Mobilne strony www to już standard
Decydując się na prowadzenie strony internetowej (portalu informacyjnego, e-sklepu, bloga itp.), warto zastanowić się nad mobilną wersją witryny, dostosowaną do jej przeglądania za pomocą urządzeń mobilnych (przenośnych urządzeń elektronicznych, pozwalających na odbieranie, przetwarzanie i przesyłanie danych za pomocą własnych protokołów bezprzewodowych), takich jak telefony komórkowe, smartfony, tablety, czy netbooki. Mobilność strony nie jest już tylko wyrazem nowoczesnego podejścia do funkcjonowania w szeroko pojętym internecie, lecz stanowi swojego rodzaju standard, podyktowany stale rosnącą liczbą użytkowników urządzeń mobilnych. Analitycy branży przewidują, że w najbliższym czasie korzystanie z zasobów internetu za pośrednictwem tego typu urządzeń zastąpi dotychczasowy sposób użytkowania sieci – za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa.
Optymalizacja stron www, poprzez przystosowanie ich do parametrów poszczególnych urządzeń mobilnych, ułatwia komunikowanie (się) z odbiorcami witryn, zapewnia czytelność i komfort przeglądania znajdujących się na nich treści i, co istotne dla właścicieli promowanych za ich pośrednictwem firm, zwiększa ruch użytkowników. Strony internetowe, niedostosowane do urządzeń mobilnych, nie tylko nie zachęcają do korzystania ze swoich zasobów oraz ich ponownego odwiedzania, ale bardzo często (z powodu nieprzejścia testu zgodności Google) plasowane są na bardzo niskich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Mobilna strona internetowa charakteryzuje się przede wszystkim zoptymalizowaną grafiką (brakiem zbędnych elementów), uproszczonym stylem i czytelną typografią (bezszeryfowe czcionki, brak kursyw i pogrubień), umieszczeniem najważniejszych informacji w górnej części strony, unikaniem ramek i tabel, oddzieleniem stylu od kodu HTML, co pozwala na uniknięcie podwójnego pobierania danych podczas ładowania strony, unikaniem JavaScript oraz udostępnieniem jej na oddzielnej domenie lub subdomenie (zalecane).
W celu przystosowania witryny do wymogów urządzeń mobilnych, wymagane jest zastosowanie lekkiego layoutu (interfejsu strony), pozwalającego na zminimalizowanie kosztu pobierania danych, intuicyjnej i prostej w obsłudze nawigacji, dostosowanej na przykład do ekranów dotykowych oraz rozwiązań umożliwiających szybsze ładowanie poszczególnych jej podstron (zmniejszenie wagi strony), a także dopasowanie jej układu do wielkości i rozdzielczości ekranów poszczególnych urządzeń.
W zależności od zapotrzebowania, możemy zdecydować się na tak zwaną stronę responsywną, automatycznie dostosowującą się do wielkości i parametrów każdego urządzenia lub wykonanie mobilnej wersji strony tradycyjnej, na którą użytkownik będzie niejako samoczynnie przekierowywany. Zaletą pierwszego rozwiązania niewątpliwie jest posiadanie jednego panelu do zarządzania treścią oraz jednego adresu url, bez konieczności aktualizowania obu wersji stron. Uciążliwe natomiast może być wolniejsze ładowanie się witryny, na skutek zastosowania dłuższego kodu, dłuższy czas jej projektowania i wykonania oraz związany z tym wyższy koszt samej realizacji. Stworzenie mobilnej wersji strony tradycyjnej (drugi wariant) pozwala na jej szybsze uruchomienie, możliwość skorzystania z gotowych szablonów oraz odpowiednie dostosowanie znajdujących się na stronie podstawowej treści. Dobrze skonfigurowana mobilna strona internetowa powinna załadować się automatycznie po rozpoznaniu urządzenia, którym posługuje się użytkownik.
Najnowsze komentarze