Algorytmy Google
Trudno wyobrazić sobie optymalizację strony internetowej pod kątem SEO bez brania pod uwagę algorytmów Google. Warto wiedzieć, że co jakiś czas wprowadzane są w nich zmiany oraz aktualizacje. Czym są algorytmy Google? Pod zabawnie brzmiącymi nazwami, takimi jak Panda, Pingwin, Phantom, Bert czy Koliber, kryją się algorytmy Google. Każdy z nich analizuje stronę pod innymi aspektami. O programach wartościujących treści w internecie słyszał z pewnością każdy projektant i właściciel strony internetowej. Ich celem jest ocenianie stron pod względem użyteczności dla internautów oraz wyświetlania jak najbardziej dopasowanych do zapytań użytkowników wyników. Dla internautów oznacza to łatwiejsze wyszukiwanie odpowiadających im treści, dla właścicieli firm natomiast konieczność dopasowania strony pod względem technicznym oraz merytorycznym do wskazówek Google. Odpowiednio zoptymalizowana strona ma szansę na wysoką pozycję w najpopularniejszej na świecie wyszukiwarce internetowej. Algorytmy Google Do jednego z najbardziej znanych algorytmów należy Panda. Program analizuje treści na stronach internetowych pod kątem jakości, braku nadmiernej ilości słów kluczowych, oraz oryginalności i wartości dla czytelnika. Inny istotny algorytm to Pingwin, który wartościuje stronę pod względem linkowania. Oceniana jest zarówno jakość stron, do których prowadzą odnośniki, jak i ilość linków. Algorytm Phantom bierze z kolei pod uwagę ewentualne problemy z funkcjonowaniem serwisu, a także ilość reklam oraz tekstów. Zmiany w algorytmach Nie bez przesady stwierdzić można, że jedynymi stałymi w algorytmach Google jest ich ciągła zmiana i rozwój coraz to nowych programów. W październiku 2019 roku został wprowadzony algorytm BERT, którego celem jest lepsze rozpoznanie intencji internautów poprzez zrozumienie języka naturalnego, którym posługują się ludzie. W taki sposób wyszukiwarka ma uporać się z wieloznacznością leksykalną i w efekcie oferować internautom jeszcze bardziej dopasowane do ich zapytań treści. Dzięki algorytmowi BERT w wyszukiwarce Google mają być promowane wysokiej jakości artykuły, pisane dla czytelników, a nie służące jedynie optymalizacji tekstów pod SEO. W taki sposób internet ma szanse stać się wiarygodnym źródłem informacji. W listopadzie 2019 nowością w algorytmach Google było natomiast wprowadzenie dopasowania neuronowego, czyli sztucznej inteligencji. Celem jej zastosowania jest precyzyjniejsze dopasowywanie poszukiwanych przez użytkowników firm i miejsc do ich...
Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej
Celem pozycjonowania jest podwyższenie pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach. To proces, który składa się z kilku etapów, a na jego efekty trzeba niejednokrotne czekać nawet kilka miesięcy. Na pozycję strony internetowej mają wpływ zarówno aspekty techniczne, jak i zamieszczane treści. Podniesienie miejsca strony WWW w wyszukiwarkach często zleca się zewnętrznym firmom. Wiele działań wykonać można jednak samodzielnie. Treści wysokiej jakości to podstawa Duży wpływ na pozycje strony w wyszukiwarkach ma jakość zamieszczanych treści. Promowane są artykuły merytoryczne i wartościowe dla odbiorcy, a przy tym unikatowe. Istotna jest również regularność w dodawaniu tekstów. Dobrym sposobem na pozycjonowanie strony jest założenie bloga, którego treść będzie bezpośrednio odnosić się do oferowanych na stronie internetowej usług. Teksty pisać można samodzielnie, pamiętając jednak o zachowaniu odpowiedniej struktury artykułu. Słowa kluczowe powinny znajdować się zarówno w samej treści, jak i adresie URL, tytule oraz nagłówkach. Pozyskiwanie linków do strony Linkowanie zewnętrzne wpływa na popularność strony, co stanowi jeden z czynników budujących pozycje witryny w wyszukiwarkach. Istotna jest zarówno ilość, jak i jakość stron, na których zamieszczamy odnośniki do własnej witryny. Linki zewnętrzne pozyskać można na kilka sposobów. Jednym z nich jest korzystanie z płatnych platform, oferujących publikacje artykułów eksperckich i sponsorowanych. To jednak niejedyne wyjście. Wizerunek eksperta budować można samodzielnie, udzielając się na branżowych forach i konferencjach. Efektem takiego działania jest możliwość zamieszczania linków do własnej strony pod napisanymi artykułami eksperckimi lub postami na forach internetowych. Kolejnym sposobem na pozyskanie odnośników jest współpraca z blogerami. Niektórzy właściciele blogów oferują możliwość zamieszczanie wpisów gościnnych, w których zawrzeć można reklamę oraz link do własnej strony. Popularność strony zwiększy również aktywność w social media oraz możliwość pozostawienia opinii przez użytkowników lub klientów. Ponadto pozycje strony internetowej może zwiększyć dodanie wizytówki Google Moja Firma. Dodawanie stron do katalogów Innym sposobem na pozyskanie linków jest dodawanie strony do katalogów gromadzących informacje na temat firm i stron internetowych. W bazach danych zamieszcza się zazwyczaj tytuł oraz adres strony internetowej, jej opis oraz e-mail kontaktowy. Warto pamiętać, że opis prowadzonej działalności powinien być inny w każdym katalogu. Duplikacja treści, zarówno bezpośrednio na własnej stronie internetowej, jak i w bazach danych, może obniżyć pozycję witryny...
Długość tekstów na stronie internetowej a jej pozycja w Google
Szczególnie osoby początkujące w walce o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google zastanawiają się, jakie treści tworzyć. To oczywiste, że muszą być eksperckie, unikalne i przydatne dla użytkownika, ale krótkie czy długie? Sprawdzamy, co radzą doświadczeni pozycjonerzy. Treść na stronie to od 2015 roku jeden z głównych czynników rankingowych Google. Nie bez kozery mówimy, że „content is king”, bo to właśnie odpowiednio przygotowana zawartość witryny sprawia, że zajmuje ona czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Długość treści na stronie a pozycjonowanie Specjaliści z serwisu artefakt.pl sprawdzili, czy rzeczywiście długość tekstów na stronie (głównie blogowych) ma wpływ na jej późniejsze wyniki w Google. Autorzy badania odrzucili wyniki z Wikipedii, Allegro i stron głównych i zbadali długość tekstów na stronach pierwszych trzydziestu wyników dla losowej setki fraz. Co się okazało? Widać wyraźnie, że im dłuższy tekst, tym wyższa pozycja w Google. Optymalnie treść jednego artykułu powinna mieć między 1 200 a 1 600 słów. Jednak czy tworzenie długich tekstów to przepis na sukces? Niestety nie ma tak łatwo. Algorytmy Google oceniają głównie jakość treści, czyli to, czy jest aktualna, czy nie została skopiowana, czy napisała ją realna osoba, która istnieje w internecie, czy tekst ma odpowiednią budowę (nagłówki, pogrubienia, wypunktowania, grafiki), czy ma optymalne nasycenie frazami kluczowymi oraz czy odpowiada na potrzeby użytkowników (co można zbadać np. współczynnikiem odrzuceń). Im dłuższy jest tekst, tym większa szansa, że został profesjonalnie przygotowany i spełnia te wszystkie kryteria. Czy warto pisać długie teksty na stronę? Jak widać, opłaca się inwestycja nie tyle w długie artykuły, co jakościowe i eksperckie. Im lepiej przygotowany jest tekst, tym naturalniej można zawrzeć w nim frazy kluczowe, chętniej jest udostępniany, linkowany na innych stronach i komentowany, a także przyciąga użytkowników na dłużej. Przygotowanie takich treści jest droższe niż krótkich wpisów blogowych, a inwestycja nie zwraca się od razu. Dopiero odpowiednio przygotowana strategia contentowa, która uwzględnia długie treści, może dać wymierną korzyść, np. wzrost konwersji. Jeśli więc chcemy budować wizerunek eksperta w branży, to warto wydać nie 20 zł, a 200 zł na tekst, który napisze osoba, która rzeczywiście zna się na danej tematyce i potrafi ją zrozumiale opisać. Aktualnie tekstów w internecie jest mnóstwo i każda strona walczy o uwagę użytkownika. Dużo łatwiej jest ją złapać, jeśli mamy do zaoferowania realną korzyść. W profesjonalnych artykułach możemy zaserwować wiedzę, niezwykle istotną szczególnie na portalach e-commercowych. Łatwiej jest przekonać użytkownika do zakupu na naszej stronie, jeśli zna już naszą witrynę z przydatnych, darmowych porad niż gdy z każdej strony atakujemy go przyciskiem „kup teraz”. Zgodnie z modelem AIDA proces skutecznej sprzedaży wymaga najpierw wzbudzenia zainteresowania marką czy produktem, w czym pomagają jakościowe, długie teksty. Potem przyjdzie kolej na działanie klienta, czyli tak pożądany wzrost sprzedaży. Źródło:...
Reklamy wideo w internecie – nowe standardy
Nowe zasady wprowadzone dla reklam internetowych, których długość przekracza 8 minut, zostały ustanowione przez CfBA. Informacja została oficjalnie podana kilka dni temu. Na szczęście na dostosowanie się przeznaczony jest tzw. okres przejściowy, który ma wynosić około 4 miesiące. Wprowadzenie nowych standardów ma nie wpłynąć w sposób znaczący na całą branżę reklamową. Jakie zmiany? Najważniejszą zmianą, jaka się szykuje, jest to, że reklamy wideo nie będą mogły być przerywnikami materiału, który użytkownik właśnie ogląda. Chyba każdy przyzna, że to wygodne rozwiązanie. Spoty puszczane w trakcie wideo potrafią bardziej zdenerwować i zniechęcić odbiorcę, niż przynieść realną korzyść promowanej marce. Kolejna, równie ważna zmiana dotyczy reklam, które puszczane są jeszcze przed odtworzeniem filmu. Wyznaczona została ich maksymalna długość. Spoty nie będą mogły być teraz dłuższe niż 61 sekund. Jeżeli natomiast przekraczają one 31 sekund to opcja przewinięcia musi pojawić się po maksymalnie 5 sekundach. To również ma być wyjściem naprzeciw użytkownikom. Zmiany dotyczą również banerów reklamowych pojawiających się w trakcie oglądania filmów. Przykrywają one często dość sporą część odtwarzanego wideo. Dlatego CfBA postanowiło, że maksymalny rozmiar takich treści nie może zajmować więcej, niż 20% powierzchni odtwarzacza. Skąd takie zmiany standardów? Jest to zrozumienie potrzeb użytkowników, którzy za reklamami w sieci nie przepadają. Zrzeszenie CfBA, wprowadzając takie zmiany, miało na celu eliminacje reklam, które mogły być zbyt natarczywe i irytować odbiorców. Co grozi za nieprzestrzeganie zasad? Reklama może zostać zablokowana przez przeglądarkę, jeżeli okaże się, że nie została dostosowana do najnowszych standardów. Wówczas użytkownik podczas oglądania otrzyma jeszcze mniejszą ilość treści reklamowych. I choć wydaje się to pozytywne, warto pamiętać, że wiele portali, na których odtwarza się treści wideo, utrzymuje się właśnie ze środków otrzymywanych za wynajem wirtualnej powierzchni reklamowej. Dlatego filmy są darmowe. Jeżeli udostępnianie miejsca na reklamę będzie zbyt mało rentowne – portale te mogą zacząć pobierać dodatkowe opłaty od użytkowników. Nowe standardy mają służyć przede wszystkim komfortowi użytkownika. Jednak w dłuższej perspektywie mogą one oznaczać dla niego dodatkowe koszty. Wiele darmowych dotychczas portali, które utrzymują się z reklam, może zacząć pobierać opłaty od swoich...
Czym są tagi?
Dobre SEO to podstawa strategii marketingowej firmy. Jednym z jego elementów są meta tagi. Każdy o nich słyszał, ale niewiele osób tak naprawdę wie jaką odgrywają rolę i jaki mają wpływ na pozycjonowanie. A szkoda, bo tagi to dość ważna składowa SEO. Czym są i je dobierać, aby przyniosły stronie internetowej pożytek? Tagi – co to jest? Są to słowa, które służą do opisywania zdjęć wrzucanych na bloga, strony internetowe itd. Dzięki nim można pogrupować treści i ułatwić odbiorcom znalezienie tego, co aktualnie ich interesuje. Wprowadzają pewien porządek na stronie. Mogą one również wspomóc procesy SEO (meta-tagi), jednak tutaj należy bardzo uważać – nieumiejętne dobieranie tagów może narobić więcej kłopotów niż przynieść pożytku. Jak wyglądają tagi? To może być pojedyncze słowo, ale tag może być również połączeniem kilku słów. Najważniejsze jest jedno – aby odnosiły się do treści. Meta tagi to słowa kluczowe, których szuka odbiorca treści. Muszą być trafione, inaczej współczynnik konwersji będzie na bardzo niskim poziomie. Ponadto celem tworzenia tagów jest pomoc robotom wyszukiwarek w indeksowaniu stron. To natomiast znacząco wpływa na ich indeksowanie. Tagi a SEO Meta tagów nie widać na stronie, jednak ci, którzy znają się trochę bardziej, wiedzą, że można je znaleźć w kodzie witryny. Wyróżnia się cztery podstawowe rodzaje tagów, które powinien znać każdy, kto zajmuje się SEO. Należą to nich: meta keywords – słowa kluczowe, meta description – krótki, mieszczący się w 180 znakach, opis strony, meta title – tytuł strony, meta robots – informacja dla robotów wyszukiwarek o tym, co powinny zrobić z Twoją stroną. Meta keywords w kodzie strony to właściwie jest już przeżytek. Można je wstawić, jednak nie są potrzebne – roboty wyszukiwarek nie używają ich do już w swoich algorytmach. Ważniejszy jest natomiast opis strony – ma on na celu zachęcić odbiorców do kliknięcia, gdyż jest widoczny w wyszukiwarce, ale również informuje algorytmy, jakich treści mogą spodziewać się po witrynie. Bardzo dużą rolę zarówno w pozycjonowaniu, jak i w pozyskiwaniu odbiorców, odgrywa tytuł. Chwytliwy, dobrze skonstruowany meta title jest widoczny dla użytkowników i zachęca ich do sprawdzenia, jaka treść się za nim kryje. Ma on również duży wpływ na pozycjonowanie strony. Dość istotne są również meta robots, które informują roboty wyszukiwarek czy powinny śledzić linki (follow/nofollow) umieszczone na naszej stronie oraz czy nasza witryna ma pojawiać się w wynikach wyszukiwania (index/noindex). Jak tagować? Aby tagi spełniały swoją rolę nie powinieneś przesadzać z ich ilością. Zbyt duża liczba może sprawiać wrażenie przesycania treści witryny słowami kluczowymi. Jeżeli roboty Google tak to zinterpretują to strona nie tylko nie podskoczy w wynikach wyszukiwania, ale może nawet dostać karę. Tagi powinny być również unikalne, aby nie duplikować treści. Bardzo istotne jest również,...
Czym jest Google AdSense?
Każdy dział marketingu część swoich działań reklamowych opiera się na serwisie reklamowym największej wyszukiwarki na świecie – Google Adwords. Reklama tez mogą przybierać format tekstu, bannera graficznego oraz wideo i pojawiać się w również miejscach w sieci, w tym na różnych stronach tematycznych. Aby właściciele takich stron mogli skorzystać z opcji udostępnienie przestrzeni reklamowej powstała specjalna platforma – Google AdSense. Wszystkie reklamy w Google AdSense wyświetlają się określonym użytkownikom, których profil zachowań określa reklamodawca. Poprzez targetowanie dociera się do osób najbardziej zainteresowanych danym produktami i usługami. Do najistotniejszych kryteriów zalicza się: lokalizację, płeć, wiek, status związkowy, zainteresowania. Czynniki te dopasowują lub wykluczają użytkowników, aby reklama była jak najbardziej efektywna. Gdy wchodzimy na stronę partnera Google, wyświetla się określona przez parametry reklama kontekstowa, który powinna być na tyle atrakcyjna, by wystąpiła reakcja użytkownika, bo właściciel strony zarabia na kliknięciach właśnie w reklamę Google. Można śmiało określić Google AdSense jako internetowy program partnerski, który umożliwia właścicielom kontekstowych stron zarabianie dodatkowych pieniędzy z prezentacji reklam. Działa to podobnie jak przy serwisach informacyjnych, gdzie każdy segment reklamowy jest wyceniony, a ich sprzedażą zajmuje się niezależny dział handlowy. Google AdSense zautomatyzowało tę działalność i wprowadziło do bazy reklamowej mniejsze serwisy, które w wielu przypadkach lepiej sprawdzają się jako nośnik reklamowy, zwłaszcza dla mniejszych, lokalnych firm z niższym budżetem marketingowym. Po dołączeniu do grona partnerów Google, właściciel witryny wkleja na swojej stronie specjalny kod, dzięki któremu będzie można na bieżąco monitorować zyski z emitowanych reklam. Kampanie w Google prowadzone są na bazie licytacji, czyli wyświetli się ta reklama, której reklamodawca zdecyduje się zapłacić więcej z jedno kliknięcie. Zyski pojawiają się dopiero, gdy reklama oraz oferta przyciągnie użytkowników. O standardy reklamy dba Google, które sprawdza jej poprawność i atrakcyjność wizualną. W Google AdSense dostępnych jest wiele typów reklam, ale najczęściej wyświetlane są reklamy displayowe i reklamy multimedialne, w tym wideo oraz bannery...
Najnowsze komentarze