Strona internetowa firmy a zaufanie klientów
Chcąc wzbudzić zaufanie u klientów, należy zadbać przede wszystkim o stronę internetową własnej firmy. W końcu to wizytówka danej marki, która pracuje dla niej 24h na dobę. Aby odwiedzający witrynę podjęli decyzję zakupową bądź też podjęli kontakt z firmą, musimy stworzyć taką witrynę, która będzie dostarczała odwiedzającym oczekiwanych informacji o marce i produktach czy usługach, pokazywała korzyści istotne dla potencjalnych klientów, a także umożliwiała skorzystanie z oferty. Dobrze zaprojektowana strona internetowa jest szczególnie ważna dla firm B2B, a także przedsiębiorstw oferujących produkty i usługi o znacznej wartości. Aby witryna danej firmy wzbudzała zaufanie wśród jej stałych i potencjalnych klientów, musi ona: jasno określać informacje o firmie, czym się ona zajmuje i dlaczego jest godna zaufania; zawierać taki cennik, aby zachować umiar (ceny nie mogą być ani za wysokie, ani za niskie; zanim podejmie się decyzję o wyszczególnieniu cen danych produktów/usług, należy wcześniej zapoznać się z ofertami konkurencyjnych marek); zawierać wszelkie znaki jakości bądź certyfikaty, a także nagrody i wyróżnienia, które otrzymała dana firma, co też uwiarygodni jej wartość u potencjalnych klientów; zawierać dobrze przedstawioną ofertę, udokumentowaną dobrej jakości zdjęciami produktów lub miejsca świadczenia usług; podpierać się współpracą z innymi firmami, co podkreśli zamieszczenie na niej logotypów danych przedsiębiorstw (potwierdzenie rzetelności, zaufania); pokazywać opinie i referencje klientów, mające na celu podniesienie wiarygodności danej firmy oraz wzbudzenie zaufania osób, które odwiedzają tę witrynę; budować eksperckość poprzez dzielenie się wiedzą z potencjalnym klientami za pomocą bloga firmowego i ukazywanymi się na nim regularnymi postami czy raportów branżowych, case study zastosowania danego produktu, infografiki dotyczącej świadczonych usług; ukazywać zdjęcia sprzedawanych produktów, wizualizacje zrealizowanych usług, portfolio prac, zdjęcia pracowników bądź wnętrza siedziby firmy; warto pamiętać, iż odpowiednio dobrane zdjęcia mogą znacząco wpłynąć na wzrost zaufania klientów odwiedzających stronę danej firmy; zawierać dane kontaktowe firmy, czyli: adres email, numer telefonu, adres siedziby firmy, warto też dodać mapkę dojazdu i podać pełną nazwę firmy, REGON oraz NIP, aby klient mógł zweryfikować wiarygodność firmy. Tak jak w przypadku prawdziwego życia, także i w internecie należy pokazywać się z jak najlepszej strony, by osiągnąć sukces. Dlatego też, aby strona internetowa naszej firmy uzyskała zaufanie klientów, musi uwiarygodniać fakt, że nasza marka jest prawdziwa i profesjonalna. Dla potencjalnego klienta powinno być czytelne to, że działa się w oparciu o jasne zasady, a potrzeby klientów są dla firmy ważne oraz spotykają się ze zrozumieniem. Na firmowych stronach internetowych warto również podkreślić, że pracownikom zależy na zadowoleniu oraz wygodzie...
Newsletter – czy działa?
