W dzisiejszych czasach, posiadanie strony internetowej stanowi swojego rodzaju normę. Każdy, kto prowadzi jakąkolwiek działalność – gospodarczą, artystyczną, indywidualną jako wolny strzelec (freelancer) lub inną, liczącą na jak największy odbiór ze strony potencjalnych klientów/zleceniodawców, wcześniej czy później jest niejako zmuszony do zaprezentowania się (swojej oferty) w sieci.
Biorąc pod uwagę docelową grupę odbiorców, zapotrzebowanie oraz zasoby, jakimi dysponujemy (możliwości finansowe, czasowe i organizacyjne), nasza strona może mieć postać prostej wizytówki, rozbudowanego serwisu tematycznego, bloga lub sklepu internetowego – od wyboru konkretnej formy zależeć będzie między innymi ilość czasu, jaką będziemy musieli przeznaczyć na jej obsługę. Niezależnie jednak od charakteru witryny, w celu zwiększenia jej popularności, przekładającej się na ilość odwiedzających ją użytkowników (poziom ruchu sieciowego), a w konsekwencji na oczekiwany przez nas zysk, konieczne jest podjęcie określonych kroków.
Tak zwane pozycjonowanie (optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych – SEO) oznacza wszelkie działania, realizowane w celu wypracowania jak najwyższej pozycji danej strony www w wynikach wyszukiwania internetowego. Jednym ze sposobów promowania strony jest pozycjonowanie za pomocą linków, stanowiących bezpośrednie odwołania do naszej witryny. Analogicznie do ruchu klientów w przykładowym sklepie, im większa liczba odwiedzin prowadzonej przez nas strony, tym lepiej. Zwiększeniu ruchu tak zwanych unikalnych użytkowników sprzyja linkowanie – porównywalne na przykład do zapraszania do odwiedzin.
Najbardziej wartościowe, z punktu widzenia preferencji robotów Google (najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa), są tak zwane linki naturalne, pochodzące z polecenia użytkowników sieci. Pozyskiwanie tego typu odnośników możliwe jest między innymi poprzez publikowanie atrakcyjnych dla innych osób treści (artykułów, zdjęć, filmów, plików), które będą przez nich udostępnianie kolejnym użytkownikom. Zdobycie takich linków wymaga jednak bardzo dużo zaangażowania z naszej strony, nie zawsze gwarantującego powodzenie – czas poświęcony na dobór lub opracowanie kolejnych treści nie zawsze będzie współmierny do osiągniętych rezultatów. Alternatywnym sposobem pozyskiwania linków są działania polegające na udostępnianiu adresu strony przez nas samych – pozostawianiu odnośników w różnych miejscach w sieci. Jak i gdzie najprościej możemy to zrobić?
Miejscami, w których możemy – bezpłatnie lub płatnie – umieścić odsyłacze do naszej witryny (wraz z jej opisem) są katalogi stron. W zależności od prezentowanej tematyki, możemy wybierać spośród katalogów blogów, firm, forów, kanałów RSS, katalogów samych katalogów, katalogów precli (serwisów z krótkimi artykułami zawierającymi słowa kluczowe), katalogów sklepów, katalogów startupów i tym podobnych. O ile to możliwe (nie wszyscy administratorzy na to zezwalają), możemy zostawiać linki do naszej witryny również w komentarzach postów, znajdujących się na innych serwisach, w treści/podpisie wpisów na tematycznych forach lub serwisach branżowych, w życiu których bierzemy czynny udział.
Sposobem pozyskania linków jest także wymiana, polegająca między innymi na umieszczaniu naszych odnośników na obcych stronach w zamian za opublikowanie czyichś linków na naszej (link za link), publikowaniu stworzonych przez nas – atrakcyjnych dla użytkowników treści na obcych stronach w zamian za link do naszej (wymiana barterowa, popularna zwłaszcza wśród blogerów), a także udział w różnego rodzaju akcjach on-line w zamian za opublikowanie informacji o naszej stronie i prowadzonej działalności.
Przestrzenią, w której możemy linkować prowadzoną przez nas witrynę w zasadzie bez ograniczeń – przestrzegając jednak reguł współżycia społecznego – są media społecznościowe (facebook, twitter, instagram, linkedin itp.). Posiadając konto na danym portalu (jednym lub kilku) mamy możliwość łatwego i – co ważne – systematycznego publikowania treści wraz z odnośnikami.
Bez względu na przyjętą taktykę zdobywania linków, warto pamiętać o zadbaniu o ich jak najwyższą jakość. Nieprzestrzeganie określonych przez Google parametrów – nawet pomimo znacznej liczby linków do naszej witryny, może skutkować nie tylko niską pozycją strony w wynikach wyszukiwania, ale także (w skrajnych przypadkach) jej całkowitym usunięciem.
7 lipca 2016
Artykuł rozjaśnia tematykę pozycjonowania jednak nie przyda się do pozycjonowania.