Tak jak w projektowaniu ubrań, tak samo w projektowaniu stron internetowych panują określone trendy, które regularnie ulegają przemianom. Strona www również musi odpowiadać współczesnym potrzebom użytkownika, a to co było modne kilka lat temu, wydaje się obecnie kompletnie nieprzyjazne dla internauty. Aktualnie rządzi prostota, jasne barwy i pionowy układ. Trendy jednak kształtują się również w przypadku detali, jak np. układ menu. Niewielka zmiana w przypadku nawigacji może mieć kolosalne znaczenie, bo może zarówno uatrakcyjnić stronę, jak i ją skomplikować.
Nowością przy projektowaniu menu na stronach internetowych jest zastosowanie mechanizmu wysuwania się paska nawigacji. Wystarczy kliknąć w symbol menu, aby pojawiły się niezbędne szczegóły. Takie rozwiązanie zapewnia estetykę, ceniony przez większość użytkowników minimalizm oraz przy zastosowaniu animacji – zaskoczenie i silniejszą uwagę internauty. Ukryte menu to kolejny sposób na zwiększenie zaangażowania użytkownika przy jednoczesnym oszczędzaniu miejsca na stronie. Niewielka ikona zawiera w sobie rozbudową nawigację ze wszelkimi potrzebnymi informacjami. Pomimo nagle pojawiającej się dodatkowej opcji osoba, która korzysta ze strony ma świadomość, dlaczego takie okno jej się wyświetliło.
Im prostsze menu, tym lepiej również ze względu na dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Ułożenie ikon oraz wszelkich przycisków powstaje z myślą o smartfonach i tabletach. Z tego właśnie powodu zdecydowany prym od kilku miesiącu wiodą strony o pionowej orientacji ze statycznym menu. Przy pierwszym kontakcie z taką stroną uwagę najczęściej przykuwa ogromne zdjęcie. Reszta elementów, w tym również menu, stanowią dodatek do koncepcji graficznej i są ograniczone do drobnych ikonek. Szczegółowe informacje znajdują na kolejnych podstronach, aby przeglądanie witryny było proste i czytelne.
W ostatnim czasie dało się już zauważyć nowy trend w kwestii umieszczania paska menu na stronie internetowej. Projektanci wpasowują ten niezwykle ważny element już nie tylko przy górnej krawędzi strony, ale również przy bocznych, a nawet dolnych. Dzięki temu podczas przewijania strony ikona nawigacji zawsze jest „pod ręką”. To wygodne, bo nie ma konieczności powrotu na sam początek strony, gdy chcemy przejść do menu. Innowacyjność w postaci ukrytego menu określona jest mianem „menu-hamburgera”. Jednak popularny hamburger nie wszystkim jeszcze kojarzy się z menu, dlatego większość firmy woli póki co stosować napis „menu”, by nie zaburzyć użyteczności strony.
Niewidoczne paski nawigacyjne bez problemu można dodać na właściwie każdej stronie Google. Zgodnie z panującymi na świecie trendami w projektowaniu stron, kolejne miesiące mają upowszechnić stosowanie nierzucających się w oczy paneli z menu. Ma być one funkcjonalne bez względu na to czy użytkownik przegląda stronę na wielkim monitorze komputera czy na swojej komórce.
Najnowsze komentarze