One page design w projektowaniu stron internetowych
wrz24

One page design w projektowaniu stron internetowych

Kreatorzy stron internetowych muszą wykazywać się sporym refleksem w śledzeniu i wdrażaniu najnowszych rozwiązań w zakresie trendów w wyglądzie witryn, gdyż rozwój internetu w ogóle charakteryzuje się dużą dynamiką. Aby nie wypaść z rynku, a jednocześnie wyróżnić się w sieciowym gąszczu należy na bieżąco wprowadzać wszelkie innowacje. Jedną z nich jest wygląd stron internetowych opierający się na koncepcji „one page”, która polega na zbudowaniu witryny wyłącznie z jednej strony. Przeglądanie treści umożliwia przewijanie jej za pomocą scrolla, a także korzystanie z szybkiego menu, które kieruje użytkownika bezpośrednio do interesujących go treści. Strony tego rodzaju kreowane są w oparciu o zasadę przejrzystości, więc umieszczane na nich grafiki czy animacje nie mogą zakłócać przestrzeni, ponieważ z założenia one page ma umożliwiać szybką i łatwą nawigację. Graficzny poligon doświadczalny Z drugiej strony one page stwarza pole do popisu dla kreatywnych grafików. Styl ten umożliwia bowiem wprowadzanie elementów graficznych lub video jako tła dla przeglądanych treści. Z tego powodu takie rozwiązanie wydaje się idealne dla firm z ogólnie pojętej branży mediów, agencji eventowych czy innych promujących jakieś wydarzenia. Stronie tego rodzaju można nadać formę wirtualnej ulotki, na której skondensowane są najistotniejsze informacje, które użytkownikowi można przekazać za pomocą kilku kliknięć. One page design jest naturalnym wynikiem coraz większej popularności urządzeń mobilnych. Dzięki przejrzystości witryny może być ona odczytywana nawet na małych ekranach, a przy odpowiednim doborze treści odbędzie się to bez uszczerbku dla ilości przekazywanych użytkownikowi informacji. Ponadto zawiera w sobie kilka utrzymujących się w webdesignie trendów jak minimalizm, prostota, przejrzystość. One page design a SEO Jednak znawcy tematu podnoszą, że poza kwestią estetyczną format one page nie jest atrakcyjny dla witryn internetowych, głównie ze względu na mniejsze możliwości pozycjonowania, aniżeli w przypadku stron standardowych, zawierających podstrony. Ponadto wyniki wyświetlania kształtują się zdecydowanie niżej, a mało użytkowników powraca na taką stronę w przyszłości. Jedną z przyczyn ma być znudzenie odbiorców mało urozmaiconą treścią, którą szybko przyswajają, więc nie mają potrzeby, aby ponownie do niej wracać. Czy strony one page zawojują rynek to się dopiero okaże, gdyż jest to tendencja stosunkowo nowa i cały czas...

