Nie od dziś wiadomo, że internet jest kopalnią wiedzy wszelakiej. Niemal ze stuprocentową pewnością możemy założyć, że każdy użytkownik sieci znajdzie w nim interesujące go informacje. Równie pewni możemy być istnienia stron www poruszających właściwie wszystkie, powszechnie znane, a także nieznane fakty. W gąszczu bytów internetowych, właściciele witryn zmuszeni są do ich aktywnego promowania. Co to właściwie oznacza?
Proces promowania każdej strony internetowej, sprowadzający się w rzeczywistości do wypracowania jak najwyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania (pozycjonowania), aby przynosił oczekiwane – długofalowe – rezultaty, w postaci pozyskiwania coraz większego naturalnego ruchu użytkowników, musi być przemyślany i realizowany systematycznie. Jednymi ze znaczących elementów, na które powinniśmy zwracać szczególną uwagę są zamieszczane na stronie treści (teksty, grafiki, zdjęcia, pliki multimedialne). Ich charakter, atrakcyjność oraz wartość poznawcza (informacyjna) prawie zawsze stanowią decydujący, przyciągający lub czasami zniechęcający czynnik popularności witryny.
W odniesieniu do procesu pozycjonowania internetowego, atrakcyjne treści, publikowane na poszczególnych stronach, określane są jako „przyjazne wyszukiwarkom”. Zoptymalizowane pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych – algorytmów ich robotów, wspomagają proces promowania danej witryny, przekładający się bezpośrednio na liczbę odwiedzających ją osób – odbiorców promowanej za jej pomocą aktywności (potencjalnych klientów). Ich dostosowanie do zmieniających się co jakiś czas kryteriów, pozwalające na osiągnięcie określonych wyników, w rzeczywistości nie jest skomplikowane – wymaga jedynie regularności, odrobiny pomysłowości i posiadania podstawowych umiejętności z zakresu obsługi stron www.
Na czym wobec tego polega tworzenie treści przyjaznych wyszukiwarkom?
Przede wszystkim, prowadząc jakąkolwiek aktywność w sieci, powinniśmy pamiętać, że internet jest aktywnym, ciągle tworzącym i przeobrażającym się medium. Wszelkie umieszczane na stronach treści powinny być zatem aktualne – zarówno ze względu na zainteresowanie internautów, jak i na wymagania wyszukiwarek: nieaktualizowane strony, o przestarzałych treściach, będą umieszczane na dalszych miejscach wyników wyszukiwania, na przykład na liście rankingowej Google (PageRank).
Oprócz aktualności, treści przyjazne wyszukiwarkom powinny charakteryzować się również wysoką jakością oraz unikalną i oryginalną formą – nie mogą być kopiowane i miksowane z innych, wcześniej opublikowanych informacji. Bez względu na rodzaj (tekst, grafika, zdjęcie itp.) powinny zawierać odpowiednio dobrane słowa lub frazy kluczowe, za pomocą których promowana jest/będzie dana witryna. Co istotne, wybierając słowa, mające stanowić swoisty kierunkowskaz do naszej strony, powinniśmy pamiętać o ich naturalnym powiązaniu z jej zawartością i ich optymalnym zagęszczeniu (około pięciu procent treści).
Publikując artykuły, należy pamiętać o zoptymalizowaniu w kodzie strony ich tytułów, zawierających słowa klucze (title), krótkich opisach (meta description) prezentowanych treści, wyświetlanych w wynikach wyszukiwania pod odnośnikami prowadzącymi do danej strony oraz nagłówkach (h1 – h6), również zawierających słowa kluczowe, wskazujących istotne z różnych powodów fragmenty zamieszczanych treści. Umieszczając na stronie grafiki i pliki multimedialne warto mieć na uwadze, że treści tworzone w języku JavaScript, obrazy i pliki Flash, oprócz posiadania nieprzypadkowej nazwy, zawierającej najczęściej słowo klucz, muszą być odpowiednio opisane.
Najnowsze komentarze