Wiele osób zastanawia się, czy w dobie rozwoju mediów społecznościowych ktoś jeszcze wysyła i czyta newslettery, czy jest to może taki sam przeżytek, jak ulotki, które większość osób wyrzuca do kosza przed przeczytaniem. Wbrew pozorom w newsletterach tkwi ogromna siła i naprawdę działają. Co powoduje, że mogą być jednym z najważniejszych narzędzi promocji Twojego biznesu? 1. Zasięg newslettera Jesteśmy co prawda dosłownie zalewani informacjami z różnych stron, ale warto się zastanowić, czy docierają do nas wszystkie posty ze stron, które polubiliśmy na Facebooku, czy mamy dostęp do wszystkiego, co publikują tam nasi znajomi. Niekoniecznie. Specjalne algorytmy powodują, że dociera do nas tylko część z tego, a dodatkowo wszędzie przewijają się reklamy. Dziennie na samym Facebooku mamy do czynienia z kilkoma setkami, a nawet kilkoma tysiącami postów, a ile dostajemy maili? W zależności od rodzaju prowadzonej działalności – kilkadziesiąt, czasem setkę. Przelicznik mówi sam za siebie – o ile jest większa szansa, żeby w ogóle trafić do potencjalnego czytelnika/ klienta. Funkcjonując w sieci nieustannie musisz konkurować o uwagę innych. Newsletter daje Ci szansę, by powiadomić odbiorcę o nowym wpisie na blogu, usłudze, produkcie itd. Dodatkowo – ikonki mediów społecznościowych dają mu możliwość, by podzielić się tą informacją z innymi. Jeśli nie skasuje on tego maila – o wiele łatwiej będzie do niego trafić i przeczytać go ponownie. 2. Ciekawa treść Newsletter wcale nie musi być nudny; wiele zależy od inwencji i wyobraźni. Ważne, by zawierać w nim angażujące, ciekawe treści w interesującej formie. Są newslettery, na które się czeka jak na ulubione magazyny. Co decyduje o ich sukcesie? Przede wszystkim pomysł – mogą to być inspiracje, odpowiedzi na trudne pytania, newsy z zaplecza firmy, ciekawostki, przepisy itd. Potencjalni czytelnicy nie są zainteresowani „suchymi” informacjami lub czymś, co mogą znaleźć na naszej stronie www. Trzeba im dać coś ekstra, np. coś, co wzbudzi ich ciekawość. Newsletter daje też możliwość bardziej osobistego zwrócenia się do danej osoby – jeśli podczas zapisów prosimy ją o maila, możemy potem wysyłać wiadomości z jej imieniem w nagłówku. 3. Newsletter nie musi być sprzedażowy Nikt nie lubi nachalnych ofert sprzedaży czy wiadomości pt. „Kup od nas X”, „Chcemy sprzedać Ci Y”, dlatego też newsletter nie powinien być wykorzystywany jako tylko i wyłącznie informacja handlowa. Jego zadaniem jest przede wszystkim budowanie trwałej relacji z klientem przez regularne dostarczanie mu ciekawych, interesujących czy potrzebnych mu treści. Dzięki temu możemy dać mu się poznać i zdobyć jego zaufanie. Badania wskazują, że aby klient coś od nas kupił, potrzebuje się „spotkać” z nami co najmniej parę razy. Jeśli damy mu taką szansę i zbudujemy przyjazną przestrzeń podpartą regularnym kontaktem, mamy o wiele większą szansę na sprzedaż, gdy już wyjdziemy do niego...
