczą najważniejszą ich zamieszczania na własnej stronie to zwrócenie uwagi, aby nie zasłaniały treści zawartych na witrynie. Najbardziej odstraszającą dla użytkownika przeglądającego serwis są reklamy typu pop-up, czyli wyskakujące okienka reklamowe na środku strony, przy czym skutecznie zasłaniające treść znajdującą się pod nimi. Zgodnie z przepisami muszą posiadać przycisk umożliwiający ich zamknięcie. Jednak niekoniecznie posiadać równa się być widocznym do kliknięcia. Bardziej irytującą reklamą pozostaje chyba tylko Top Layer. Jest to z reguły animowana reklama, z dźwiękiem, która wyskakuje na warstwie z treścią strony. Jej...
Najnowsze komentarze