Przyszłość portali społecznościowych

Portale społecznościowe

W obliczu ogromnego rozwoju cywilizacyjnego – w tym technologicznego, nieprzesadzoną wydaje się teza, że świat skurczył się do rozmiarów globalnej wioski, a internet stanowi podstawowe medium wymiany informacji. Sporządzane cyklicznie analizy wskazują na stopniowo zwiększającą się liczbę internautów. W 2015 roku na świecie było ponad trzy miliardy użytkowników sieci (42% ludzkości), z czego ponad dwa miliardy stanowili aktywni użytkownicy mediów społecznościowych. W Polsce, proporcjonalnie do skali, odnotowano niespełna dwadzieścia sześć milionów użytkowników (67% populacji), w tym trzynaście milionów osób aktywnie korzystających ze stron o charakterze społecznościowym.

Serwisy społecznościowe, działające w obszarze szeroko pojętych social media – rozwiązań wykorzystujących internetowe i mobilne rozwiązania technologiczne, w celu umożliwienia komunikacji pomiędzy użytkownikami sieci, funkcjonują w oparciu o zgromadzoną wokół nich społeczność odbiorców. W zależności od poruszanej tematyki, charakteru przekazywanych i udostępnianych informacji, potrzeb oraz profilu potencjalnych odbiorców, serwisy społecznościowe można podzielić na: ogólne (np. Facebook, Google+), skierowane do konkretnej grupy użytkowników (nk.pl), prezentujące treści ściśle określonego rodzaju (YouTube), użytkowane głównie w celu wymiany poglądów i krótkich informacji (Twitter), umożliwiające zaprezentowanie swojego dorobku zawodowego oraz kontakt ze specjalistami z danych branż (GoldenLine, LinkedIn) i wiele innych.

Serwisy społecznościowe na stałe wpisały się w internetowy krajobraz – większość użytkowników sieci regularnie korzysta (posiada konto) z przynajmniej jednego portalu o określonym charakterze. Swoją popularność zawdzięczają one przede wszystkim stwarzaniu możliwości wyrażania swoich przekonań, dzielenia się zasobami, poszukiwania konkretnych informacji oraz komunikowania się ze znajomymi. Najczęściej użytkowanymi serwisami minionego roku były: Facebook, G+, nasza klasa, Twitter, LinkedIn, Badoo (portal randkowy), Instagram i Pinterest. Jaką przyszłość mają przed sobą?

Znawcy mediów społecznościowych zgodnie przyznają, że aby utrzymać pozycje liderów, poszczególne serwisy powinny dostosowywać się do nieustannie ewoluujących potrzeb swoich użytkowników. Pamiętając o zaspokojeniu potrzeby kontaktu i przynależności do grupy, twórcy portali muszą również umożliwić internautom porozumiewanie się w sposób łatwy, szybki i, co najistotniejsze, atrakcyjny. Publikowanie treści bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu budowania stron internetowych jeszcze nigdy nie było tak proste. Media, w tym także portale społecznościowe, przyszłości będą tworzone (kreowane) w znaczącej mierze przez samych internautów.

Tendencja upraszczania przekazu – komunikacji natychmiastowej typu instant, widoczna jest już teraz w rosnącej popularności aplikacji społecznościowych, takich jak Snapchat, Instagram, Facebook Messenger i Pinterest. Możliwość komunikowania się za pomocą urządzeń mobilnych, właściwie o każdej porze i w każdym miejscu oraz perspektywa natychmiastowej reakcji ze strony „rozmówcy” wyznacza nowy kierunek mediów, a więc również portali społecznościowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *