SEO (ang. search engine optimization) oznacza dostosowanie kodu strony internetowej (jej parametrów) do algorytmów wyszukiwarek internetowych. Taka optymalizacja jest jednym z zabiegów mających na celu osiągnięcie przez daną witrynę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak w przeciwieństwie do pozyskiwania odnośników z serwisów zewnętrznych (linków), proces ten odnosi się bezpośrednio do budowy i struktury strony internetowej oraz zamieszczanej na niej treści (ang. on-page).
Oprócz zagwarantowania wysokich pozycji, dobrze zoptymalizowana strona będzie przyjazna dla jej użytkowników. Z myślą o promowaniu projektowanej przez nas strony internetowej warto zatem zadbać o jej zgodność z podstawowymi zasadami SEO. W ogólnym uproszczeniu, działania optymalizacyjne można podzielić na zabiegi dotyczące treści, zamieszczanych na stronie internetowej i jej poszczególnych podstronach oraz zmiany kodu strony i jej struktury.
Najważniejszym elementem każdej strony internetowej jest jej tytuł (metatag title), na podstawie którego wyszukiwarki internetowe określają jej charakter. Dobrze dobrany zawiera najważniejsze słowa kluczowe oraz liczy od 50 do 65 znaków (maksymalnie 75). Jest to o tyle istotne, ponieważ stanowi on link wyświetlany w wynikach wyszukiwania.
Kolejnymi ważnymi elementami, mającymi bezpośrednie przełożenie na miejsce strony internetowej w rankingu, są zamieszczane na niej nagłówki – tagi, tytuły, podtytuły, śródtytuły (znaczniki h1, h2, h3 itd.), służące do podziału strony na logiczne części. Zastosowania nagłówków o prawidłowej strukturze i hierarchii umożliwia lepsze zrozumienie strony przez wyszukiwarki oraz ułatwia precyzyjne poruszanie się po witrynie przez jej odbiorców.
Niezwykle istotny, również z powodu zachęcenia użytkowników sieci do odwiedzenia strony, jest jej precyzyjny opis. Wprowadzany ręcznie, zawierający oryginalne oraz poprawne pod względem gramatycznym, językowym oraz stylistycznym treści, powinien zawierać główne słowa kluczowe, wykorzystywane w promowaniu strony. W celu wzbudzenia większego zainteresowania (nie tylko robotów Google) portalem internetowym, odpowiedni opis warto zamieścić już na stronie głównej.
Zamieszczając na projektowanej przez nas stronie internetowej zdjęcia lub innego rodzaju grafiki, warto również zastosować odpowiednie podpisy, tak zwane teksty alternatywne (atrybuty alt). Oprócz przekazu istotnych informacji na temat zamieszczonych obrazków, dodatkowo pozwolą one na ich wyszukiwanie pod względem graficznym.
Optymalizacji strony internetowej sprzyja również umieszczanie na stronie opisów poszczególnych kategorii, budowanie poprawnych adresów URL (tzw. przyjaznych linków) w sposób zrozumiały i jak najbardziej uproszczony, zastosowanie mapy strony (sitemapy) w formacie xml, umożliwiającej wyszukiwarkom swobodny dostęp do kolejnych podstron serwisu, a także unikanie zbędnych linków wychodzących, przekierowujących użytkownika od razu na inną stronę zewnętrzną.
Najnowsze komentarze