W dobie coraz bardziej powszechnego internetu (ponad dwadzieścia pięć milionów aktywnych użytkowników w Polsce) powszechny również staje się marketing internetowy, wykorzystujący zasoby sieci w celu skutecznego prezentowania treści reklamowych poszczególnym odbiorcom.
Jego nowoczesny charakter przejawia się nie tylko w specyfice używanego medium, ale także w indywidualnym podejściu do użytkownika – jego potrzeb i zainteresowań. Wyrazem tak rozumianego marketingu jest personalizacja stron internetowych pod odbiorców (dostosowanie ich zawartości i/lub sposobu wyświetlania), która w dosłownym zalewie nowych portali pozwala danej witrynie pozyskać i utrzymać grupę lojalnych odbiorców.
Informacje o użytkowniku
Celem nadrzędnym każdych działań marketingowych jest zwrócenie i zatrzymanie uwagi konsumenta oraz skuteczna sprzedaż prezentowanej na danej stronie oferty lub idei. Mechanizm personalizacji, bazujący na profilach poszczególnych użytkowników strony, określonych na podstawie informacji cookies, analizy plików tekstowych (lidów) serwera, wskazujących między innymi IP użytkownika, słowa kluczowe, za pomocą których trafił na daną stronę, rodzaj przeglądarki, datę i liczbę odwiedzin itd., lub informacji bezpośrednio przekazanych przez użytkownika za pomocą formularza rejestracyjnego, umożliwia nawiązanie bezpośredniego kontaktu z konsumentem oraz dostosowanie komunikatu reklamowego do jego preferencji.
Dostosowanie witryny do potrzeb użytkownika
Poprzez zastosowanie personalizacji możliwe jest również wykreowanie określonego modelu zachowań użytkownika danej witryny. Znając historię jego internetowych poszukiwań oraz posiadając podstawowe informacje na jego temat, jesteśmy w stanie zaprojektować ścieżkę jego potencjalnych wyborów. W zależności od charakteru strony, elementami jakie mogą w tym pomóc będą: elementy graficzne, zawierające treści o charakterze perswazyjnym, pojawiające się na stronie w kluczowych momentach, na przykład chwilę po wejściu użytkownika na stronę lub gdy chce on opuścić witrynę (wyskakujące okienka pop-up, lightboxy wysuwające się na pierwszy plan, bannery, spoty reklamowe interstitial, trwające kilka/kilkanaście sekund), przyciski wzywające do działania, odnośniki (linki) pozwalające poruszać się po stronie zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem, paski nagłówków, newslettery, formularze subskrypcji, a także przyjazny interfejs oraz czytelna i łatwa w obsłudze nawigacja. W przypadku e-sklepu, przekonaniu użytkownika do zrobienia ponownych zakupów może służyć wyróżnienie na stronie produktów zbliżonych do tych już przez niego nabytych.
Nawiązaniu kontaktu z użytkownikiem oraz przekonaniu go do częstych powrotów na daną stronę sprzyjać będzie również umożliwienie indywidualnego dostosowania witryny do jego potrzeb, na przykład poprzez możliwość dostosowania wielkości czcionki i koloru tła witryny, umożliwienie edytowania swoich dotychczasowych danych (podanych podczas rejestracji) oraz ułatwienie wyszukiwania interesujących go treści, bez konieczności przeczesywania całego serwisu (okienko wyszukiwarki).
Personalizacja strony pod indywidualnego użytkownika wymaga od jej twórców, a dalej administratorów, poczynienia określonych analiz i swojego rodzaju wysiłku – przekaz musi być na bieżąco dostosowywany do zmieniających się potrzeb odbiorców. Chcąc jednak przekonać ich do wykonania konkretnych czynności, warto przeznaczyć na to niezbędną ilość czasu i zasobów. Uwzględnianie indywidualnych preferencji użytkowników danego serwisu z pewnością podniesie jego atrakcyjność.
Najnowsze komentarze