Czytaj dalej
Grafika coraz ważniejszym elemenetem strony www
wrz17

Grafika coraz ważniejszym elemenetem strony www

Projektowanie stron internetowych ma bardzo dynamiczny (nie tylko w kwestii czysto technicznej) charakter – podobnie, jak na przykład w przypadku projektowania ubioru, związane jest z sezonowo obowiązującymi trendami. Rozwój technologii, przejawiający się chociażby w powszechnym użyciu urządzeń mobilnych, a także wzrost wymagań klientów, niejako zmusza web designerów do przewidywania przyszłych kierunków i umacniania sprawdzonych trendów. Przeglądając projektowane w ciągu ostatnich kilku lat strony www, można zaobserwować powtarzające się oraz coraz wyraźniejsze dążenie do minimalizmu. Nowoczesny design cechuje się przede wszystkim odejściem od popularnych niegdyś witryn w krzykliwych barwach, przeładowanych drobną grafiką, na rzecz stron przejrzystych, charakteryzujących się prostotą, funkcjonalnością i zastosowaniem monochromatycznych kolorów. Dodatkowo, ich uporządkowaniu służy zastosowanie popularnych ostatnio kafli, dużych infografik i personalizowanych, różnych rozmiarów fontonów. Grafiki i video zastępują słowa Korespondujące z tym podejściem jest również zrezygnowanie z rozbudowanego tekstu na rzecz obrazów oraz przekazów multimedialnych, łączących w sobie obraz, dźwięk, ruch oraz perspektywę. W dobie kultury obrazkowej (przejawem której są na przykład popularne portale ze zdjęciami), odbiorcy sieci właściwie przeglądają interesujące ich witryny internetowe, skupiając się jedynie na krótkich opisach. Z tego względu zamieszczony na stronie tekst najczęściej odsyła użytkownika do wskazanego filmu video, za pomocą którego przekazywane treści wydają mu się bardziej atrakcyjne i są przez niego szybciej odbierane (są łatwiej przyswajalne). Ponadto, obrazy i grafiki o wysokiej rozdzielczości są nierzadko stosowane w nagłówkach lub jako tło stron internetowych, idealnie komponując się z pozostałymi elementami. Wychodząc z założenia, że „strona jest do oglądania, a nie do czytania”, dużych rozmiarów obrazy oraz filmy video coraz częściej zastępują słowa. Odpowiedź na urządzenia mobilne Obecne trendy wynikają także z konieczności dostosowania projektowanych stron internetowych do parametrów smartfonów i tabletów. Korzystając z urządzeń mobilnych, łatwiej jest skupić się na obrazach, niż na (najczęściej) drobnym tekście, a wysoka rozdzielczość zamieszczonych na stronie obrazów wpływa na jakość ich odbioru. Jak pokazują lata ubiegłe, istniejące dzisiaj tendencje utrzymają się oraz najprawdopodobniej będą ewoluowały w stronę jeszcze większej prostoty i całkowitej przewagi obrazu nad...

Czytaj dalej
Strona internetowa z kreatora
sie29

Strona internetowa z kreatora

Kreatory stron internetowych są dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą posiadać własną, nieskomplikowaną stronę internetową, w zamian za niskie miesięczne koszty jej utrzymania. Już za kilkadziesiąt lub 150-300 zł miesięcznie, strona będzie utrzymywana na serwerze, a firma będzie miała swoją wizytówkę w internecie. Nieprzypadkowo słowo „wizytówka” zostało tu użyte, ponieważ strona z kreatora w swoim założeniu właśnie taką rolę ma spełniać. Wynika to z prostoty jej budowy, która uniemożliwia wstawianie skomplikowanych elementów. Strony tego typu ciężko dostosować do specyfiki działalności gospodarczej, którą prezentują. Poza ograniczeniem funkcjonalności, należy liczyć się z tym, że na stronie często pojawiać się będą reklamy. Strona z kreatora polecana jest więc dla przedsiębiorców, którzy tak naprawdę wiele od strony nie oczekują, chcą natomiast, aby ich ślad był w internecie i miał charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli natomiast strona ma być kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami, a ponadto ma być zindywidualizowana i dopasowana do oczekiwań przedsiębiorcy czy charakteru działalności, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie strona przygotowana przez profesjonalną firmę. Jeśli natomiast chodzi o estetykę, to jak w każdej dziedzinie, i w tym przypadku jest ona kwestią gustu. Kreatory oferują stałe szablony i raczej ograniczone możliwości graficzne, ale dla osób ceniących prostotę i minimalizm, takie rozwiązanie może być idealne. Jeśli jednak przedsiębiorca oczekuje, aby na stronie „więcej się działo”, a także aby jej wygląd był bardziej spersonalizowany, wtedy na kreatorze może się po prostu zawieść. Aby strona internetowa spełniała swój cel, czyli pojawiała się w jak największej ilości wyszukiwań dla danego zapytania, należy również zadbać o jej pozycjonowanie. Zabiegi, które mają na celu umieszczenie danej strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, zdecydowanie zwiększają ilość jej odwiedzin. Niektóre firmy, które oferują tworzenie stron z kreatora, dodają również pozycjonowanie. Najczęściej jednak nie jest to stały element, a jedynie bonus, np. w postaci miesięcznej usługi. Biorąc pod uwagę niskie koszty stworzenia strony z kreatora oraz fakt, iż może ją zrobić każdy, nie posiadający fachowej wiedzy i umiejętności, nie należy od niej wymagać wybitnych efektów przy pozycjonowaniu. To zadanie warto polecić firmie, która SEO zajmuje się profesjonalnie, gdyż z pewnością wpłynie to na większe zainteresowanie stroną. Decydując się na rodzaj strony internetowej należy kierować się tym, jaki ma spełniać cel, czy ma służyć wyłącznie jako wizytówka czy stanowić kanał komunikacyjny. Ponadto należy określić, jaki wygląd, zakres funkcjonalności, i oglądalność chcemy osiągnąć. Strona z kreatora jest rozwiązaniem tańszym i prostszym, ale należy wziąć pod uwagę również, że suma abonamentu w ciągu całego roku równa będzie kosztowi stworzenia i pozycjonowania strony przez profesjonalną...

