Prowadzenie strony internetowej – bloga, serwisu informacyjnego, sklepu internetowego i tym podobnych jest dzisiaj jedną ze standardowych form porozumiewania się z innymi ludźmi. Chcąc podzielić się naszymi przemyśleniami, przekazać interesujące nas treści lub zachęcić do zakupu wytworów naszej pracy coraz częściej posługujemy się kanałami komunikacji internetowej.
Bogactwo Internetu daje nam właściwie nieograniczone możliwości przekazywania i wyszukiwania informacji. Stanowi on jednak również swoistego rodzaju tygiel informacyjny, w którym łatwo się zagubić. Spośród setek tysięcy funkcjonujących w sieci stron, nasza musi wyraźnie wyróżniać się od innych. Projektując własną witrynę, oprócz niepowtarzalnego designu, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim komfort i potrzeby jej przyszłych użytkowników. Jaka powinna być zatem idealna, „skrojona na miarę” strona internetowa?
Pomijając bardzo istotne kwestie dotyczące estetyki, dobrze zaprojektowaną i wykonaną stronę www powinna cechować użyteczność, wyrażona między innymi w jej interaktywności.
Interaktywność (ang. internactivity) strony internetowej odnosi się do metody i procesu komunikowania się z jej odbiorcami, pozwalając na aktywny udział obu stron (nadawca jest zarazem odbiorcą informacji i odwrotnie). Pozwala również na wzajemne oddziaływanie (na siebie) poszczególnych użytkowników, umożliwiając im jednocześnie modyfikacje swoich działań, tj. dodawanie i edytowanie treści (informacji, zdjęć, filmów i innych plików multimedialnych). Reagując na działania poszczególnych osób, daje możliwość wchodzenia w interakcję z innymi użytkownikami.
Użytkownik interaktywnej strony internetowej ma wpływ na jej wygląd i działanie. Poprzez zastosowanie takich narzędzi jak:
- HTML (hipertekstowy język znaczników),
- Adobe Flash (tworzenie interaktywnych animacji, programów on-line, reklam i prezentacji internetowych),
- Ajax (tworzenie aplikacji internetowych, umożliwiających elastyczne przesuwanie danych),
- Java (język tworzenia programów źródłowych) itd.,
a także:
- umożliwienie komentowania znajdujących się na stronie treści (formularz komentarzy),
- udostępniania, oceniania i polubienia publikowanych informacji (specjalne przyciski),
- przesłania do administratora strony wiadomości (formularz kontaktowy),
- zamieszczenie na stronie ankiet, mini gier i interaktywnych infografik
możliwe jest uzyskanie wysokiego poziomu zaangażowania jej odbiorców.
Oprócz umożliwienia wielostronnego przepływu treści oraz łatwego korzystania ze strony, jej interaktywny charakter pozwala również na realizację potrzeb jej odbiorców, między innymi w zakresie poszukiwania i przekazywania informacji. Intuicyjność zastosowanych rozwiązań zapewnia również swobodne poruszanie się po udostępnionej zawartości i w zasadzie nieograniczoną komunikację z innymi użytkownikami.
Dbałość o interaktywność tworzonej, a później administrowanej przez nas strony internetowej pozwala na utrzymywanie trwałych relacji z jej odbiorcami, wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku witryny oraz umożliwia wyróżnienie jej wśród wielu podobnych.
Najnowsze komentarze