Storytelling – jakie przynosi korzyści?
lip29

Storytelling – jakie przynosi korzyści?

Storytelling to stosunkowo nowa metoda, która bywa wykorzystywana w biznesie, mediach, edukacji. Może w użyteczny i ciekawy sposób przyczynić się do rozwoju portali internetowych. Wykorzystywana w social media może się znacząco przyczynić do wzrostu zainteresowania danym produktem, marką lub tematem oraz zgromadzeniem wokół niego odbiorców. Głównym założeniem storytellingu jest przekazywanie swojej idei za pomocą historii. Oparte jest to na wielowiekowej tradycji opowiadania opowieści i przekazywania w ten sposób wiedzy, wartości, postaw itd. Jeśli chodzi o redagowanie portalu internetowego, jednym z głównych celów jest dotarcie do zainteresowanych czytelników i dostarczanie im interesujących, oryginalnych treści. Jeśli chcemy wykorzystać w tym przypadku storytelling, w pierwszej kolejności należy wyodrębnić cechy, które mają być podkreślone, potem nadać im ciekawą formę w postaci opowieści. W jaki sposób stworzyć taką atrakcyjną historię, która sprawi, że komunikat będzie zapamiętany i wyróżni się wśród wielu innych artykułów? Należy odpowiedzieć sobie na parę pytań: „kto zostanie bohaterem?”, „jak będzie się rozwijać nasza historia?”, „ co będzie konfliktem?” i – przede wszystkim – jaki cel chcemy osiągnąć. Podstawą staje się nazwanie konfliktu, który staje się kołem zamachowym storytellingu. Konfliktem w takim wypadku będą czynniki, które stanowią problematyczną, niedoskonałą czy destabilizującą część życia człowieka. Pokazuje to jego dylematy, wybory, a potencjalnemu czytelnikowi ułatwia utożsamienie się z danym bohaterem/przekazem. Wokół tego rozwija się cała narracja. Opowiadanie i słuchanie opowieści należy bowiem do jednych z podstawowych zachowań społecznych. Realizacja wyżej wspomnianych założeń zależeć będzie od kreatywności i pomysłowości. Ważne staje się również wykorzystanie innych narzędzi internetowych – wysyłanie newslettera zawierającego miniopowieści i nagrywanie video w tym duchu i angażowanie czytelników do współuczestniczenia w tym procesie. Opowiadanie i słuchanie opowieści należy bowiem do jednych z podstawowych zachowań społecznych. Istotna jest też częstotliwość, z jaką pojawiają się nowe opowieści – mają one być wyczekiwane, ale okres między publikacjami kolejnych treści nie może być za długi. Czytelnik powinien czuć ciągłość danej historii. Zaletą storytellingu jest to, że pozwala wyróżnić się w zalewie informacji i tekstów, które można znaleźć w portalach internetowych. Spotyka się często z bardzo dobrym feedbackiem, bo ludzie lepiej reagują na opowieści niż na sztywne komunikaty, informacje prasowe. Może być również skuteczny, gdy portal internetowy próbuje się wybić wśród wielu o podobnej tematyce, wtedy ta forma może być bardziej wyjątkowa i atrakcyjna. Oczywiście, nie jest to remedium na sukces naszego portalu – nie można zapomnieć o odpowiedniej długofalowej strategii, poprawności językowej, atrakcyjnej szacie wizualnej i niebanalnych, oryginalnych...

Czytaj dalej
Funkcje stopki na stronie www
lip23

Funkcje stopki na stronie www

W projektowaniu stron internetowych każdy element ma znaczenie. Niezależnie od przeznaczenia i funkcji, jaką spełnia dana witryna, powinna ona wypełniać warunki funkcjonalności, rozumianej między innymi jako użyteczność, przejrzystość i czytelność. Istotną częścią składową jakiejkolwiek strony www (jej typografii) jest stopka (ang. footer) – zaprojektowana w języku HTML lub CSS. Często niedoceniana, traktowana jako zbędny, znajdujący się na końcu fragment strony, przy odpowiednim zaprojektowaniu, dopełnia witrynę, stanowiąc istotny składnik jej nawigacji. Podobnie, jak w przypadku książek lub innych dokumentów, jedną z ważniejszych funkcji stopki strony internetowej jest przedstawienie wybranych informacji. Podstawowymi danymi, zawartymi w stopce, są zazwyczaj: nazwa i/lub logo firmy, dane kontaktowe (ewentualna mapa dojazdu i formularz kontaktowy), newsletter, informacja o prawach autorskich, odnośniki do regulaminów strony – o ile takowe istnieją, informacja o prowadzonej polityce prywatności. W zależności od charakteru witryny, potrzeb administratorów i obserwowanych zachowań użytkowników danego portalu, może ona przedstawiać również informacje dotyczące, na przykład samej strony – jej właściciela, autora lub promowanej firmy, ostatnio zamieszczonych na stronie wpisów i komentarzy do poszczególnych postów (głównie w przypadku blogów), zaprzyjaźnionych i/lub polecanych innych portali www (tak zwany blogroll), zasad dokonywania zakupów, form dostawy oraz warunków reklamacji (w przypadku sklepów internetowych). Przestrzeń stopki strony internetowej stwarza również możliwość usprawnienia nawigacji witryny, między innymi poprzez umieszczenie w niej mapy strony (sitemap), przedstawiającej listę lub schemat wszystkich znajdujących się na stronie elementów, skrócone menu, odnośniki do poszczególnych (istotnych z określonego względu) podstron oraz odnośnik umożliwiający użytkownikowi powrót do początku strony, na przykład w postaci przycisku „do góry”. Umieszczenie w stopce elementów ułatwiających poruszanie się po stronie, z pewnością wpłynie na jej pozytywny odbiór wśród użytkowników sieci. Dodatkowo, w celu wsparcia procesu pozycjonowania danej witryny, możemy na niej umieścić tak zwane linki pozycjonujące. Planując rozmieszczenie poszczególnych elementów, warto zwrócić uwagę na ich liczbę. W celu zachowania czytelności całej witryny, stopka strony musi być przejrzysta – nie może na przykład stanowić powtórzenia menu głównego. Jako element domykający daną stronę, musi ona współgrać z jej...

Czytaj dalej
Programy partnerskie – jak zarobić na stronie internetowej?
lip09

Programy partnerskie – jak zarobić na stronie internetowej?

Internet, oprócz kopalni wiedzy, stanowi również źródło zarobkowania. Spośród wielu możliwości zarabiania w sieci, jedną z coraz bardziej popularnych staje się udział w tak zwanych programach partnerskich (afiliacyjnych), polegających na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów oraz współpracy w zakresie sprzedaży internetowej. Bez względu na rodzaj sprzedaży/świadczonych usług, stronami w każdym programie są: reklamodawca, bardzo często będący również organizatorem programu, partner (marketingowiec) – osoba lub firma podejmująca się promocji danej oferty w ramach własnych zasobów oraz klient. Marketing afiliacyjny, określany również jako marketing rozproszony, ma na celu sprowadzenie potencjalnych klientów – na przykład użytkowników strony partnera (partnerów), na witrynę reklamodawcy. Z uwagi na dość wysokie koszty organizowanych w ten sposób działań promocyjnych, na angażowanie w programy partnerskie decydują się zazwyczaj marki (sklepy), oferujące produkty lub usługi wysokomarżowe, na przykład działające w branży jubilerskiej, drogeryjnej (sprzedaż markowych perfum), finansowej, sportowej lub turystycznej. Będący, z jednej strony swoistym narzędziem e-marketingu, z drugiej formą telepracy (wykonywanej zdalnie, poza siedzibą firmy), dzięki skryptowi zintegrowanemu z bazą zamówień danego sklepu internetowego/witryny pozwalającej na skorzystanie z określonych usług, program partnerski umożliwia zamieszczenie na stronie www partnera materiałów reklamowych, dotyczących oferty, wybranych produktów lub usług świadczonych przez reklamodawcę. W odróżnieniu jednak od zwykłego „wklejania” banerów lub linków, ta forma współpracy zostawia wybór formy, czasu oraz miejsca zamieszczenia reklamy partnerowi programu. W zamian za umieszczenie na swojej stronie www, blogu opisującym zbliżoną do profilu sklepu problematykę, forum tematycznym lub serwisie społecznościowym konkretnej treści reklamowej, partnerowi programu przysługuje wynagrodzenie w formie prowizji, od każdej dokonanej, przez przekierowanie z jego platformy, transakcji. Zarabianie poprzez uczestniczenie w programie partnerskim polecane jest, jako bardzo opłacalne, przez coraz większą liczbę osób. Stawki prowizji, określone w regulaminie danego programu zależą zazwyczaj od rodzaju (i jakości) promowanych produktów bądź usług, wielkości reklamodawcy oraz od liczby pośredników (jeśli reklamodawca nie jest jednocześnie organizatorem programu, prowizja ze sprzedaży określonej oferty dzielona jest proporcjonalnie pomiędzy wszystkich uczestników programu). Od czego zatem zacząć? W uproszczeniu, współpraca z reklamodawcą (organizatorem) polega na: wyborze określonego programu, najlepiej znanego, gwarantującego wypłatę prowizji od określonej kwoty, dotarciu z konkretną ofertą do klienta oraz odbiorze wynagrodzenia (wpłata na konto bankowe). Efektywność promocji w ramach programu i wiążąca się z nią wysokość zarobków zależy przede wszystkim od nakładu pracy partnera – jego zaangażowania, pomysłowości oraz poświęconego czasu. W celu przystąpienia do jakiegokolwiek programu należy uzupełnić formularz zgłoszenia – sposób rejestracji zależy od wymagań określonych przez dany program. Przed ostatecznym zgłoszeniem się do programu, wiążącym się czasami również z koniecznością podpisania umowy cywilno-prawnej, warto zapoznać się z regulaminem programu, określającym ogólne warunki...

Czytaj dalej
Content marketing, czyli jak pisać, by zatrzymać użytkownika
lip06

Content marketing, czyli jak pisać, by zatrzymać użytkownika

O być, albo nie być jakiejkolwiek strony internetowej w znacznym stopniu decyduje liczba odwiedzających ją użytkowników. Tak zwany ruch sieciowy jest wyznacznikiem atrakcyjności i skuteczności serwisu. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku witryn promujących wybraną markę lub ofertę. Jak zatem pozyskać i, co najważniejsze, zaangażować (utrzymać) użytkowników danej strony? Jedną z form promocji w sieci, przekładającą się również na liczbę odwiedzin, jest content marketing (z ang. marketing treści), oparty przede wszystkim na publikowaniu i upowszechnianiu atrakcyjnych dla użytkownika artykułów. Content, będący podstawą działań promujących daną witrynę, to nic innego, jak treść strony internetowej, opisująca konkretne (lub mniej konkretne) zagadnienie. Odpowiednio napisany, może przyczynić się do budowania pożądanego wizerunku promowanej firmy/postaci. Co to oznacza? Zgodnie z maksymą „wyróżnij się, albo zgiń”, opracowując plan marketingowy danej strony internetowej, musimy pamiętać o czynniku sprawiającym, że będzie ona – przynajmniej w określonym zakresie – wyjątkowa. Użytkownik mający do wyboru miliony informacji (setki na ten sam temat), nie zwróci uwagi na powtarzającą się treść. Unikalność tekstu z pewnością wpłynie na jego zainteresowanie całą witryną, a także wspomoże proces pozycjonowania strony oraz pozwoli nam uniknąć prawdopodobieństwa przywłaszczenia cudzej własności intelektualnej. Content pozwalający przyciągnąć uwagę użytkownika i zdobyć jego zaangażowanie powinien charakteryzować się ponadto: zwięzłością, rzeczowością, atrakcyjnością – zarówno pod względem językowym, jak i merytorycznym, użytecznością, czytelnością i przejrzystością oraz interaktywnością. Z uwagi na charakter mechanizmu odbierania i przyswajania znajdujących się w sieci treści (większość użytkowników jedynie przegląda zawartość witryn internetowych), zamieszczane na stronach teksty powinny być w miarę krótkie, napisane treściwym, ale przystępnym językiem, bez tak zwanego „lania wody” i powtarzania wybranych zwrotów. Powinny być również rzeczowe, przedstawiające rzetelne i ciekawe informacje. Wiążąca się z powyższym atrakcyjność treści może być zwiększona, poprzez zastosowanie odnośników (linków) odsyłających do pokrewnych informacji, podstron lub zaprzyjaźnionych witryn. Istotne są tutaj również czytelność i przejrzystość tekstu, zapewniające zrozumienie i przyswojenie przez użytkowników przedstawionych treści. Użyteczność contentu, wyrażająca jego edukacyjny wymiar, pozwala na wykorzystanie przez użytkowników przedstawianych w nim informacji w szerszym kontekście i wspomaga budowanie wizerunku promowanej strony, jako profesjonalnej i wartej ponownego odwiedzenia. Sprzyja również nawiązaniu trwałej relacji z użytkownikiem, stanowiącej tak naprawdę klucz do sukcesu promowanej witryny – zaangażowanie użytkowników pozwala stworzyć wokół upowszechnianej marki/produktu społeczność, przyciągającą nowych odbiorców. Interaktywności treści sprzyja między innymi zadawanie pytań w tekście lub w kolejnych śródtytułach, zwracanie się bezpośrednio do użytkowników oraz zachęcanie do prowadzenia dyskusji na przedstawiany temat. Napisanie dobrego contentu, oprócz pozyskania rzetelnych informacji oraz przestrzegania określonych zasad, wymaga również dbałości o spójność i klarowność tekstu – zwarty tekst, pisany tak zwanym lekkim piórem „szybciej się czyta” i jest łatwiej...

