Internet, oprócz kopalni wiedzy, stanowi również źródło zarobkowania. Spośród wielu możliwości zarabiania w sieci, jedną z coraz bardziej popularnych staje się udział w tak zwanych programach partnerskich (afiliacyjnych), polegających na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów oraz współpracy w zakresie sprzedaży internetowej.
Bez względu na rodzaj sprzedaży/świadczonych usług, stronami w każdym programie są: reklamodawca, bardzo często będący również organizatorem programu, partner (marketingowiec) – osoba lub firma podejmująca się promocji danej oferty w ramach własnych zasobów oraz klient. Marketing afiliacyjny, określany również jako marketing rozproszony, ma na celu sprowadzenie potencjalnych klientów – na przykład użytkowników strony partnera (partnerów), na witrynę reklamodawcy. Z uwagi na dość wysokie koszty organizowanych w ten sposób działań promocyjnych, na angażowanie w programy partnerskie decydują się zazwyczaj marki (sklepy), oferujące produkty lub usługi wysokomarżowe, na przykład działające w branży jubilerskiej, drogeryjnej (sprzedaż markowych perfum), finansowej, sportowej lub turystycznej.
Będący, z jednej strony swoistym narzędziem e-marketingu, z drugiej formą telepracy (wykonywanej zdalnie, poza siedzibą firmy), dzięki skryptowi zintegrowanemu z bazą zamówień danego sklepu internetowego/witryny pozwalającej na skorzystanie z określonych usług, program partnerski umożliwia zamieszczenie na stronie www partnera materiałów reklamowych, dotyczących oferty, wybranych produktów lub usług świadczonych przez reklamodawcę. W odróżnieniu jednak od zwykłego „wklejania” banerów lub linków, ta forma współpracy zostawia wybór formy, czasu oraz miejsca zamieszczenia reklamy partnerowi programu. W zamian za umieszczenie na swojej stronie www, blogu opisującym zbliżoną do profilu sklepu problematykę, forum tematycznym lub serwisie społecznościowym konkretnej treści reklamowej, partnerowi programu przysługuje wynagrodzenie w formie prowizji, od każdej dokonanej, przez przekierowanie z jego platformy, transakcji.
Zarabianie poprzez uczestniczenie w programie partnerskim polecane jest, jako bardzo opłacalne, przez coraz większą liczbę osób. Stawki prowizji, określone w regulaminie danego programu zależą zazwyczaj od rodzaju (i jakości) promowanych produktów bądź usług, wielkości reklamodawcy oraz od liczby pośredników (jeśli reklamodawca nie jest jednocześnie organizatorem programu, prowizja ze sprzedaży określonej oferty dzielona jest proporcjonalnie pomiędzy wszystkich uczestników programu).
Od czego zatem zacząć?
W uproszczeniu, współpraca z reklamodawcą (organizatorem) polega na: wyborze określonego programu, najlepiej znanego, gwarantującego wypłatę prowizji od określonej kwoty, dotarciu z konkretną ofertą do klienta oraz odbiorze wynagrodzenia (wpłata na konto bankowe). Efektywność promocji w ramach programu i wiążąca się z nią wysokość zarobków zależy przede wszystkim od nakładu pracy partnera – jego zaangażowania, pomysłowości oraz poświęconego czasu. W celu przystąpienia do jakiegokolwiek programu należy uzupełnić formularz zgłoszenia – sposób rejestracji zależy od wymagań określonych przez dany program. Przed ostatecznym zgłoszeniem się do programu, wiążącym się czasami również z koniecznością podpisania umowy cywilno-prawnej, warto zapoznać się z regulaminem programu, określającym ogólne warunki współpracy.
Najnowsze komentarze