Trendy w typografii
Projektowanie stron internetowych, podobnie zresztą jak projektowanie graficzne, powinno odbywać się zgodnie z określonymi zasadami, dotyczącymi takich kwestii jak struktura strony, graficzny układ treści i poszczególnych elementów, kolorystyka itd. W celu zachowania funkcjonalnej, estetycznej i przede wszystkim czytelnej kompozycji zamieszczonego na stronie tekstu, należy przestrzegać reguł typograficznych. Typografia w ogólnym pojęciu jest sztuką projektowania (układania) tekstu, również na stronach www. Stanowi ona zbiór zasad, pozwalających na zachowanie przejrzystego, łatwego w odbiorze układu znajdujących się na stronie treści, ułatwiając ich swobodne przeczytanie, zrozumienie i zapamiętanie. Sprowadza się do wyboru kroju czcionek (fontów) i ich układu oraz odpowiedniego zastosowania między innymi: przestrzeni między poszczególnymi literami (kerning), przestrzeni pomiędzy grupami liter (tracking), długości linii tekstu (measure), przestrzeni między wierszami (leading), odstępu (rag) – nierównej pionowej krawędzi bloku tekstu, skali pozwalającej uzyskać właściwą hierarchię, czytelność i spójność tekstu, a także unikania tak zwanych „wdów” (krótkich linii lub pojedynczych słów na końcu akapitu) i „sierot” (krótkich linii lub pojedynczych słów na początku lub końcu kolumny, oddzielonych od reszty akapitu). Zmieniające się co jakiś czas trendy typograficzne odwołują się głównie do określenia rodzajów użytych fontów (np. szeryfowe lub bezszeryfowe), wielkości czcionek w nagłówkach i w akapitach oraz stosunku ich wielkości, wysokości linii wiersza w artykułach, ilości znaków w jednej linii tekstu, wyglądu linków, wyrównywania tekstu, jasności tła strony i tym podobnych. Obecne trendy w projektowaniu stron internetowych podkreślają rosnące znaczenie typografii, wskazując nawet na możliwość zastąpienia grafiki odpowiednio skomponowanym tekstem. Będzie to możliwe między innymi dzięki większej dostępności do dużych i stylowych fontów, zastosowaniu kolorowych czcionek oraz wrażenia głębi, uzyskanego poprzez użycie liter przestrzennych (3D). Coraz częściej web designerzy będą skłaniać się również ku czytelnym i skalowanym układom tekstu, dopasowanym do responsywnych szablonów stron (dostosowujących się do parametrów urządzeń mobilnych) oraz tworzeniu unikalnych elementów typograficznych, pozwalających na wyróżnienie projektowanych stron. Zwiększenie czytelności tekstu oraz podkreśleniu ważności poszczególnych słów będzie możliwe poprzez wykorzystanie dużych czcionek. Ponadto, w nawiązaniu do obowiązującego minimalizmu, typografia stron www będzie charakteryzowała się prostym (oszczędnym), blokowym układem treści oraz odpowiednim wkomponowaniem białych przestrzeni (white space) pomiędzy poszczególnymi fragmentami tekstu na...
Fotografia i ilustracja na stronach internetowych
Fotografie i ilustracje wykorzystywane są w marketingu od wieków. To ilustracja pomogła ożywić reklamę, sprawiła, że dostępna początkowo tylko w formie tekstu, zaczęła przemawiać do wyobraźni odbiorców. Dziś, w erze powszechnych mediów społecznościowych, szeroko dostępnych aparatów cyfrowych i darmowych programów do obróbki zdjęć to fotografia wygrywa walkę o zainteresowanie klienta. Którą z tych form wybrać do promocji marki? Która będzie dla użytkownika bardziej przyjazna i zdobędzie jego lojalność? Ważne jest, aby zastanowić się, co i komu chcemy przedstawić za pomocą naszej strony internetowej. Różna tematyka wymaga bowiem odpowiednich form. Zastosowanie ilustracji sprawdzi się w przypadku, gdy chcemy osiągnąć efekt vintage, nawiązać do czasów, gdy nie istniała jeszcze fotografia. Często wykorzystywane jest to na stronach zajmujących się tematyką gier komputerowych. Ale nie tylko. Ilustracja jest dziś wykorzystywana jako coś nowego, unikalnego. Po wielu latach dominacji zdjęć twórcy stron szukają bowiem sposobu na wyróżnienie się. Fotografia nadal jest jednak potężnym medium. Pewnych treści nie przedstawimy w odpowiedni sposób za pomocą ilustracji. Popularne w ostatnich latach strony o tematyce kulinarnej zyskają zdecydowanie większe zainteresowanie przedstawiając zdjęcia potraw, a nie ich ilustracje. Wspomniane wcześniej media społecznościowe nie istniałyby pewnie, gdyby nie fotografie. To one tworzą treść strony i stanowią o jej wartości dla użytkowników. Zdjęcia korzystniejsze są również dla stron o tematyce medycznej, poruszających zagadnienia związane z odchudzaniem, uprawianiem sportu. Zdjęcie lekarza będzie bardziej wiarygodne niż ilustracja. Podobnie fotografia szczupłej modelki po zastosowaniu diety wzbudzi większe zainteresowanie. Z drugiej strony niektóre problemy medyczne lepiej przedstawić za pomocą ilustracji. Nieprzyjemne lub wstydliwe schorzenia nie będą dobrze odbierane, kiedy zaprezentujemy je z użyciem zdjęć. Ilustracje umożliwiają pokazanie ważnych cech i jednocześnie pominięcie nieistotnych. Skupiają uwagę na konkretnym elemencie. Łagodzą ponadto odbiór treści mało przyjemnych, podczas gdy zdjęcia dają poczucie, że mamy do czynienia z czymś realnym, rzeczywistym. Zarówno fotografia, jak i ilustracja dają ogromne możliwości przy projektowaniu stron internetowych. Konieczne jest jednak zdefiniowanie czemu ma służyć strona, aby odpowiednio dobrać jedną z tych...
