Większość użytkowników sieci określa Google, jako najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową – jak wskazują analizy, ponad dziewięćdziesiąt procent internautów korzysta z jej zasobów. Nie wszyscy jednak wiedzą, że oprócz podstawowej funkcji, jaką jest wyszukiwanie informacji, Google stanowi również swojego rodzaju katalog stron. Zestawiając konkretne witryny, tworzy ranking najpopularniejszych portali o konkretnej tematyce.
Jakie to ma znaczenie? Dla internautów wyniki Google stanowią gwarancję przedstawiania stron zawierających wartościowe treści, dla właścicieli i administratorów witryn potwierdzają jakość ich pozycjonowania (wszystkich zabiegów zmierzających do wypracowania jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania). Miejsce witryny w wynikach wyszukiwarki przekłada się na liczbę odwiedzających ją internautów, czyli potencjalnych nabywców promowanych za jej pomocą produktów lub usług albo klientów prezentowanej marki – im więcej osób wejdzie na daną stronę, tym większa szansa na sukces.
Google stworzyło narzędzia pozwalające na monitorowanie i ustawianie indeksu stron: PageRank jest algorytmem wskazującym jakość stron internetowych, Googlebot (robot Google, robot indeksujący) sprawdza aktualizacje stron i unikalność prowadzących do nich linków. Wyniki pracy obu narzędzi mają decydujący wpływ na osiągnięcie danej pozycji strony w wynikach wyszukiwarki Google. Co dokładnie na nią wpływa?
Popularne wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem stron jest „przypodobanie się robotom”. Polega to między innymi na dbałości o wygląd i treść danej witryny, parametry techniczne oraz parametry jakościowe. Każda strona internetowa powinna mieć przejrzystą hierarchię, udostępnioną mapę strony (site map) z wyraźnymi odnośnikami do poszczególnych elementów, statyczne linki tekstowe, przydatne i unikalne treści, zawierające wybrane słowa i/lub frazy kluczowe oraz zwięzłe parametry adresu URL (o ile są używane). Z myślą o jej przyszłym pozycjonowaniu, projektując stronę internetową, należy również zezwolić na jej indeksowanie bez identyfikatorów sesji lub wspomnianych wyżej parametrów URL, umieścić na serwerze internetowym plik robots.txt, informujący roboty Google o dostępnych lub niedostępnych dla nich katalogach, a także upewnić się, że wykorzystywany system zarządzania treścią tworzy strony i linki mogące być wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google. Ze względu na jakość pozycjonowania (pozycję strony w Google), warto również unikać stosowania ukrytych i/lub automatycznie generowanych treści, uczestniczenia w systemach wymiany linków oraz umieszczania słów kluczowych niemających związku z zawartością witryny.
Okolicznościami wzmacniającymi pozycję strony w wyszukiwarce Google są ponadto czynniki bezpośrednio związane z zawartością strony i zastosowanymi rozwiązaniami usprawniającymi jej działanie (aktualne treści, linki wewnętrzne, zoptymalizowany kod HTML, optymalna liczba podstron, mechanizm pozwalający na szybkie ładowanie się strony) oraz z popularnością witryny w Internecie (ilość i jakość odnośników prowadzących do danej strony z innych portali, jakość stron linkujących nasz portal i aktywność w mediach społecznościowych).
Najnowsze komentarze