Czytaj dalej
Kafle jako trend w projektowaniu stron internetowych
sie12

Kafle jako trend w projektowaniu stron internetowych

Pojawienie się na rynku Windows 8 wprowadziło nieco zamieszania na rynku, szczególnie w zakresie Web designu. Microsoft stworzył bowiem innowacyjny system obsługi systemu operacyjnego, poprzez duże ikony wyświetlane na pulpicie, które kierowały użytkownika bezpośrednio do danego programu, pliku czy aplikacji. Rozwiązanie to zdobyło największą popularność w 2013 roku, jednak jest to jeden z głównych trendów w projektowaniu stron internetowych na rok 2014 r. Kaflowy interfejs spełnia szereg oczekiwań, jakie stawiają przed sobą Web designerzy. Obecnie projektowane przez nich witryny mają być przejrzyste, oszczędne i funkcjonalne. Posługiwanie się ikonami w postaci kafli znacznie przyspiesza poruszanie się po stronie, ponieważ prowadzi bezpośrednio do interesujących użytkownika treści. Ponadto układ kaflowy charakteryzuje się dużą estetyką, co doskonale współgra z obowiązującymi aktualnie tendencjami do stosowania żywych kolorów i designerskiego wykonania. Taki interfejs jest bowiem dostosowywany do wyglądu urządzeń, i współgra z nimi pod względem estetycznym. Wyświetlanie treści w postaci dużych ikon, zastępuje stosowane dotąd klasyczne tytuły i nagłówki, przy czym dąży się do tego, aby na stronie było jak najmniej treści, która ma ustąpić miejsca przyciągającej wzrok i uwagę grafice. Dla osób zajmujących się tworzeniem stron WWW jest to dodatkowe wyzwanie, polegające na zainteresowaniu użytkownika kreatywnym obrazem. Musi on współgrać z tematyką strony, i jednocześnie być streszczeniem kryjącego się pod nim tekstu czy aplikacji. Kafle doskonale sprawdziły się w urządzeniach mobilnych, bo poza swoim nowoczesnym wyglądem, zajmują dużo mniej przestrzeni, przez co strona jest bardziej czytelna i przejrzysta, co ma duże znacznie szczególnie, gdy użytkownik nie chce poświęcać dużo czasu, aby ją przejrzeć. Kafle pozwalają na szybką weryfikację treści, jednocześnie zapadając w pamięć bardziej niż tekst. Biorąc pod uwagę coraz bardziej dominujący w projektowaniu stron internetowych minimalizm i prostotę, a także funkcjonalność, przyszłość kafli jako sposobu nawigacji po stronie wydaje się świetlana. Ponadto na tle większości stron, ta z kaflowym interfejsem, jest nadal rozwiązaniem innowacyjnym, co wyróżnia ją spośród innych o tej samej tematyce. Poza tym rosnąca popularność urządzeń mobilnych pozwala z dużym prawdopodobieństwem sądzić, że kafle niedługo mogą wyprzeć z rynku klasyczne, zasypane tekstem strony...

Czytaj dalej
Jak zaprojektować witrynę firmową?
kwi17

Jak zaprojektować witrynę firmową?

Jak pokazują badania regularnie prowadzone wśród Internautów, wygląd i funkcjonalność firmowej strony internetowej ma bardzo duże znaczenie w kreowaniu jej wizerunku oraz tworzeniu zaufania wobec danej marki. Dlatego niezmiernie istotnym jest zbudowanie takiej witryny internetowej, która zachęci potencjalnego klienta do pozostania na niej, dostarczy poszukiwanych przez niego informacji oraz zmobilizuje do wykonania określonej akcji – czyli dokonania zakupu produktu bądź usługi oferowanej przez firmę. O czym pisać? Niestety wśród wielu polskich przedsiębiorców nadal panuje przekonanie, że ich strona firmowa powinna zawierać szeroki opis prowadzonej działalności, najlepiej od samego początku założenia działalności gospodarczej. Stąd praktycznie na każdej witrynie znajduje się zakładka „O firmie/Onas” bądź „Historia firmy”. Zgromadzone tu informacje nie stanowią jednak żadnego pożytku dla potencjalnego klienta, żadnej zachęty do dokonania zakupów czy pozostania i dalszego przeglądania strony. Brak jest jasnego przesłania na temat prowadzonej działalności, nie ma zawartych korzyści, jakie mogą wyniknąć ze współpracy z daną jednostką. Jest natomiast długi rys historyczny kto, komu, co i kiedy dał, zrobił, przy tym nie przydatny w żaden sposób dla konsumenta. Drugą kwestią jest tworzenie zakładek z informacjami na temat zarządu czy pracowników. Praktycznie wszędzie odnajdziemy szczegółowe informacje dotyczące składu zarządu, którego konsument nawet nie będzie miał okazji poznać. Długie opisy życiorysów i osobistych osiągnięć również nie są praktycznymi informacjami z punktu widzenia odbiorcy. Dlatego może warto zawrzeć krótkie i rzeczowe informacje o właścicielu, a szerszy opis jego sylwetki dołączyć w postaci linku przekierowującego na stronę Goldenline czy Linkedin. Użytkownik przeglądający stronę danej firmy ma jasno sprecyzowany cel swojej wizyty. Przyszedł, żeby zakupić konkretny produkt lub usługę, bądź zasięgnąć fachowej informacji z branży, w jakiej dana firma działa. Dlatego podstawą jest zawarcie wartościowych informacji na temat własnego profilu działalności. Z pewnością internautę zaciekawią, a tym samym skłonią do pozostanie na stronie, przydatne informacje dotyczące sposobu użytkowania danego urządzenia, praktyczny poradnik pokazujący jego zastosowanie lub inne wskazówki, dzięki którym konsument poszerzy swoją wiedzę w danej branży. W przypadku prowadzenia sklepu internetowego, promowane na nim produkty powinny być opisane w jasny i przejrzysty sposób. Informacja winna być pełna i nie zmuszać użytkownika do zadawania tysięcy szczegółowych pytań. W przypadku dużego asortymentu do sprzedaży warto pomyśleć o podziale produktów na kategorie i zastosowaniu w miarę precyzyjnej wyszukiwarki z wykorzystaniem słów kluczowych. Czego unikać? Równie często popełnianym błędem w budowaniu firmowych stron internetowych jest umieszczanie na nich tzw. ekranu powitalnego. Jest to najczęściej logo firmy z kilkoma zdaniami podziękowania za odwiedzenie strony lub co gorsza fleshowa wersja animacji, która nie ma żadnej wartości dodanej. Zdecydowana większość użytkowników opuszcza taką witrynę nawet nie zaglądając „do środka”. Podobnie sprawa ma się z dodawaniem muzyki w tle. Nie każdy jest melomanem, nie wiadomo również, w jakich warunkach otoczenia konsument...

