Czym charakteryzuje się blog?

Jak założyć bloga?

fot. Rawpixel/bigstockphoto.com

Blog to rodzaj pamiętnika internetowego, który początkowo miał służyć jako miejsce do osobistych refleksji. Z biegiem czasu blogi zyskały tak ogromną popularność, iż nawet firmy, politycy i osoby publiczne zaczęły wykorzystywać ich poczytność i przystępny dla czytelnika charakter. Czym dokładnie charakteryzuje się blog – o tym poniżej.

Kiedyś osoby piszące swoje wspomnienia czy refleksje w pamiętniku w formie papierowej nawet nie marzyły o tym, że za jakiś czas będą mogły dzielić się swoimi przemyśleniami z innymi ludźmi poprzez sieć internetową. Nasze życie staje się coraz bardziej skomputeryzowane i nie mamy już za bardzo na to wpływu. Przez to m.in. blogi zyskują coraz większą popularność. Można w nich znaleźć informacje z wielu dziedzin, gdyż piszą je osoby kompetentne. Największymi zaletami blogów są: przystępny dla czytelnika styl i wymiana opinii na interesujący danego czytelnika temat. Dodatkowo blog świetnie się pozycjonuje, gdyż wystarczy tylko znaleźć odpowiednie słowa-klucze, a można znaleźć się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce Google.

Czym charakteryzuje się blog

Jego nazwa pochodzi z języka angielskiego od słowa web log (dziennik sieciowy). Charakteryzuje się on tym, że jest rodzajem strony internetowej, który składa się z samodzielnych, specyficznych, odrębnych, różnorodnych oraz uporządkowanych chronologicznie wpisów. Pieczę nad blogiem sprawuje jego właściciel, a zarazem twórca (potocznie zwany blogerem). Blog można archiwizować, kategoryzować i komentować (głównym celem powstawania bloga jest właśnie otrzymywanie komentarzy).

Wszystkie blogi traktuje się jako medium komunikacyjne. Noszą one zbiorczą nazwę blogosfery, czyli społeczności ludzi blogujących.

Blogi zwykle posiadają też zestaw linków, tradycyjnie umieszczany w bocznej kolumnie, które odnoszą się do blogów polecanych przez autora i innego rodzaju stron WWW.

Typy blogów:

  • osobiste bądź specjalistyczne (podział ze względu na ich charakter oraz poruszane w nich tematy);
  • indywidualne lub kolektywne (ze względu na liczbę autorów wypowiedzi);
  • blog tekstowy, videoblog, linklog, audioblog, photoblog (ze względu na rodzaj zawartych treści);
  • tradycyjny, czyli pisany na komputerze) bądź moblog, czyli pisany za pomocą telefonów komórkowych oraz palmtopów (podział ze względu na rodzaj urządzenia służącego do blogowania);
  • dynamiczny lub niedynamiczny (ze względu na częstotliwość wpisów i komentarzy).

Przystępną, nieoficjalną formę bloga chętnie wykorzystują w swoim marketingu i reklamie firmy, które umieszczają na nim informacje o nowościach własnej produkcji czy po prostu o nowych technologiach, rozwoju branży bądź rynku. Niektóre firmy komunikują się ze swoimi klientami tylko za pomocą blogów, gdyż ich forma pozwala na łatwe i szybkie komponowanie wiadomości.

Istnieje 5 podstawowych kategorii blogów:

  • blog osobisty, gdzie umieszcza się treści dotyczące życia osobistego autora – blogera, tworzone są przeważnie w celu podzielenia się własnymi uczuciami, pomysłami, doświadczeniami;
  • blog zawodowy, który powstaje w celu publikacji treści dotyczących tematów zawodowych, naukowych;
  • blog opisujący świat, gdzie umieszcza się treści dotyczące tematów ważnych dla środowiska, kraju, okolicy czy świata; czasami zawierają tematy powiązane z zainteresowaniami autora i pisane są głównie w celu wyrażania własnej opinii;
  • blog hobbistyczny, tworzony w celu wyrażenia oraz podzielenia się własną twórczością; umieszcza się w nim treści dotyczące zainteresowań, hobbystyczne;
  • blog relacyjny, który powstaje w celu pozyskiwania nowych znajomości, nawiązywania nowych kontaktów i utrzymywania dotychczasowych kontaktów z przyjaciółmi, znajomymi.

Najważniejsza w blogowaniu jest regularność wpisów, która zaczyna procentować już po kilku miesiącach od pierwszej publikacji. Nowe wpisy muszą pojawiać się co kilka dni; dotyczy to szczególnie blogów firmowych. Bardzo istotny jest też unikalny, przystępny czy wręcz „luźny” styl wpisów. Dlatego też niektóre firmy zlecają pisanie tekstów ekspertom  – copywriterom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *