Storytelling to stosunkowo nowa metoda, która bywa wykorzystywana w biznesie, mediach, edukacji. Może w użyteczny i ciekawy sposób przyczynić się do rozwoju portali internetowych. Wykorzystywana w social media może się znacząco przyczynić do wzrostu zainteresowania danym produktem, marką lub tematem oraz zgromadzeniem wokół niego odbiorców. Głównym założeniem storytellingu jest przekazywanie swojej idei za pomocą historii. Oparte jest to na wielowiekowej tradycji opowiadania opowieści i przekazywania w ten sposób wiedzy, wartości, postaw itd.
Jeśli chodzi o redagowanie portalu internetowego, jednym z głównych celów jest dotarcie do zainteresowanych czytelników i dostarczanie im interesujących, oryginalnych treści. Jeśli chcemy wykorzystać w tym przypadku storytelling, w pierwszej kolejności należy wyodrębnić cechy, które mają być podkreślone, potem nadać im ciekawą formę w postaci opowieści. W jaki sposób stworzyć taką atrakcyjną historię, która sprawi, że komunikat będzie zapamiętany i wyróżni się wśród wielu innych artykułów?
Należy odpowiedzieć sobie na parę pytań: „kto zostanie bohaterem?”, „jak będzie się rozwijać nasza historia?”, „ co będzie konfliktem?” i – przede wszystkim – jaki cel chcemy osiągnąć. Podstawą staje się nazwanie konfliktu, który staje się kołem zamachowym storytellingu. Konfliktem w takim wypadku będą czynniki, które stanowią problematyczną, niedoskonałą czy destabilizującą część życia człowieka. Pokazuje to jego dylematy, wybory, a potencjalnemu czytelnikowi ułatwia utożsamienie się z danym bohaterem/przekazem. Wokół tego rozwija się cała narracja. Opowiadanie i słuchanie opowieści należy bowiem do jednych z podstawowych zachowań społecznych. Realizacja wyżej wspomnianych założeń zależeć będzie od kreatywności i pomysłowości.
Ważne staje się również wykorzystanie innych narzędzi internetowych – wysyłanie newslettera zawierającego miniopowieści i nagrywanie video w tym duchu i angażowanie czytelników do współuczestniczenia w tym procesie. Opowiadanie i słuchanie opowieści należy bowiem do jednych z podstawowych zachowań społecznych. Istotna jest też częstotliwość, z jaką pojawiają się nowe opowieści – mają one być wyczekiwane, ale okres między publikacjami kolejnych treści nie może być za długi. Czytelnik powinien czuć ciągłość danej historii.
Zaletą storytellingu jest to, że pozwala wyróżnić się w zalewie informacji i tekstów, które można znaleźć w portalach internetowych. Spotyka się często z bardzo dobrym feedbackiem, bo ludzie lepiej reagują na opowieści niż na sztywne komunikaty, informacje prasowe. Może być również skuteczny, gdy portal internetowy próbuje się wybić wśród wielu o podobnej tematyce, wtedy ta forma może być bardziej wyjątkowa i atrakcyjna. Oczywiście, nie jest to remedium na sukces naszego portalu – nie można zapomnieć o odpowiedniej długofalowej strategii, poprawności językowej, atrakcyjnej szacie wizualnej i niebanalnych, oryginalnych artykułach.
Najnowsze komentarze