Projektowanie stron internetowych wymaga przemyślenia kilku zasadniczych kwestii, które w przyszłości będą miały wpływ między innymi na popularność witryny wśród jej odbiorców (wielkość ruchu sieciowego). Jednym z elementów, na który warto zwrócić uwagę, jest dobór kolorystyki – co wbrew pozorom może nastręczać niemało trudności.
Podstawą przy wyborze konkretnych barw danej strony jest identyfikacja wizualna prezentowanej za jej pośrednictwem marki (firmy lub działalności). Jeśli istnieje zaprojektowane wcześniej logo lub inne elementy graficzne, wygląd całej witryny powinien z nimi ściśle korespondować pod względem stylistycznym i kolorystycznym. Wskazówką dla projektantów może być również klucz barw, wskazujący powszechne skojarzenia z poszczególnymi kolorami: zielony – środowisko, ekologia, rozwój, zdrowie, pieniądze; niebieski – zaufanie, bezpieczeństwo, spokój; fioletowy – kreatywność, duchowość, dobrobyt; żółty – szczęście, młodość, ciepło, słońce; pomarańczowy – radość, przyjaźń, pewność siebie; czerwony – siła, miłość, pasja; brązowy – ziemia, jedzenie, konserwatyzm; czarny – luksus, elegancja, wyrafinowanie; biały – czystość, prostota, profesjonalizm.
Oprócz doboru konkretnych kolorów, warto również zastanowić się nad ich liczbą oraz zestawieniem. W zależności od naszych upodobań, możemy zwrócić się w stronę monochromatyczności lub zaserwować sobie i internautom istną ferię barw. Co sprawdzi się lepiej?
Boom na strony internetowe sprzed kilku lat sprawił, że niemal wszyscy chcieli wyróżnić swoje witryny poprzez zastosowanie wielu wyrazistych kolorów. W celu wyeksponowania ważnych elementów, takich jak odnośniki do kolejnych zakładek lub zaprzyjaźnionych serwisów, stosowano mocno kontrastujące, czasami krzykliwe barwy. Aktualne tendencje w projektowaniu stron internetowych proponują podejście minimalistyczne, czasami wręcz ascetyczne. Widoczne jest wyraźne odejście od wielobarwnej grafiki witryn. Twórcy większości współcześnie tworzonych stron ograniczają się do góra trzech kolorów – zbliżonych do siebie lub pozostających w kontraście, wykorzystując różne stopnie ich nasycenia, na przykład w celu wyróżnienia poszczególnych treści.
Nawiązanie, na przykład do popularnego ostatnio stylu skandynawskiego, proponującego połączenie bieli, szarości i delikatnych pasteli, daje poczucie uporządkowania i przejrzystości, które są wyznacznikiem użyteczności danej witryny. Internauta poruszający się po takiej stronie będzie miał z pewnością o wiele większą łatwość w znalezieniu interesujących go informacji, niż w przypadku strony, na której każdy element będzie miał inny kolor. Monochromatyczność, oznaczająca z kolei wykorzystanie jednej barwy w kilku odcieniach, zazwyczaj kojarzy się z chłodnym profesjonalizmem. Jednak przy ciekawym zastosowaniu cieniowania i odpowiednim graficznym układzie poszczególnych elementów strony może przynieść zaskakujący efekt. Przywołująca na myśl styl oszczędny, wykorzystywana jest najczęściej na stronach oferujących usługi specjalistyczne.
Wybór kolorystyki strony na ogół jest uzależniony o charakteru prezentowanych na niej treści oraz od prywatnych upodobań jej właściciela. Zastanawiając się nad konkretnym projektem, warto zwrócić uwagę na obowiązujące trendy. Obecnie zdecydowanie zmierzają one w kierunku redukcji palety barw do niezbędnego minimum.
Najnowsze komentarze