Większość z użytkowników sieci z pewnością spotkała się nie raz z rodzajem strony internetowej jaką jest blog. Za sprawą popularnych ostatnimi czasy blogerek i blogerów, tego typu dzienniki sieciowe (ang. web log) stają się coraz bardziej powszechne.
Tak zwana blogosfera (społeczność blogowa) skupia strony, na których poruszane są właściwie wszystkie tematy – obecnie najbardziej rozpowszechnionymi obszarami są: moda, kuchnia, podróże, nagrania wideo (wideoblogi) i szeroko rozumiane kwestie parentingowe (rodzicielskie). Specyficzny charakter bloga pozwala między innymi na archiwizację jego zawartości, kategoryzację wpisów (podział na poszczególne działy tematyczne), oznaczanie wątków oraz komentowanie zamieszczanych treści przez czytelników, pozwalające na nawiązywanie z nimi względnie stałej relacji.
W zależności od tego, czy blog prowadzony jest z pobudek osobistych (ma charakter czysto personalny), czy stanowi formę strony/wizytówki firmowej, powodami do jego założenia mogą być: chęć pokazania swojej pasji lub dzielenia się swoją wiedzą, prezentacja oferty swojej firmy (marki), prowadzenie działań marketingowych, na przykład poprzez marketing treści (content marketing) i tym podobne. Z reguły niewymagający specjalistycznej wiedzy, dotyczącej programowania, blog może być założony, a następnie prowadzony właściwie przez każdego. Jak to zrobić?
Większą część sukcesu stanowi pomysł na samą stronę. Rodzaj, tematyka i jakość treści (wpisy tekstowe, filmy, zdjęcia) jakie będą na niej zamieszczane, będą kluczowe dla pozyskania liczby stałych odbiorców (a o to przecież chodzi). Określenie charakteru i adresatów bloga jest również istotne z punktu widzenia ewentualnego prowadzenia działalności komercyjnej, polegającej na przykład na wyświetlaniu reklam lub sprzedaży znajdujących się na stronie treści.
Następnym krokiem jest wymyślenie nazwy, która docelowo ma stać się marką samą w sobie. Mając na uwadze cel, jaki chcemy osiągnąć, możemy wybrać nazwę jednoznacznie wskazującą na zawartość i charakter witryny lub pokusić się o określenie nie tyle oczywiste, co intrygujące, które później wypromujemy. Z nazwą bloga wiąże się również wybór odpowiedniej domeny (adresu internetowego), pozwalającej na jego znalezienie w sieci.
Założenie bloga wymaga wyboru miejsca, na którym będzie on się znajdował. W zależności od naszych potrzeb, możemy wybrać tak zwany hosting własny (płatna opcja) lub skorzystać z jednej z bezpłatnie dostępnych w sieci platform. Niewątpliwie, zaletą drugiego rozwiązania jest brak konieczności ponoszenia jakichkolwiek opłat. Jako serwisy ułatwiające blogowanie, oferują one wiele opcji, pozwalających na atrakcyjne i funkcjonalne prowadzenie strony (szablony, widżety – elementy umożliwiające urozmaicić bloga, motywy graficzne, rozwiązania techniczne i inne). Niewątpliwymi zaletami platform blogowych są ponadto: wsparcie ze strony administratorów oraz innych blogerów (nieformalne grupy użytkowników, tematyczne fora internetowe), miejsce na rozbudowanym serwerze, możliwość skomponowania bloga z gotowych elementów, większy dostęp do potencjalnych odbiorców, pomoc w pozycjonowaniu oraz automatyczne aktualizacje. Niedogodnościami wynikającymi z ich korzystania są natomiast konieczność używania tak zwanej subdomeny (nazwa bloga plus nazwa platformy), ograniczony hosting (miejsce na serwerze) – uzależniony od polityki jego właściciela, ograniczony zakres zmian możliwych do wprowadzenia, a także brak możliwości przeniesienia wypromowanej przez nas domeny (nazwy bloga) na inny serwer.
Alternatywą dla platformy blogowej jest założenie bloga w oparciu o wykupiony na własną rękę hosting, gwarantujący właściwie nieograniczoną swobodę, zarówno w kwestii wyglądu strony, jak i publikowanych na niej treści, pozwalający na dowolne jej rozbudowywanie– na przykład poprzez wykorzystanie różnego rodzaju wtyczek, umożliwiający zmianę serwera z przeniesieniem domeny oraz całej zawartości bloga oraz zastosowanie większej ilości rozwiązań wspomagających proces pozycjonowania. Wadami korzystania z własnego hostingu są regularne opłaty za wykup i utrzymanie domeny oraz miejsca na serwerze, konieczność samodzielnego dbania o przeprowadzanie aktualizacji zainstalowanych skryptów i wtyczek, samodzielne rozwiązywanie problemów związanych z samym blogiem oraz jego samodzielne promowanie.
Po podjęciu decyzji co do tematyki bloga, jego, nazwy oraz wyboru formy funkcjonowania w sieci zostaje tylko przystąpienie do działania. Niezależnie od wariantu, który ostatecznie wybierzemy, zasada prowadzenia każdej strony tego typu pozostaje ta sama: ciekawie, regularnie i z pomysłem na siebie.
Najnowsze komentarze