Pozycjonowanie (inaczej SEO, od ang. Search Engine Optimization) to działania mające na celu uzyskanie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. Odpowiednie dobranie słów kluczowych to jeden z głównych czynników mających wpływ na powodzenie SEO, musi to być jednak poprzedzone gruntowną analizą.
Słowa kluczowe to wyrazy, które są wpisywane do wyszukiwarki, żeby odnaleźć konkretne informacje, produkty czy usługi. Nazywane bywają również frazami lub frazami kluczowymi. Można wyróżnić kilka typów słów kluczowych, główne rodzaje to: ogólne słowa kluczowe, słowa kluczowe typu long-tail (tzw.długi ogon) i brandowe.
Ogólne słowa kluczowe składają się najczęściej z jednego lub dwóch wyrazów (np. biżuteria, wycieczki). Są one najczęściej wpisywane przez osoby, które szukając np. danej usługi, nie mają jasno sprecyzowanych swoich oczekiwań. Chociaż mogą one wyświetlać się na wysokich pozycjach podczas wyszukiwania, nie musi to oznaczać, że są one bardzo wartościowe, bo pozycjonowanie przy ich użyciu oznacza również dużą konkurencję w tym zakresie.
Słowa kluczowe typu long-tail to bardziej zaawansowane frazy, składające się z więcej niż dwóch wyrazów (np. złota biżuteria damska, wycieczka all-inclusive do Hiszpanii). Osoby, które używają takich wyrażeń, mają już bardziej sprecyzowane potrzeby i preferencje, czyli po prostu – wiedzą czego szukają.
Pozycjonowaniu na tego typu frazach oznacza mniejszą konkurencję, jest też bardziej konkretne, co sprawia, że jest większa szansa, że klient trafi akurat do nas.
Ostatni z wymienionych typów – brandowe słowa kluczowe (od brand, czyli marka), wpisywane są najczęściej, gdy internauta nie pamięta adresu strony danej firmy, wpisuje więc samą jej nazwę. Najczęściej znajduje się ona na pierwszym miejscu na liście wyników. Dzieje się tak, bo jest ona najczęściej unikatowa (co stanowi dobrą podpowiedź dla osób, które się zastanawiają, jak nazwać swoją działalność). Nazwa firmy najczęściej pokrywa się z nazwą domeny, co również powoduje, że notowana jest ona bardzo wysoko.
W jaki sposób dobierać słowa kluczowe?
Po pierwsze trzeba spisać, czym się zajmujemy, jaki jest obszar naszej działalności, jakie produkty oferujemy. Należy również uwzględnić obszar, na jakim działamy. Kolejna sprawa to sprawdzenie w Google, jakie podpowiedzi wyskakują, gdy zaczynamy pisać wybrane frazy, przez co możemy zobaczyć, czego najczęściej szukają internauci. Może się okazać, ze podczas pozycjonowania warto byłoby użyć innych, nie tak oczywistych dla nas, słów kluczowych. Przydatne mogą się również okazać narzędzia typu KeywordTool, które działają podobnie jak wyszukiwarka Google, czyli wpisując dane słowo kluczowe możemy uzyskać sugestie, jakich innych słów można użyć do pozycjonowania, gdyż są chętnie wpisywane przez użytkowników. Z kolei dzięki SEMstorm można sprawdzić, jakich słów kluczowych używa nasza konkurencja.
Najnowsze komentarze