Jak szkodzi duplicate content?
Duplicate conent, zwany też powielaniem treści, polega na tym, że te same teksty są dostępne z różnych adresów URL. Zjawisko to dotyczy witryn internetowych i jest niekorzystne z punktu widzenia ich właścicieli, przyczynia się bowiem m.in. do niższej pozycji stron podczas wyszukiwania. Może ono dotyczyć jednej witryny lub też występować na wielu. W praktyce polega na tym, że duże bloki tekstu są tworzone w ramach jednej lub wielu domen (jednakowych lub bardzo podobnych). Powielanie treści może mieć charakter niecelowy lub może być działaniem celowym. Do tej pierwszej grupy należą następujące sytuacje: strony internetowe są udostępniane w wersji do druku, sklepy internetowe prezentują produkty, które są podlinkowane do różnych stron, tworzenie forów dyskusyjnych ze standardowymi www, jak i ich wersjami dostosowanymi do urządzeń mobilnych. Jeśli działanie dotyczy własnej witryny można: zastosować funkcjonalności narzędzi dla webmasterów, dostępnych w poszczególnych wyszukiwarkach; poprzez rel canonical wskazać właściwą stronę do indeksacji lub przez meta robots lub robots.txt zablokować duplikaty. Duplicate content może być świadomym działaniem – ta nieuczciwa praktyka ma na celu zwiększenie ruchu w witrynie czy też umieszczenie jej na wyższej pozycji w rankingach wyszukiwania. W takim wypadku, w zależności od wyszukiwarek, mogą one wprowadzić zmiany w indeksowaniu stron, które dopuszczają się takich działań lub nawet usunąć je z wyników wyszukiwania. Ma to na celu regulację nieuczciwych zachowań i zahamowanie manipulowania udostępnianymi treściami, by osiągnąć wymierne korzyści. Kradzież i publikacja tekstów (przeważnie w postaci splotów) to niekoniecznie bezpieczny sposób osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Może być to działanie nieświadome i bez udziału webmastera, który zarządza pierwotną witryną. Sprawa ma się inaczej w przypadku syndykowania treści poprzez np. udzielanie prawa do ich przedruku. Wówczas, w celach bezpieczeństwa, warto w umowie zawrzeć punkt, który zobowiązuje osobę, która je udostępniania, do podania źródła: linku do oryginału. Bardzo korzystne byłoby również zablokowanie go przed indeksacją w wyszukiwarkach. W razie publikacji tekstów bez zgody ich twórcy, można zwrócić się do właścicieli danych stron o ich wycofanie, nie ma się jednak pewności o skuteczności tego działania. Aby uniknąć powielania treści danej witryny, należy pamiętać o paru ważnych punktach. Należy m.in.: używać domen najwyższego poziomu, by zapewnić wyświetlanie najlepszej wersji dokumentu; unikać publikowania niegotowych stron i powtórzeń (krótkie streszczenie zamiast szerokiej informacji o prawach autorskich na każdej stronie), dbać o spójność linków wewnętrznych; ograniczyć publikowanie podobnych treści do tych niezbędnych, zapoznać się z indywidualnym systemem zarządzania swoją treścią. Jedną z bardziej istotnych rzeczy jest przemyślane i rozważne udostępnianie swoich treści, zadbanie o jej zawartość i umieszczanie w udostępnianych wersjach linków do oryginalnej strony, gdzie pierwotnie były...