Czytaj dalej
Jak ważne są słowa kluczowe?
cze03

Jak ważne są słowa kluczowe?

Posiadanie strony internetowej, promującej na przykład daną markę, stanowi połowę sukcesu. W celu przyciągania jak największej liczby użytkowników, należy między innymi aktualizować znajdujące się na stronie treści, budować stałą relację z ich odbiorcami, a także dbać o jej widoczność w sieci. Skuteczność jakiejkolwiek witryny zależy również od jej funkcjonalnego charakteru oraz od efektywności podejmowanych działań optymalizacyjnych (pozycjonowania). Pozycjonowanie strony www ma na celu podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwarki internetowej. Jak wskazują analizy, większość internautów ogranicza przeszukiwanie zasobów sieci do dwudziestu pierwszych pozycji (dwóch stron rezultatów wyszukiwania) na liście trafień. Warto zatem zadbać o jak najwyższą pozycję promowanej przez nas strony. Za pomocą jakich środków można to osiągnąć? Jednymi z podstawowych elementów, mającymi znaczenie dla skutecznego pozycjonowania stron internetowych są słowa kluczowe (ang. keywords). Są to słowa, a czasami frazy słów, wpisywane w wyszukiwarkę internetową przez użytkowników sieci, poszukujących określonych informacji. Mając informacje na temat najczęściej wyszukiwanych słów (można to sprawdzić za pomocą odpowiednich programów dostępnych w sieci), a także biorąc pod uwagę specyfikę samej strony, rodzaj prezentowanych na niej treści, charakter promowanej marki, profil odbiorcy oraz to czego może on szukać w Internecie, wiemy, jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe do naszej witryny. Ze względu na rodzaj, słowa klucze dzielone są między innymi na: frazy brandowe, będące jednocześnie nazwą firmy i/lub domeną, ogólne słowa kluczowe oznaczające konkretne produkty (np. buty) lub usługi (np. masaż), a także tak zwane long-taile – słowa kluczowe składające się z większej liczby słów, opisujące bardziej sprecyzowane potrzeby internautów, np. pielęgnacja roślin doniczkowych. Z uwagi na długość i wynikającą z tego efektywność pozycjonowania, wyróżniane są: słowa (frazy) jednowyrazowe, najczęściej zwiększające skuteczność wyszukiwania konkretnej witryny ze względu na ich dużą popularność, słowa dwu-, trzywyrazowe, bardziej precyzyjne, łatwiejsze w pozycjonowaniu ze względu na ich oryginalność, jednak mniej skuteczne frazy kilkuwyrazowe, np. zagraniczny wyjazd z dzieckiem, najmniej skuteczne. Oprócz odpowiedniego doboru słów kluczowych, skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wymaga ich odpowiedniego zagęszczenia (od trzech do dziesięciu na stronę) oraz rozmieszczenia. W celu osiągnięcia zakładanej pozycji w wynikach wyszukiwania, powinny być ona umieszczone zarówno w treści, jak i w kodzie strony, w szczególności: w tytule strony, w jej opisie (metatagach), opisach obrazków, tytułach linków, a także w domenie. Dobrane słowa kluczowe powinny być jak najbardziej precyzyjne oraz odpowiadające rzeczywistemu charakterowi strony internetowej. Nie należy używać słów nieopisujących zawartości witryny, umieszczać dużej ilości słów kluczowych w komentarzach, ani stosować tak zwanych słów ukrytych, na przykład poprzez wpisywanie ich czcionką w kolorze...

