Komunikacja obrazkowa to obecnie podstawa funkcjonowania w Internecie. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy i wydawcy coraz bardziej doceniają infografikę jako formę kontaktu z odbiorcami. Dobrze skonstruowany materiał pozwala przekazać ważną treść w prosty, angażujący sposób. To sprawia, że jest chętnie podawany dalej. Z jednej strony dajemy zatem ważną, unikalną wiedzę, z drugiej – budujemy zaufanie, a odbiorcy spędzają więcej czasu z naszą marką czy stroną.
Kto może zrobić infografikę?
Rozwój oprogramowania sprawił, że obróbka grafiki jest obecnie znacznie prostsza. To, co wcześniej musiał wykonać profesjonalny grafik, jest dzisiaj dostępne niemal dla każdego. W sieci znajdziemy wiele stron, które pomogą nam zautomatyzować lub usprawnić proces. Wystarczy mieć dobry pomysł i przygotować odpowiednią treść. Potem możemy wybrać spośród gotowych rozwiązań pasujący szablon i połączyć to w zgrabną całość. Bez żmudnej, wielogodzinnej pracy na licznych warstwach. Jeśli mamy już przygotowaną treść, samo utworzenie infografiki może nam zająć mniej niż pół godziny.
Przykładowe narzędzia do tworzenia infografik
W sieci z łatwością znajdziemy wiele darmowych narzędzi, dzięki którym zrobienie infografiki to pestka. Poniżej prezentujemy kilka tych najbardziej praktycznych:
- Piktochart.com
Proste i bardzo intuicyjne narzędzie przypominające w obsłudze Painta czy Excela. Program posiada znaczną bazę szablonów i grafik. Mamy także możliwość zaimportowania pliku csv. Jedynym minusem jest obecność znaku wodnego Piktochart na zapisanych grafikach.
- Easel.ly
To narzędzie posiada nieco większą bazę gotowych elementów, które możemy wykorzystać. Infografikę zaczniemy od wyboru tła. Kolejnym etapem jest ułożenie na nim pozostałych elementów. Wybór jest bardzo duży, więc z łatwością znajdziemy pasujące grafiki i symbole. Easel.ly nie umieszcza na szczęście znaku wodnego. Możemy się jednak natknąć na problemy związane z wyświetlaniem polskich znaków.
- Infogr.am
Infogram to nieco prostsze, ale podobnie skuteczne rozwiązanie. Do wyboru mamy mniejszą liczbę szablonów. Narzędzie świetnie sprawdza się jednak przy prezentowaniu wykresów i statystyk.
- Visual.ly
To narzędzie zostało wzbogacone o zaplecze w postaci serwisu społecznościowego. Możemy dzielić się swoimi infografikami i oceniać prace innych użytkowników. W związku z tym świetnie sprawdza się też przy tworzeniu infografik pod inne media społecznościowe.
Jak stworzyć dobrą infografikę?
Aby zaciekawić odbiorcę i przekazać mu treść, która zwróci uwagę, wystarczy pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim liczy się pomysł. Dane lub fakty, którymi chcemy się podzielić, muszą naprawdę absorbować. Unikajmy przy tym przytłoczenia informacjami. Lepiej powiedzieć mniej, ale dosadniej i zostać zapamiętanym.
Gdy mamy już przygotowaną treść, bardzo ważny jest oczywiście jej sposób podania. To kluczowe w przypadku infografik. Materiał musi być przyjazny dla oka, czytelny i jasny w odbiorze. Pamiętaj o odpowiednim wykorzystaniu pustych przestrzeni i dopasowaniu wielkości elementów. Niech wzrok odbiorcy naturalnie przeskakuje od tego co najważniejsze do kolejnych sekcji infografiki.
Najnowsze komentarze