Strony internetowe dawniej i dziś
Strony internetowe są stosunkowo nowym zjawiskiem, którego historia obejmuje niewiele ponad 20 lat. Pierwsza strona internetowa – strona CERN – została uruchomiona 30 kwietnia 1993 roku (do dziś można ją oglądać pod adresem info.cern.ch). Mniej więcej w tym czasie pojawiły się pierwsze przeglądarki internetowe działające w trybie graficznym (Erwise, Mosaic, Opera, Netscape Navigator). Jednak widać, że na przestrzeni tak krótkiego czasu dokonał się ogromny rozwój w tej dziedzinie, a najbardziej znane serwisy, obecne w sieci od lat, zmieniły się nie do poznania w porównaniu z tym, jak wyglądały 15 czy 20 lat temu. Z naszej dzisiejszej perspektywy pierwsze strony internetowe wyglądały bardzo ubogo i mało zachęcająco. Większość z nich była głównie zbiorem linków, z niewielką ilością grafiki. Wynikało to z faktu, że ówczesne łącza były bardzo wolne; normą było kilkadziesiąt kilobitów na sekundę. W związku z tym, nawet jeśli stworzenie bardziej rozbudowanej i ciekawszej graficznie strony było technicznie możliwe, mało kto chciałby z niej korzystać z powodu zbyt długiego czasu ładowania. Z czasem pojawiały się coraz szybsze łącza, więc i twórcy stron mieli większe pole do popisu. Zmiany były możliwe także dzięki wprowadzeniu nowych standardów. W 1996 r. pojawił się język JavaScript, a w 1997 r. – PHP. Umożliwiło to zastąpienie statycznych stron dynamicznymi. Dzięki technologii Flash stało się możliwe tworzenie interaktywnych animacji, programów i reklam. Jednak nie tylko kwestie techniczne mają znaczenie. Zmieniający się wygląd stron odzwierciedla też różne mody, trendy i gusta użytkowników, a także większą świadomość, co wpływa na czytelność i intuicyjność. Jeszcze nie tak dawno popularna była ciemna kolorystyka tła w połączeniu z jasnym tekstem. Wyglądało to nieraz dość efektownie, ale wiele osób narzekało, że utrudnia czytanie. Częste było też witanie użytkownika animacjami i samoczynnie uruchamiającą się muzyką w tle. Typowa była również duża liczba podstron, przez które trzeba było się przeklikać, by znaleźć to, co nas interesuje. Obecnie w modzie jest minimalizm, który przeniknął chyba do każdej sfery życia, więc i do stron www. Dąży się do maksymalnego uproszczenia inferfejsu i wyeliminowania ozdobników. Znikają rozbudowane opisy, ustępując miejsca treściom obrazkowym. Często widzimy duże zdjęcia w połączeniu z minimalistycznym menu. Nieraz sama typografia jest elementem dekoracyjnym mającym przykuwać uwagę. Popularność urządzeń mobilnych wymusza rozwiązania, które ułatwiają przeglądanie internetu na ekranach dotykowych. Przykłady to kafelki, w które można łatwo trafić palcem, zamiast nagromadzonych linków i małych przycisków; czy też wygodne w przewijaniu strony typu one page zamiast licznych podstron. Innym trendem jest flat design (projektowanie płaskie), rezygnujący z niektórych elementów graficznych (gradientów, cieniowania, wielu kolorów), co ma poprawić czytelność strony na małych ekranach. Standardem jest już responsywność – strona www powinna wyświetlać się prawidłowo na każdym...
Optymalizacja obrazów
Optymalizacja obrazów to bardzo istotna kwestia przy tworzeniu stron WWW. Obrazy bowiem stanowią zazwyczaj większość danych pobieranych przez stronę i zajmują na niej dużo miejsca. Dlatego też optymalizacja obrazów może być najlepszym pomysłem na większe oszczędności w zakresie ilości pobranych danych, a także najwyższe wzrosty wydajności wczytywania stron witryny. Pamiętajmy, iż im mniej danych musi pobrać dana przeglądarka, tym istnieje wówczas mniejsza konkurencja o pasmo u klienta oraz tym szybciej przeglądarka może pobierać i renderować użyteczną treść na ekranie. Jak już zostało to podkreślone, rozmiar obrazków zamieszczanych na stronie albo blogu może wpłynąć chociażby na prędkość ładowania. Dlatego też warto zadbać o oszczędność miejsca na serwerze. Należy jednak pamiętać o tym, że zmniejszenie rozmiaru obrazu może grozić znaczącym pogorszeniem się jakości zdjęcia. Celem każdej odpowiednio wykonanej optymalizacji jest utworzenie pliku o rozmiarze, który pozwoli na pobranie tego pliku w rozsądnym czasie przy zachowaniu satysfakcjonującej jakości kolorów oraz szczegółów. Wtyczki, które mogą nam pomóc w optymalizacji obrazów to: WP Smush, EWWW Image Optimizer, ShortPixel Image Optimizer. W internecie używane się trzech głównych formatów plików graficznych: GIF, JPEG oraz PNG. Obrazy występujące w tych trzech formatach można zoptymalizować przy pomocy jednej z poniższych metod: można użyć polecenia Zapisz dla internetu (na potrzeby takiego programu jak Adobe® Dreamweaver®); wówczas okno dialogowe tego polecenia umożliwia wyświetlanie podglądu obrazu w różnych formatach plików, a także z różnymi ustawieniami optymalizacji, pozwalającymi np. na dostosowanie ustawień przezroczystości i animacji polecenie Zapisz jako pozwala na podstawową optymalizację, zależnie od formatu pliku; możemy też określić jakość obrazu, otoczkę lub przezroczystość tła, a także wybrać opcje wyświetlania kolorów, metodę pobierania pliku Znalezienie ustawień optymalnie dobranych do obrazu to prawdziwa sztuka, która wymaga dokładnej analizy wielu aspektów, w tym: możliwości formatu, jakości czy zawartości kodowanych danych, rozmiaru w...
Systemy komentarzy na stronie internetowej
Komentarze czytelników/odwiedzających stanowią istotny element dobrej strony internetowej. Powinna ona udostępniać wartościowe, ciekawe i unikalne treści, a zaangażowanie czytelników może stanowić dobre tego odzwierciedlenie. A co ważne, komentarze, które zostawiają odwiedzający, powodują, że dana strona jest wyżej pozycjonowana w wyszukiwarkach. W jaki sposób można usprawnić ich publikowanie? Dla doświadczonych webmasterów nie musi to stanowić problemu, bo mogą sami napisać odpowiedni system albo użyć gotowego CMS’a. Pozostali mogą skorzystać z różnych powszechnie dostępnych systemów. Jeśli posiadamy gotowe rozwiązanie, to można dowolnie dorzucać do niego wtyczki, konfigurować go i zmieniać, co może naprawdę uatrakcyjnić dany system. Jedną z platform, która oferuje komentarze dla stron internetowych jest Disqus – dostępna jest zarówno wersja podstawowa, jak i zaawansowana. Jego podstawowe zalety to logowanie się nie tylko za pomocą konta w tym systemie, ale również przez Facebook, Twitter, Yahoo, OpenId oraz jako gość. Komentarze nie obciążają naszego serwera, bo umieszczone są w Disqus i podzielone na wątki. Można też sortować komentarze, oceniać je (podoba się/nie podoba) czy komentować komentarze innych. Subskrypcja jest możliwa przez kanał RSS i e-mail. Dzięki Disqus można również śledzić reakcję do wpisów na Twitterze. Istnieje także możliwość dokonywania własnych zmian za pomocą CSS. Zanim zainstalujemy system, to najpierw należy utworzyć konto w serwisie Disqus – podając przede wszystkim adres danej strony. Sama instalacja nie powinna stwarzać większych trudności. Innym ciekawym rozwiązaniem jest Sidenotes stworzony przez twórców Livefyre. Co proponuje ten system? Obok tradycyjnych komentarzy możliwe jest komentowanie przez czytelników konkretnych akapitów, co stanowi duże urozmaicenie w relacji z odwiedzającym naszą stronę. Dzięki niemu można również szybko udostępniać fragmenty tekstu w serwisach społecznościowych. Po zaznaczeniu danego fragmentu należy kliknąć w odpowiednią ikonkę – w ten sposób publikujemy go w wybranym miejscu. Sidenotes jest dostępny właściwie dla każdej strony opartej na WordPressie. Do instalacji potrzebna jest odpowiednia wtyczka. Być może dla jej usprawnienia potrzebne będą pewne zmiany w kodzie HTML. System można przetestować na oficjalnej stronie projektu. Warto również wspomnieć o WP-Ajaxify- Comments – jest to wtyczka, która umożliwia publikację komentarzy bez obciążania naszego serwera. Konfiguracja dla niestandardowych szablonów może być jednak nieco trudna i wymagająca przynajmniej podstawowej wiedzy na temat CSS. Swoje systemy komentarzy oferują również Facebook i Google...
