Projektowanie stron internetowych ma bardzo dynamiczny (nie tylko w kwestii czysto technicznej) charakter – podobnie, jak na przykład w przypadku projektowania ubioru, związane jest z sezonowo obowiązującymi trendami. Rozwój technologii, przejawiający się chociażby w powszechnym użyciu urządzeń mobilnych, a także wzrost wymagań klientów, niejako zmusza web designerów do przewidywania przyszłych kierunków i umacniania sprawdzonych trendów.
Przeglądając projektowane w ciągu ostatnich kilku lat strony www, można zaobserwować powtarzające się oraz coraz wyraźniejsze dążenie do minimalizmu. Nowoczesny design cechuje się przede wszystkim odejściem od popularnych niegdyś witryn w krzykliwych barwach, przeładowanych drobną grafiką, na rzecz stron przejrzystych, charakteryzujących się prostotą, funkcjonalnością i zastosowaniem monochromatycznych kolorów. Dodatkowo, ich uporządkowaniu służy zastosowanie popularnych ostatnio kafli, dużych infografik i personalizowanych, różnych rozmiarów fontonów.
Grafiki i video zastępują słowa
Korespondujące z tym podejściem jest również zrezygnowanie z rozbudowanego tekstu na rzecz obrazów oraz przekazów multimedialnych, łączących w sobie obraz, dźwięk, ruch oraz perspektywę. W dobie kultury obrazkowej (przejawem której są na przykład popularne portale ze zdjęciami), odbiorcy sieci właściwie przeglądają interesujące ich witryny internetowe, skupiając się jedynie na krótkich opisach. Z tego względu zamieszczony na stronie tekst najczęściej odsyła użytkownika do wskazanego filmu video, za pomocą którego przekazywane treści wydają mu się bardziej atrakcyjne i są przez niego szybciej odbierane (są łatwiej przyswajalne). Ponadto, obrazy i grafiki o wysokiej rozdzielczości są nierzadko stosowane w nagłówkach lub jako tło stron internetowych, idealnie komponując się z pozostałymi elementami. Wychodząc z założenia, że „strona jest do oglądania, a nie do czytania”, dużych rozmiarów obrazy oraz filmy video coraz częściej zastępują słowa.
Odpowiedź na urządzenia mobilne
Obecne trendy wynikają także z konieczności dostosowania projektowanych stron internetowych do parametrów smartfonów i tabletów. Korzystając z urządzeń mobilnych, łatwiej jest skupić się na obrazach, niż na (najczęściej) drobnym tekście, a wysoka rozdzielczość zamieszczonych na stronie obrazów wpływa na jakość ich odbioru.
Jak pokazują lata ubiegłe, istniejące dzisiaj tendencje utrzymają się oraz najprawdopodobniej będą ewoluowały w stronę jeszcze większej prostoty i całkowitej przewagi obrazu nad słowem.
Najnowsze komentarze