Każda strona internetowa, bez względu na to jaką spełnia rolę (portal informacyjny, sklep internetowy, strona prezentująca markę itp.), ma za zadanie zachęcać użytkowników sieci do częstego korzystania z jej zasobów. Skuteczna witryna, charakteryzująca się zerowym lub jak najniższym współczynnikiem odrzuceń, powinna być przede wszystkim funkcjonalna – użyteczna, czytelna i intuicyjna w obsłudze. W związku z tym, już na etapie planowania, a następnie wykonania strony, warto unikać określonych błędów, które mogą zniechęcić odbiorców do jej dalszego eksplorowania.
Biorąc pod uwagę rozmaite kryteria, błędy związane z projektowaniem stron internetowych można podzielić na przykład na te dotyczące poruszania się po serwisie, zastosowanych rozwiązań technicznych oraz kompozycji. Użyteczność strony internetowej związana jest między innymi z szybkością jej działania, łatwością wyszukiwania prezentowanych treści, a także z responsywnością.
Najczęściej popełnianymi błędami w tym zakresie są:
- stosowanie strony powitalnej (tzw. intro), elementów o dużych rozmiarach (zdjęć, grafik wykonanych w technologii Flash, plików multimedialnych) oraz niezoptymalizowanego kodu strony, powodujących długie wczytywanie się witryny;
- nieprzemyślana struktura serwisu, cechująca się brakiem zachowania hierarchii poszczególnych treści i wyszczególnienia istotnych elementów;
- nieczytelna (mało intuicyjna) nawigacja uniemożliwiająca swobodne poruszanie się po serwisie oraz określenie położenia użytkownika na stronie – nadmiernie rozbudowane menu, brak wyszukiwarki, brak mapy strony, niejasne oznaczenie linków/odnośników odsyłających do poszczególnych podstron, brak możliwości powrotu do wcześniej odwiedzonych zasobów;
- stosowanie tak zwanych martwych linków;
- niedostosowanie strony do wyświetlania za pomocą różnych przeglądarek internetowych oraz różnych urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów, notebooków).
Równie ważna, zachęcająca do korzystania z zasobów witryny jest jej czytelność. Projektanci stron internetowych powinni zatem wystrzegać się nadmiernie rozbudowanej grafiki i przesycenia efektownymi elementami, źle dobranej typografii (wielkości i rodzaju fontów, rozmieszczenia znajdujących się na stronie treści, kompozycji poszczególnych elementów itd.), a także „przekoloryzowania” strony – stosowania wielu barw, na przykład w celu wyróżnienia konkretnych odnośników, niedostosowania kolorystyki witryny do wizerunku prezentowanej marki (np. czarno-biała strona salonu piękności) oraz braku kontrastu między prezentowanymi treściami a tłem. Istotne w tym obszarze jest również graficzne oznaczenie kluczowych elementów, takich jak wyszukiwarka, formularz kontaktowy, odnośnik do strony głównej lub, w przypadku sklepów internetowych, koszyk – brak jednoznacznych wyróżników może znacznie utrudnić poruszanie się po serwisie.
Czynnikami zdecydowanie zniechęcającymi do odwiedzania danej strony internetowej są również:
- nachalne reklamy, w postaci wyskakujących okienek,
- wgrany podkład muzyczny, odtwarzany automatycznie po załadowaniu się witryny (większość użytkowników w czasie przeglądania sieci słucha własnej muzyki),
- skomplikowane, pozbawione wyraźnej instrukcji, zbyt długie formularze i ankiety,
- brak odnośników do informacji dotyczących prezentowanej marki, jej historii, oferty i danych kontaktowych.
Najnowsze komentarze