Jak zaprojektować bloga?
Strony internetowe pełniące rolę blogów istnieją już od tak długiego czasu, że każdemu wydaje się, że jest ekspertem w ich tworzeniu. Niestety przyjęła się również opinia, a może już i zasada, że blog jest rzeczą „prywatną” i do jego wyglądu i funkcjonalności nie można się przyczepić. Oczywiście nic bardziej mylnego. Takie schematy można stosować do mikroblogów prowadzonych w domowym zaciszu, które praktycznie nie mają odwiedzin, a treści na nich zawierane są mało wartościowe.
W przypadku, gdy blog jest zakładany w celu pozyskania szerokiego grona odbiorców, z którymi chce się dzielić istotnymi informacjami, należy przyswoić podstawowe zasady jego budowania. W ostatnim czasie coraz więcej na znaczeniu zyskują profesjonalne blogi firm, na których dany przedsiębiorca może być w stałym kontaktem ze swoim klientem. Zarówno w trybie online czy offline, może na bieżąco rozwijać swój biznes i budować wizerunek firmy, jednocześnie zaspokajając wiedzę konsumenta w zadanym mu temacie.
Przy budowaniu bloga, na wstępie warto zdecydować czy strona powstanie na jednym z darmowych szablonów dostępnych w internecie, czy w oparciu o własną domenę i hosting. W przypadku blogów firmowych często podpinane są one bezpośrednio pod stronę internetową przedsiębiorstwa z bezpośrednim przelinkowaniem prowadzącym ze strony głównej.
W dalszej części tworzenia tego systemu komunikacji i wymiany myśli pomiędzy internautami, należy przemyśleć jego wygląd. Nie można kierować się zasadą, że jest to mniej formalna część prowadzonej działalności firmy i obowiązuje pełna dowolność stylu i układu na stronie.
Zbyt duża różnorodność kolorystyczna tła oraz użycie niedopasowanych do siebie czcionek sprawi, że zawarte na blogu informacje będą praktycznie nieczytelne. Dlatego warto wybrać stonowane jednolite tło, opcjonalnie połączyć dwa kolory, aby nie uzyskać efektu przerostu formy nad treścią.
Wszelkie odnośniki do danych kategorii tematycznych czy postów archiwalnych powinny być dobrze widoczne, aby użytkownik nie był zmuszony do ich szukania lub zastanawiania się do czego służą poszczególne guziczki i odsyłacze.
Współpraca pomiędzy blogerami i wzajemne polecanie swoich blogów to codzienność. Niestety zamieszczenie na stronie głównej bloga, w bocznej szpalcie, niekończącej się ilości banerów, reklam i linków wprowadza niepotrzebny chaos i odwraca wzrok użytkownika od treści właściwych. Poza tym żaden „poważny” partner czy firma nie będzie chciała współpracować w momencie, gdy jego reklama czy informacja o samej marce ma zginąć w gąszczu tysiąca innych. W tym celu można stworzyć osobną zakładkę „Współpraca” czy „Partnerzy” i tam zamieszczać tego typu banery.
Jeżeli na blogu mają pojawić się zdjęcia, należy zadbać o ich wysoką jakość oraz dostosować wielkość do szerokości szpalty. Małe, niewyraźne zdjęcia, umieszczone w centralnej części strony i otoczone tekstem, prawdopodobnie nie zostaną wcale zauważone, bądź zignorowane przez użytkownika.
Dodawanie grafiki, animowanych przycisków i innych obrazkowych gadżetów również powinno być zrobione z umiarem. Blog stanie się mało przejrzysty, treści nie będą widoczne, a przeładowana strona może odstraszyć potencjalnego użytkownika. Dodatkowo może to spowolnić ładowanie się samej strony, co w obecnych czasach jest praktycznie niedopuszczalne.
Niezależnie od tematyki prowadzonego bloga, jego popularności w internecie oraz zawartych na nim treści, co jakiś czas warto go nieco „odświeżyć” wizerunkowo. Zmiany jednak nie powinny być drastyczne, aby stały użytkownik nie pogubił się w ich gąszczu.
Najnowsze komentarze