Czym charakteryzuje się blog?
Blog to rodzaj pamiętnika internetowego, który początkowo miał służyć jako miejsce do osobistych refleksji. Z biegiem czasu blogi zyskały tak ogromną popularność, iż nawet firmy, politycy i osoby publiczne zaczęły wykorzystywać ich poczytność i przystępny dla czytelnika charakter. Czym dokładnie charakteryzuje się blog – o tym poniżej. Kiedyś osoby piszące swoje wspomnienia czy refleksje w pamiętniku w formie papierowej nawet nie marzyły o tym, że za jakiś czas będą mogły dzielić się swoimi przemyśleniami z innymi ludźmi poprzez sieć internetową. Nasze życie staje się coraz bardziej skomputeryzowane i nie mamy już za bardzo na to wpływu. Przez to m.in. blogi zyskują coraz większą popularność. Można w nich znaleźć informacje z wielu dziedzin, gdyż piszą je osoby kompetentne. Największymi zaletami blogów są: przystępny dla czytelnika styl i wymiana opinii na interesujący danego czytelnika temat. Dodatkowo blog świetnie się pozycjonuje, gdyż wystarczy tylko znaleźć odpowiednie słowa-klucze, a można znaleźć się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce Google. Czym charakteryzuje się blog Jego nazwa pochodzi z języka angielskiego od słowa web log (dziennik sieciowy). Charakteryzuje się on tym, że jest rodzajem strony internetowej, który składa się z samodzielnych, specyficznych, odrębnych, różnorodnych oraz uporządkowanych chronologicznie wpisów. Pieczę nad blogiem sprawuje jego właściciel, a zarazem twórca (potocznie zwany blogerem). Blog można archiwizować, kategoryzować i komentować (głównym celem powstawania bloga jest właśnie otrzymywanie komentarzy). Wszystkie blogi traktuje się jako medium komunikacyjne. Noszą one zbiorczą nazwę blogosfery, czyli społeczności ludzi blogujących. Blogi zwykle posiadają też zestaw linków, tradycyjnie umieszczany w bocznej kolumnie, które odnoszą się do blogów polecanych przez autora i innego rodzaju stron WWW. Typy blogów: osobiste bądź specjalistyczne (podział ze względu na ich charakter oraz poruszane w nich tematy); indywidualne lub kolektywne (ze względu na liczbę autorów wypowiedzi); blog tekstowy, videoblog, linklog, audioblog, photoblog (ze względu na rodzaj zawartych treści); tradycyjny, czyli pisany na komputerze) bądź moblog, czyli pisany za pomocą telefonów komórkowych oraz palmtopów (podział ze względu na rodzaj urządzenia służącego do blogowania); dynamiczny lub niedynamiczny (ze względu na częstotliwość wpisów i komentarzy). Przystępną, nieoficjalną formę bloga chętnie wykorzystują w swoim marketingu i reklamie firmy, które umieszczają na nim informacje o nowościach własnej produkcji czy po prostu o nowych technologiach, rozwoju branży bądź rynku. Niektóre firmy komunikują się ze swoimi klientami tylko za pomocą blogów, gdyż ich forma pozwala na łatwe i szybkie komponowanie wiadomości. Istnieje 5 podstawowych kategorii blogów: blog osobisty, gdzie umieszcza się treści dotyczące życia osobistego autora – blogera, tworzone są przeważnie w celu podzielenia się własnymi uczuciami, pomysłami, doświadczeniami; blog zawodowy, który powstaje w celu publikacji treści dotyczących tematów zawodowych, naukowych; blog opisujący świat, gdzie umieszcza się treści dotyczące tematów ważnych dla środowiska, kraju, okolicy czy świata; czasami zawierają tematy...
Najnowsze komentarze