Czytaj dalej
PHP – najpopularniejszy język programowania
maj07

PHP – najpopularniejszy język programowania

Podstawą tworzenia każdego programu komputerowego jest język programowania. W ogólnym pojęciu, stanowi on zbiór reguł syntaktycznych, odnoszących się między innymi do związków między poszczególnymi znakami lub systemami znaków językowych, oraz zasad semantycznych (znaczeniowych), opisujących sposób poprawnego budowania wyrażeń i sposób ich rozumienia przez komputer – pozwala na precyzyjny zapis zadań (algorytmów). Służy do tworzenia programów/aplikacji, których formę zapisu stanowi kod źródłowy, przetwarzających dane, wykonujących obliczenia i obsługujących urządzenia zewnętrzne, na przykład drukarki. Umożliwia również wydawanie poleceń maszynom oraz zarządzanie przepływem sterowania. Elementami każdego języka są: składnia – opisująca rodzaje oraz zasady łączenia dostępnych symboli, semantyka – określająca znaczenie i funkcję poszczególnych symboli, typy danych- reprezentujące liczby całkowite, liczby zmiennoprzecinkowe i ciągi tekstowe oraz biblioteki standardowe – zawierające podstawowy zestaw funkcji obsługujących określone operacje, na przykład obsługa wejścia-wyjścia, obsługa plików, zarządzanie pamięcią operacyjną. Jednym z najpopularniejszych języków programowania jest język PHP (pierwotnie znany jako Personal Home Page, obecnie – PHP: Hipertext Preprocesor). Stworzony w 1994 roku przez Rasmusa Lerdorfa, jako PHP/FI (Forms Interpreter), opracowywany aktualnie w wersji PHP7NG (Next Generation). Jest to obiektowy (definiujący program za pomocą obiektów – danych i metod) język programowania, służący tworzeniu dynamicznych, interaktywnych stron i aplikacji internetowych w czasie rzeczywistym. Pozwala na tworzenie skryptów po stronie serwera www (klient-serwer), przetwarzanie danych z poziomu wiersza poleceń oraz pisanie programów w trybie graficznym (trybie pracy karty graficznej), umożliwiając jednocześnie współpracę z wieloma źródłami danych – plików tekstowych, dokumentów XML, serwisów www i systemów zarządzania bazami danych. Język PHP składa się z czterech zbiorów modułów, dzięki którym zawdzięcza swoją funkcjonalność: moduły jądra, moduły oficjalne, repozytorium PECL, repozytorium PEAR. Jego składnia oparta jest na składni języków C, Java i Perl. Tym, co wyróżnia ten język spośród pozostałych, jest z pewnością duża popularność – obsługuje on około siedemdziesięciu pięciu procent funkcjonujących domen internetowych (około dwadzieścia milionów stron) i większość istniejących aplikacji sieciowych, takich jak systemy zarządzania treścią, aplikacje pocztowe, systemy baz danych, systemy forów dyskusyjnych i tym podobne. Wśród zalet PHP wyróżniane są ponadto: niski koszt implementacji (adaptacji) środowiska, niezależność, stabilność, szybkość, łatwy dostęp (jest on darmowy), oparcie na otwartym dostępie do kodu źródłowego, wsparcie dla mechanizmów programowania obiektowego, łatwość w przyswojeniu. Jako wady tego języka wskazywane są: częste zmiany nazewnictwa metod w obrębie kolejnych wersji, duże zróżnicowanie na poziomie publikowania nowych...

Czytaj dalej