Przeglądanie stron internetowych jest w dzisiejszych czasach tak powszechne jak niegdyś wertowanie gazet. W poszukiwaniu informacji oraz interesujących ofert (strony www są również kluczowym elementem w marketingu internetowego), użytkownicy sieci kierują się nie tylko zawartością poszczególnych witryn, ale również wygodą ich przeglądania. Dowolny serwis internetowy, blog, czy nawet sklep on-line może skutecznie zniechęcić do pozostania na nim – nie wspominając o ponownych odwiedzinach, poprzez wyświetlanie niechcianych lub niepotrzebnych informacji, w postaci dobrze znanych „wyskakujących okienek”.
Spam internetowy o którym mowa, jest najczęściej spotykany w formie korespondencyjnej (mailowej) lub jako niepożądane informacje, pojawiające się na stronach www. Cechami charakterystycznymi dla tego typu treści jest nieokreślony – przypadkowy – profil odbiorcy, niezależny od niego charakter wiadomości, przesyłanej bez jego zgody oraz domniemanie, że nadawca wysłanych treści prawdopodobnie odniesie określony zysk w związku z jej nadaniem. Oprócz natarczywych maili (wysyłanych wbrew woli adresata), zawierających podejrzane oferty, spam może mieć również formę reklam, na przykład o charakterze pornograficznym, lub zainfekowanych linków, pozostawionych w komentarzach na danej stronie.
Pomijając uciążliwość, na jaką narażeni są użytkownicy stron internetowych, spam może również uprzykrzyć życie właścicielom lub administratorom witryn. Powodując spowolnienie ładowania się „zainfekowanych” portali z jednej strony, a naruszając prywatność i bezpieczeństwo ich odbiorców z drugiej, jest on częstą przyczyną utraty stałych odbiorców (zmniejszenia ruchu sieciowego).
Co w takim razie można zrobić – jak zabezpieczyć stronę internetową przed niechcianymi treściami?
O ile użytkownicy sieci mogą zwyczajnie unikać zespamowanych adresów lub w zasadzie w każdej chwili zablokować pojawianie się na przeglądanych stronach reklam (oprogramowanie typu Adblock), o tyle administrujący poszczególne witryny powinni stale monitorować ich stan oraz zastosować określone narzędzia i rozwiązania ochronne. Podstawowym krokiem, chroniącym w znacznym stopniu przed pojawianiem się na stronie niepożądanych treści jest wykupienie odpowiadającego nam hostingu oraz domeny, zamiast korzystania z darmowych opcji, wiążących się najczęściej z umieszczaniem na danej stronie reklam właściciela serwera.
Narzędzia antyspamowe
W celu ochrony stron przed działaniem złośliwych botów, rozsyłających do użytkowników witryn niepożądane informacje, można na przykład zastosować rozwiązanie typu CAPTCHA (Completely Automated Turing test to tell Computers and Humans Apart), pozwalające na przesłanie danych, wypełnionych tylko przez człowieka – poprzez odtworzenie zniekształconego tekstu z obrazka. Zastosowanie tego rozwiązania chroni formularze kontaktowe przed spamem, portale przed zakładaniem na nich kont przez automaty, blogi oraz fora dyskusyjne przed reklamami w komentarzach. Posiadaczom witryn na popularnej platformie WordPress znana jest zapewne wtyczka Aksimet (Automattic Kismet), wykrywająca i blokująca niepożądane treści, pozostawiane w komentarzach – możliwa do zastosowania również w innych witrynach. Skutecznym narzędziem, chroniącym przed spamem, jest automatyczny filtr antyspamowy, taki jak SBLam (darmowy, działający na wszystkich przeglądarkach), blokujący lub moderujący pojawiające się na stronie treści.
Najnowsze komentarze