W czym tkwi popularność infografiki?
Infografika to interesujący sposób prezentowania schematów, danych, a także różnych zjawisk. Nie jest alternatywą 1:1 dla sprawozdań, analiz i raportów, ale stanowi ciekawe ich uzupełnienie, ponieważ przedstawia dane w „niestandardowej” formie. Zdaniem M. Smicilklas’a to metoda przekazywania odbiorcy kompletnych informacji w sposób, który pozwala na ich szybkie zrozumienie i przyswojenie. Współcześnie infografika to niezbędny element skutecznej strony internetowej. Okazuje się, że ludzki mózg filtruje docierające do niego informacje i odrzuca aż 99% z nich. Dzięki temu, że dużo lepiej radzi sobie z przekazem wizualnym, niż analizą treści, infografiki wydają się być bardzo skuteczną formą transmisji informacji. O wyjątkowości Infografiki świadczy fakt, że znajduje się w tym 1% wiadomości, które ludzki mózg przyjmuje i przetwarza. Dlatego stanowi skuteczną metodę prezentowania treści na stronach internetowych. Należy zaznaczyć, że występuje duża różnica pomiędzy przetwarzaniem informacji pochodzących z obrazów, a tymi, które występują w treściach. Wiadomości „ukryte” w obrazie przetwarzanie są równocześnie, podczas gdy analiza treści przebiega sekwencyjnie. Ponieważ ludzki mózg bardzo szybko filtruje informacje, tylko osobliwe i niezwykłe wiadomości zostają zauważone. Warto nadmienić, że wizualne przetwarzanie informacji zachodzi w ludzkim mózgu 60 tys. razy szybciej niż analiza tekstu. Dlatego umieszczanie infografik na stronach internetowych ułatwia użytkownikom zapoznawanie się z ich przekazem. Okazuje się, że większość ludzi pamięta zaledwie 20% informacji z przeczytanej treści. Badania wskazują, że wydawcy, którzy wykorzystują infografikę przy prezentacji danych, generują większy (o 12%) od pozostałych ruch na swojej stronie internetowej. O tym, że infografika cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników, może świadczyć fakt, że w ciągu dwóch ostatnich lat, wzrosło jej wykorzystanie o ponad 800%. Infografika stanowi często wykorzystywany elementem content marketingu i znacznie wpływa na jego efektywność. W atrakcyjny sposób potrafi przekazać np. wyniki sprzedaży, harmonogramy czy też dane statystyczne. Zwiększa to ruchu na stronach internetowych, bardziej niż wtedy, gdy prezentowany jest suchy...
Programy do tworzenia makiet stron www
Projektowanie stron internetowych jest procesem, składającym się z kilku etapów. Pierwszym z nich, określanym przez wielu jako podstawowy i najważniejszy, jest tak zwane makietowanie. Tworzenie makiety strony www to nic innego, jak zaprojektowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów strony, takich jak logotyp, zdjęcia, nagłówki, tabele, reklamy i inne elementy graficzne. Makieta strony stanowi jej statyczną (prototypową) wersję, powstającą w wyniku przełożenia projektu graficznego na hipertekstowy język znaczników (HTML) i jego rozszerzenia. Na jej podstawie tworzona jest właściwa strona internetowa. Prawidłowo opracowana makieta, oprócz opisu wszystkich elementów mających znaleźć się na stronie, powinna zawierać informacje dotyczące jej parametrów technicznych oraz sposobu jej działania. Stworzenie makiety pozwala na swobodne wprowadzanie poprawek do projektu oraz uzgodnienie ostatecznej wersji witryny, co stanowi niewątpliwą zaletę takiego rozwiązania (wprowadzanie jakichkolwiek zmian na etapie makietowania jest znacznie łatwiejsze i tańsze, niż poprawianie gotowej strony internetowej). Makieta strony www może być tworzona w wersji uproszczonej („lo-fi” – low fidelity), zawierającej podstawowe elementy, niezbędne do interakcji lub w wersji rozbudowanej („hi-fi” – high fidelity). Możliwa jest również do stworzenia „interaktywna makieta klikalna”, zawierająca aktywne linki, pozwalające na sprawdzenie działania tworzonej strony. Programy służące do sporządzania makiet stron internetowych ułatwiają ich przeniesienie do określonej formy zapisu. Na rynku (w sieci) dostępnych jest wiele wersji programów lub aplikacji, z których możemy skorzystać, na przykład: Axure RP (axurerp.pl) – jeden z najpopularniejszych, rozbudowany program umożliwiający w dość intuicyjny sposób tworzenie projektów interfejsów internetowych, wymagający