Podstawowym zadaniem części stron internetowych jest informowanie użytkowników sieci o promowanych przez nie markach (budowanie określonego wizerunku marki), produktach lub usługach, a w konsekwencji ich efektywna sprzedaż. Dobrze zaprojektowana i estetycznie wykonana, zgodnie z obowiązującymi trendami, strona stanowi najczęściej gwarancję sukcesu. Warto jednak pamiętać, że powinna ona służyć przede wszystkim jej odbiorcom – zaspokajać ich potrzeby informacyjne i komunikacyjne, między innymi poprzez ułatwienie wynajdywania określonych zasobów i poruszania się po poszczególnych działach.
Funkcjonalność strony www powiązana jest w znacznym stopniu z jej nawigacją, umożliwiającą, w większym lub mniejszym stopniu, swobodne przemieszczanie się po kolejnych podstronach danego serwisu, bez konieczności korzystania z dodatkowej pomocy. Ma ona ułatwić użytkownikowi określenie jego położenia – orientację – na każdym etapie korzystania ze strony, co zdecydowanie może go zachęcać do aktywnego eksplorowania witryny. Dobrze zaprojektowana nawigacja wpływa ponadto na czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie (im dłużej, tym lepiej) oraz na wartość tak zwanego współczynnika odrzuceń (bounce rate).
Elementem nawigacji jest między innymi „mapa strony” (site map), czyli strona nawigacyjna przedstawiająca hierarchiczne drzewo odnośników (linków) do poszczególnych podstron lub elementów serwisu. Prezentacji listy odnośników służą również tak zwane ścieżki okruszków (breadcrumbs), wskazujące podstrony uprzednio odwiedzone przez użytkownika (linki nadrzędne). W celu optymalizacji poruszania się po stronie, odnośniki do poszczególnych zasobów opisywane są za pomocą odpowiednich tytułów, widocznych po wskazaniu ich przez kursor myszki (długość opisu nie powinna przekraczać pojedynczej linii tekstu) lub mają postać atrakcyjnych ikon, jasno kojarzących się z zawartością wskazywanej podstrony.
Kluczowe w projektowaniu nawigacji jest również menu, którego schemat i grafika powinny być czytelne i spójne z wyglądem całego serwisu. Zgodnie z obowiązującymi trendami, powinno ono być minimalistyczne, proste i intuicyjne. W zależności od charakteru witryny i przedstawianej za jej pomocą oferty, może one przybierać na przykład formę dynamicznych kafelków i kart (card design), statycznych bloków (fixed blocks) lub układu typu „drop down” – poszczególne kategorie menu (umieszczonego zazwyczaj na górze strony) rozwijają się po najechaniu na nie kursorem. Popularnym, zwłaszcza na stronach promujących usługi hotelarskie i Spa jest schemat typu storytelling („opowiadający historię”), pozwalający przedstawiać kolejne informacje (działy, zasoby) w określonej kolejności chronologicznej, zgodnie z wytyczoną przez projektanta ścieżką. Cały układ oparty jest na czytelnych dla użytkownika obrazach, dopasowanych do ogólnego designu strony (typografia, kolorystyka, kompozycja). W tym przypadku, przejście do kolejnych informacji możliwe jest poprzez przewijanie „góra-dół”. Swobodnemu przejściu między poszczególnymi zasobami służą także dodatkowe elementy nawigacyjne.
Nie zapominając jednak o głównym przeznaczeniu menu oraz nawigacji strony, pracując nad jakimkolwiek portalem warto przestrzegać podstawowych zasad, między innymi takich jak: dostępność menu głównego z każdego miejsca na stronie (z każdej podstrony), uwzględnianie w menu odnośników do głównych działów, informacji, zasobów itp., unikanie rozwijania listy na więcej niż dwóch poziomach, zastosowanie błyskawicznego rozwijania menu oraz wyróżnienia zaznaczonych elementów, a także opóźnienia efektu znikania menu w sytuacji nieznacznego wyjechania kursorem poza zaznaczone pole.
Najnowsze komentarze