Czytaj dalej
Jak zaprojektować bloga?
mar26

Jak zaprojektować bloga?

Strony internetowe pełniące rolę blogów istnieją już od tak długiego czasu, że każdemu wydaje się, że jest ekspertem w ich tworzeniu. Niestety przyjęła się również opinia, a może już i zasada, że blog jest rzeczą „prywatną” i do jego wyglądu i funkcjonalności nie można się przyczepić. Oczywiście nic bardziej mylnego. Takie schematy można stosować do mikroblogów prowadzonych w domowym zaciszu, które praktycznie nie mają odwiedzin, a treści na nich zawierane są mało wartościowe. W przypadku, gdy blog jest zakładany w celu pozyskania szerokiego grona odbiorców, z którymi chce się dzielić istotnymi informacjami, należy przyswoić podstawowe zasady jego budowania. W ostatnim czasie coraz więcej na znaczeniu zyskują profesjonalne blogi firm, na których dany przedsiębiorca może być w stałym kontaktem ze swoim klientem. Zarówno w trybie online czy offline, może na bieżąco rozwijać swój biznes i budować wizerunek firmy, jednocześnie zaspokajając wiedzę konsumenta w zadanym mu temacie. Przy budowaniu bloga, na wstępie warto zdecydować czy strona powstanie na jednym z darmowych szablonów dostępnych w internecie, czy w oparciu o własną domenę i hosting. W przypadku blogów firmowych często podpinane są one bezpośrednio pod stronę internetową przedsiębiorstwa z bezpośrednim przelinkowaniem prowadzącym ze strony głównej. W dalszej części tworzenia tego systemu komunikacji i wymiany myśli pomiędzy internautami, należy przemyśleć jego wygląd. Nie można kierować się zasadą, że jest to mniej formalna część prowadzonej działalności firmy i obowiązuje pełna dowolność stylu i układu na stronie. Zbyt duża różnorodność kolorystyczna tła oraz użycie niedopasowanych do siebie czcionek sprawi, że zawarte na blogu informacje będą praktycznie nieczytelne. Dlatego warto wybrać stonowane jednolite tło, opcjonalnie połączyć dwa kolory, aby nie uzyskać efektu przerostu formy nad treścią. Wszelkie odnośniki do danych kategorii tematycznych czy postów archiwalnych powinny być dobrze widoczne, aby użytkownik nie był zmuszony do ich szukania lub zastanawiania się do czego służą poszczególne guziczki i odsyłacze. Współpraca pomiędzy blogerami i wzajemne polecanie swoich blogów to codzienność. Niestety zamieszczenie na stronie głównej bloga, w bocznej szpalcie, niekończącej się ilości banerów, reklam i linków wprowadza niepotrzebny chaos i odwraca wzrok użytkownika od treści właściwych. Poza tym żaden „poważny” partner czy firma nie będzie chciała współpracować w momencie, gdy jego reklama czy informacja o samej marce ma zginąć w gąszczu tysiąca innych. W tym celu można stworzyć osobną zakładkę „Współpraca” czy „Partnerzy” i tam zamieszczać tego typu banery. Jeżeli na blogu mają pojawić się zdjęcia, należy zadbać o ich wysoką jakość oraz dostosować wielkość do szerokości szpalty. Małe, niewyraźne zdjęcia, umieszczone w centralnej części strony i otoczone tekstem, prawdopodobnie nie zostaną wcale zauważone, bądź zignorowane przez użytkownika. Dodawanie grafiki, animowanych przycisków i innych obrazkowych gadżetów również powinno być zrobione z umiarem. Blog stanie się mało przejrzysty, treści nie będą...

Czytaj dalej