W projektowaniu stron internetowych każdy element ma znaczenie. Niezależnie od przeznaczenia i funkcji, jaką spełnia dana witryna, powinna ona wypełniać warunki funkcjonalności, rozumianej między innymi jako użyteczność, przejrzystość i czytelność. Istotną częścią składową jakiejkolwiek strony www (jej typografii) jest stopka (ang. footer) – zaprojektowana w języku HTML lub CSS. Często niedoceniana, traktowana jako zbędny, znajdujący się na końcu fragment strony, przy odpowiednim zaprojektowaniu, dopełnia witrynę, stanowiąc istotny składnik jej nawigacji.
Podobnie, jak w przypadku książek lub innych dokumentów, jedną z ważniejszych funkcji stopki strony internetowej jest przedstawienie wybranych informacji. Podstawowymi danymi, zawartymi w stopce, są zazwyczaj:
- nazwa i/lub logo firmy,
- dane kontaktowe (ewentualna mapa dojazdu i formularz kontaktowy),
- newsletter,
- informacja o prawach autorskich,
- odnośniki do regulaminów strony – o ile takowe istnieją,
- informacja o prowadzonej polityce prywatności.
W zależności od charakteru witryny, potrzeb administratorów i obserwowanych zachowań użytkowników danego portalu, może ona przedstawiać również informacje dotyczące, na przykład samej strony – jej właściciela, autora lub promowanej firmy, ostatnio zamieszczonych na stronie wpisów i komentarzy do poszczególnych postów (głównie w przypadku blogów), zaprzyjaźnionych i/lub polecanych innych portali www (tak zwany blogroll), zasad dokonywania zakupów, form dostawy oraz warunków reklamacji (w przypadku sklepów internetowych).
Przestrzeń stopki strony internetowej stwarza również możliwość usprawnienia nawigacji witryny, między innymi poprzez umieszczenie w niej mapy strony (sitemap), przedstawiającej listę lub schemat wszystkich znajdujących się na stronie elementów, skrócone menu, odnośniki do poszczególnych (istotnych z określonego względu) podstron oraz odnośnik umożliwiający użytkownikowi powrót do początku strony, na przykład w postaci przycisku „do góry”. Umieszczenie w stopce elementów ułatwiających poruszanie się po stronie, z pewnością wpłynie na jej pozytywny odbiór wśród użytkowników sieci. Dodatkowo, w celu wsparcia procesu pozycjonowania danej witryny, możemy na niej umieścić tak zwane linki pozycjonujące.
Planując rozmieszczenie poszczególnych elementów, warto zwrócić uwagę na ich liczbę. W celu zachowania czytelności całej witryny, stopka strony musi być przejrzysta – nie może na przykład stanowić powtórzenia menu głównego. Jako element domykający daną stronę, musi ona współgrać z jej estetyką.
Najnowsze komentarze