instalacji na dysku, płatny z darmowym okresem próbnym; MockFlow – aplikacja online pozwalająca na planowanie, projektowanie i dzielenie się wynikami swojej pracy z innymi web designerami; Moqups.com – w znacznej części darmowy program (wymaga rejestracji) z możliwością płatnej subskrypcji, do tworzenia makiet w trybie online – posiada rozbudowany zestaw narzędzi; UXPin – polska aplikacja internetowa, zawierająca wiele przydatnych narzędzi, umożliwia dzielenie się swoimi projektami w sieci i współpracę online z innymi osobami – płatna z bezpłatnym okresem próbnym; Pencil Project – wielofunkcyjny, darmowy program dostępny w aplikacji desktopowej (konieczność instalacji na dysku); Web Zap – wtyczka do programu Photoshop, poszerzający go o rozbudowaną funkcję tworzenia makiet; Jumpchart – aplikacja pozwalająca na tworzenie makiet oraz sporządzanie notatek, pisanie tekstów i organizację układu poszczególnych informacji; Pidoco – aplikacja internetowa z możliwością przeprowadzania testów w sieci z innymi użytkownikami; Creately – program pozwalający na tworzenie makiet stron internetowych, a także diagramów i wykresów IML – posiada możliwość założenia darmowego konta; Balsamiq – program dostępny w wersji online, desktop i jako wtyczka do takich programów, jak Google Drive oraz JIRA,...
Jakie znaczenie ma video na stronie www?
W celu zapewnienia jak największej oglądalności, a co za tym idzie jak największej skuteczności projektowanych stron internetowych, warto śledzić obowiązujące w danym czasie i zapowiadane na najbliższą przyszłość trendy. Podobnie jak w modzie, dominujące w szeroko pojętym web designie tendencje ulegają przekształceniom, zgodnie z określonym kluczem. Preferowany obecnie minimalizm wyraża się odejściem od krzykliwych barw, wielości elementów i statyczności witryny, na rzecz jej przejrzystości, stonowanej i monochromatycznej kolorystyki, ograniczonej ilości elementów oraz interaktywnego charakteru. Zgodnie z powyższym, przekształceniu uległa również forma prezentowanych na stronie informacji. Preferencje użytkowników Internetu niejako wymusiły rezygnację z rozbudowanych opisów i zastąpienie ich przekazami multimedialnymi, takimi jak animacje czy filmy video, dzięki którym użytkownik może w łatwy i szybki sposób zapoznać się z zawartością witryny. Umieszczane na stronach internetowych filmy mogą pełnić dwojaką funkcję: stanowią ruchome tło całej witryny, nadając w ten sposób dynamicznego charakteru strony i wywołując pożądane u użytkownika emocje, przez co zwiększają siłę oddziaływania przedstawianych treści albo służą przekazywaniu informacji na temat działalności firmy lub profilu promowanej marki w bardzo ciekawy sposób. Korzystając z dostępnych rozwiązań technicznych, znajdujące się na stronach filmy pozwalają na atrakcyjne przekazywanie z jednej strony oraz swobodne (bez konieczności czasochłonnego czytania) przyswajanie określonych treści ze strony drugiej. Jednocześnie, łącząc w sobie efektywność dźwięku, obrazu, ruchu i perspektywy wzmacniają siłę samego przekazu, a także zwiększają użyteczność całej witryny oraz podnoszą jej wizualną wartość. W celu zapewnienia swobodnego korzystania z danej strony internetowej, konieczne jest prawidłowe osadzenie (zainstalowanie) filmu w jej kodzie oraz pozostawienie możliwości regulacji jego odtwarzania przez użytkownika, na przykład poprzez opcję wyciszania lub wyłączania dźwięku, odtwarzania obrazu w innym oknie i tym podobne. Oprócz zwiększenia użyteczności strony i uporządkowania znajdujących się na niej treści, filmy video odgrywają duże znaczenie w jej pozycjonowaniu. Witryny internetowe zawierające dobrze opisane pliki filmowe są faworyzowane przez wyszukiwarki. Dzięki dużej ilości odtworzeń zainstalowanych na stronie filmów, ma ona szansę znaleźć się na wysokiej pozycji w rankingu stron internetowych, co bezpośrednio przekłada się na większą ilość odwiedzin potencjalnych klientów. Przekaz skonkretyzowanych treści za pośrednictwem filmów video wpisuje się w obecne standardy komunikacji online. Chcąc zachować konkurencyjność tworzonej lub zarządzanej przez nas witryny warto zastosować się do obowiązujących współcześnie...
Najnowsze komentarze