Architektura informacji

Bloomicon/bigstockphoto.com

Architektura informacji to działania, mające na celu organizowanie, nazywanie oraz oznaczanie stron internetowych, w taki sposób, aby znalezienie na nich informacji było jak najłatwiejsze i najszybsze. Na działania z tym związane składa się ponadto nawigacja i wyszukiwanie. Architektura informacji wpływa na użyteczność strony oraz jej współczynnik konwersji.

Zgodnie z zasadami tej sztuki, tworząc witrynę internetową należy kierować się właściwym rozmieszczeniem poszczególnych elementów strony, aby stworzyć przejrzystą, czytelną i intuicyjną nawigację. Działania te sprowadzają się do tego, aby każdy użytkownik mógł szybko odnaleźć szukane przez siebie treści, nawet w przypadku skomplikowanych stron z dużą ilością elementów.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych, w których wyszukiwanie produktów musi być proste. Gdy tak nie będzie, użytkownik zniechęcony nieudanymi próbami znalezienia danej rzeczy najprawdopodobniej zrezygnuje z zakupów i już do danej witryny nie wróci. Założenia AI nie są jednak bez znaczenia dla innych rodzajów stron. Od tego bowiem, jak daną stronę się przegląda, czy jej obsługa jest prosta i przejrzysta, zależy liczba osób ją odwiedzających oraz to, czy na stronę powrócą w przyszłości.

Aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po stronie, należy stworzyć proste ścieżki, które umożliwiają szybsze wyszukiwanie. W przypadku sklepów internetowych będzie to stworzenie zakładek, które poprzez poszczególne kategorie poprawczą użytkownika do celu, np. produkty świeże -> owoce i warzywa -> owoce -> jabłka, gruszki.

Łatwo sprawdzić, czy architektura informacji została właściwie przygotowana i jakie daje to korzyści danej stronie. Można tego dokonać poprzez:

  • współczynnik odrzuceń – czyli odsetek odwiedzin na stronie, bez podejmowania żadnych działań, czyli np. bez dokonania zakupu, czy nawet przejrzenia oferty sklepu;
  • współczynnik konwersji – procent użytkowników, którzy dokonują na stornie pożądanych działań, np. zakupów.

Im bardziej intuicyjna nawigacja na stronie, tym więcej użytkowników decyduje się na jej przejrzenie, a w konsekwencji – dokonanie zakupów.

We wszystkich czynnościach, które podejmowane są w ramach stworzenia architektury informacji, najważniejsza jest użyteczność.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *